Το νέο Ακαδημαϊκό Χάρτη της χώρας, μετά τις τροποποιήσεις που έγιναν στο σχέδιο «Αθηνά» έδωσε στη δημοσιότητα απόψε το υπουργείο Παιδείας. Συνολικά ο νέος χάρτης διαθέτει πλέον 405 Τμήματα Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, έναντι 534 Τμημάτων πριν την εφαρμογή του σχεδίου «Αθηνά», δηλαδή ο αριθμός αυτών που καταργήθηκαν ή συγχωνεύτηκαν είναι 129. Σε μεταβατικότητα, δηλαδή σε λειτουργία έως την αποφοίτηση των εισαχθέντων 2012-2013, τίθενται 26 Τμήματα.
Οπως τονίζει μάλιστα το υπουργείο Παιδείας, προωθούνται προς έκδοση τα σχετικά Προεδρικά Διατάγματα, ενώ οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων του 2013 θα κληθούν να επιλέξουν Τμήματα με βάση το νέο αυτό Ακαδημαϊκό Χάρτη.
Δείτε το νέο Ακαδημαϊκό Χάρτη
Δείτε τα Μεταβατικά Τμήματα
Ο νέος σχεδιασμός ανακοινώθηκε μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης, που πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, της Ακαδημαϊκής Κοινότητας, των Παραγωγικών Φορέων και Κοινωνικών Εταίρων και των Πολιτικών Κομμάτων, καθώς και της συζήτησης στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων.
«Με στόχο την αναβάθμιση της Δημόσιας Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης κάνουμε σήμερα ένα αποφασιστικό βήμα διόρθωσης των παθογενειών, που όλοι συνομολογούμε» δήλωσε ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος υπογραμμίζοντας:
«Ο νέος Ακαδημαϊκός Χάρτης λογοδοτεί σε επιστημονικά και αναπτυξιακά κριτήρια, απαντά στις προσδοκίες της Νέας Γενιάς για πτυχία με αντίκρισμα και έχει σημαντικό δημοσιονομικό όφελος για τη χώρα, σε μια περίοδο βαθειάς οικονομικής κρίσης. Η τελική πρόταση ελαχιστοποιεί το κόστος για την ελληνική οικογένεια, λαμβάνοντας υπ' όψιν τις πρωτόγνωρες συνθήκες, που βιώνει η ελληνική κοινωνία.
Ο νέος Ακαδημαϊκός Χάρτης είναι αποτέλεσμα της μέγιστης εφικτής σύνθεσης και συναίνεσης όλων των συμμετασχόντων στη διαβούλευση, καθώς ενσωματώνει όλες τις δημιουργικές και τεκμηριωμένες προτάσεις, οι οποίες κατατέθηκαν από τα Ιδρύματα, τα Κόμματα που στηρίζουν την Κυβέρνηση, αλλά και τα Κόμματα της Αντιπολίτευσης, κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής».
Η βασικότερη αλλαγή πάντως είναι η εγκατάλειψη της αρχικής πρότασης της ομοσπονδιοποίησης μεταξύ Ιδρυμάτων και αποδοχή της πρότασης για μεγάλες κοινοπραξίες μεταξύ Πανεπιστημίων, Τεχνολογικών Ιδρυμάτων και ερευνητικών κέντρων. (Πρόταση ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ). Στην κατεύθυνση αυτή δημιουργείται Κοινοπραξία μεταξύ του Ιόνιου Πανεπιστημίου και του ΤΕΙ Ιονίων νήσων.
Για την λύση της Κοινοπραξίας θα συνεργασθούν όμως και οι διοικήσεις των πέντε Πανεπιστημίων της Αθήνας (Πάντειο, Πειραιώς, Οικονομικό, Χαροκόπειο και Γεωπονικό) που τελικά δεν ομοσπονδοποιούνται με την δημιουργία ενός νέου Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου. Το όνομα της Κοινοπραξίας παραμένει «Αδαμάντιος Κοραής» αλλά στην Κοινοπραξία αυτή θα μπουν τα πέντε μέλη της εάν το επιθυμούν και με ακαδημαϊκές συμφωνίες που θα επιλέξουν.
Η λύση αυτή ρίχνει ακαριαία τους τόνους στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας, καθώς οι διοικήσεις των Ιδρυμάτων τους φαίνεται ότι τις αποδέχονται πλήρως.
Ο νέος Ακαδημαϊκός Χάρτης της χώρας διαμορφώνεται με την κατάργηση 5 Ιδρυμάτων και 129 Τμημάτων σε ολόκληρη τη χώρα. Μένουν 258 Τμήματα στα Πανεπιστήμια από 289 που ήταν και 147 στα ΤΕΙ από 245 που ήταν.
Παράλληλα όμως:
- Τα ξενόγλωσσα τμήματα του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης δεν συγχωνεύονται σε ένα τμήμα. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε τη συγχώνευση των Τμημάτων Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, και Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας σε ένα νέο, Τμήμα «Ξένων Γλωσσών και Φιλολογίας» με πέντε κατευθύνσεις.
- Το Πρόγραμμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών αναβαθμίζεται και μετατρέπεται σε αυτόνομο τμήμα και δεν απορροφάται από το Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας.
- Το ΤΕΙ προσχολικής Αγωγής (πρώην Βρεφονηπιοκομίας) δεν συγχωνεύεται με το παιδαγωγικό τμήμα της ΑΣΠΑΙΤΕ.
- Τα τμήματα Εργοθεραπείας και Φυσικοθεραπείας του ΤΕΙ Αθήνας παραμένουν αυτόνομα και δεν συγχωνεύονται.
Σημειώνεται ότι καθ΄όλο το τελευταίο χρονικό διάστημα, σύμφωνα με πληροφορίες, υπήρξαν πιέσεις στο υπουργείο Παιδείας για αλλαγές του αρχικού σχεδίου. Πιέσεις - που -όπως επισημαίνουν πηγές του υπουργείου Παιδείας- ήταν έντονες επειδή το σχέδιο υλοποιείται μέσω Προεδρικών Διαταγμάτων και όχι νομοσχεδίου.
Ethnos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου