Πού κυμαίνεται το κόστος για την εγκατάσταση κινητήρα φυσικού αερίου. Τι
γίνεται με τα σχέδια για επιδότηση της εγκατάστασης. Μέχρι τέλος του
έτους τα νέα πρατήρια από τη ΔΕΠΑ
Στο φουλ μπαίνουν οι μηχανές για την αεριοκίνηση των ΙΧ, μετά από καθυστέρηση τουλάχιστον οκτώ μηνών, καθώς εκδόθηκε η απόφαση που καθορίζει τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις για την εγκατάσταση κινητήρα φυσικού αερίου στα αυτοκίνητα (περισσότερα εδώ).
Με τη συγκεκριμένη απόφαση, που από τον Οκτώβριο του 2013 παρέμενε στα συρτάρια του υφυπουργού Μεταφορών, Μιχάλη Παπαδόπουλου, δίνεται η δυνατότητα σε όσα συνεργεία επιθυμούν να λάβουν πιστοποίηση για να επεκταθούν στην πολλά υποσχόμενη αγορά του φυσικού αερίου.
Την ίδια ώρα η ΔΕΠΑ, η οποία τρέχει το τελευταίο ένα και πλέον έτος το σχέδιο προώθησης της αεριοκίνησης στα ΙΧ, βάζει μπρος για την επέκταση του δικτύου πρατηρίων φυσικού αερίου, που σήμερα απαριθμεί τέσσερα πρατήρια “Fysikon” (τρία στην Αθήνα και ένα στη Θεσσαλονίκη). Σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται να λειτουργήσει το δεύτερο πρατήριο φυσικού αερίου στη Θεσσαλονίκη, στα δυτικά. Ακόμη, μέχρι τέλος του έτους θα λειτουργήσουν ακόμη 3 πρατήρια στην Αθήνα και σε πρώτη φάση από ένα σε Λάρισα και Βόλο.
Είναι αξιοσημείωτο ότι η κατασκευή δεύτερου πρατηρίου στη Θεσσαλονίκη (σσ το πρώτο εγκαινιάστηκε τον Οκτώβριο) ήταν αρχικώς προγραμματισμένη για το τέλος του 2013 ή το αργότερο τον Ιανουάριο του 2014. Ωστόσο καθυστέρησε σημαντικά, καθώς μόλις τον Μάρτιο εκδόθηκε η απόφαση που ρυθμίζει τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούν τα εν λόγω πρατήρια (περισσότερα εδώ).
Πληροφορίες αναφέρουν πως η συγκεκριμένη απόφαση ήταν έτοιμη ήδη από τον Οκτώβριο του 2013, ωστόσο παρέμενε στα συρτάρια του υφυπουργού Μεταφορών, Μιχάλη Παπαδόπουλου.
Πόσο κοστίζει η εγκατάσταση κινητήρα φυσικού αερίου
Το μεγαλύτερο ατού της κίνησης με φυσικό αέριο είναι η ιδιαίτερα χαμηλή τιμή του καυσίμου και η μικρή κατανάλωση σε σχέση τόσο με τη βενζίνη όσο και με τα εναλλακτικά καύσιμα, όπως πετρέλαιο και υγραέριο. Συγκεκριμένα, το φυσικό αέριο κοστίζει σήμερα περίπου 1 ευρώ το κιλό (περίπου 55 λεπτά το λίτρο) όταν η βενζίνη κοστίζει περίπου 1,65 – 1,70 ευρώ, το ντίζελ κίνησης περίπου 1,4 ευρώ, ενώ το υγραέριο γύρω στα 0,80 ευρώ.
Ιδιαίτερα χαμηλή είναι και η κατανάλωση του καυσίμου, που υπολογίζεται στα 6 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα (με ένα κιλό φυσικού αερίου ο οδηγός μπορεί να διανύσει 15-20 χιλιόμετρα) για οχήματα μεσαίου και μεγάλου κυβισμού και στα 3-4 ευρώ για τα μικρότερα.
Σε ό,τι αφορά το κόστος για την εγκατάσταση κινητήρα CNG, αυτό κυμαίνεται από 1.200 έως 2.000 ευρώ και παρότι είναι αρκετά υψηλό αναμένεται να μειωθεί εφόσον αυξηθούν οι εταιρείες που αναλαμβάνουν τη συγκεκριμένη μετατροπή.
Παρά το υψηλό κόστος, το όφελος για τον οδηγό είναι αρκετά σημαντικό, όπως προκύπτει από έναν πρόχειρο υπολογισμό. Ένα μέσο ΙΧ καίει περίπου 7 λίτρα βενζίνη στα 100 χιλιόμετρα, δηλαδή περίπου 12 ευρώ, όταν το φυσικό αέριο κοστίζει από 3 έως 6 ευρώ.
Αγκάθι ο μικρός αριθμός πρατηρίων
Σημειώνεται πως σήμερα μόλις 4 εταιρείες στην Ελλάδα έχουν πιστοποιημένα συστήματα και εξειδικευμένο προσωπικό για την εγκατάσταση κινητήρα συμπιεσμένου φυσικού αερίου. Μία από αυτές είναι η Autogas Αρβανίτης, που λειτουργεί δύο συνεργεία, στην Αθήνα και τη Λάρισα.
Μιλώντας στη Voria.gr, ο ιδιοκτήτης της εταιρείας, Δημήτρης Αρβανίτης, αναφέρει πως υπάρχει αρκετό ενδιαφέρον από ιδιοκτήτες ΙΧ που επιθυμούν οικονομικότερη και φιλικότερη προς το περιβάλλον μετακίνηση. Ο ίδιος πάντως αναφέρει πως το σημαντικό πρόβλημα που μέχρι σήμερα αντιμετωπίζει η αεριοκίνηση είναι ο ελάχιστος αριθμός των πρατηρίων. «Ένα μικρό αυτοκίνητο, με μια δεξαμενή φυσικού αερίου 6-9 κιλών, όταν φουλάρει και εφόσον ο οδηγός το πηγαίνει σωστά, μπορεί να βγάλει ακόμη και 300 χιλιόμετρα. Αν πούμε ότι φουλάρει στην Αθήνα, δεν μπορεί να φτάσει μέχρι τη Θεσσαλονίκη για να ανεφοδιαστεί», αναφέρει.
Διαφορετική πάντως είναι η εικόνα στη Θεσσαλονίκη, όπου σήμερα δεν λειτουργεί κανένα πιστοποιημένο συνεργείο για μετατροπή κινητήρα σε αεριοκίνητο. Σε δηλώσεις του στη Voria.gr, ο πρόεδρος της Ένωσης Πτυχιούχων Μηχανικών Ιδιοκτητών Συνεργείων Επισκευής Αυτοκινήτων, Βασίλης Σταματιάδης, τονίζει πως δεν υπάρχει ενδιαφέρον από τους ιδιοκτήτες ΙΧ για το φυσικό αέριο. «Όταν ο άλλος δεν έχει 100 ευρώ για να κάνει ένα σέρβις, είναι δυνατόν να βρει 2.000 ευρώ για να εγκαταστήσει κινητήρα φυσικού αερίου. Υπάρχουν πελάτες που ρωτάνε για την αεριοκίνηση, ωστόσο δεν πιστεύω ότι θα υπάρξει ιδιαίτερη κίνηση, λόγω του μεγάλου κόστους», αναφέρει
Εξάλλου, ένα από τα σημαντικότερα αγκάθια που αντιμετωπίζει η ΔΕΠΑ στο πλαίσιο προώθησης της αεριοκίνησης είναι πως για να δημιουργηθεί ένα νέο πρατήριο θα πρέπει να βρίσκεται εντός του δικτύου φυσικού αερίου, κάτι που καθιστά ιδιαίτερα δύσκολο να κατασκευαστεί στους μεγάλους οδικούς άξονες, όπως η Εγνατία Οδός και η ΕΟ Αθηνών – Θεσσαλονίκης. Πάντως στελέχη της ΔΕΠΑ αναφέρουν πως αναζητείται η λύση, προκειμένου σε δεύτερη φάση, πιθανόν μέσα στους πρώτους μήνες του 2015, να δημιουργηθούν πρατήρια σε διάφορους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ).
Βαλτώνει η επιδότηση από ΕΣΠΑ
Παρότι τους τελευταίους μήνες η ΔΕΠΑ βρισκόταν σε προχωρημένες συζητήσεις με την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, προκειμένου να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ πρόγραμμα που θα χρηματοδοτεί κατά 50-70% την εγκατάσταση του κινητήρα, το σχέδιο φαίνεται να παγώνει, καθώς, σύμφωνα με στελέχη της Επιχείρησης, είναι ιδιαίτερα δύσκολο έως αδύνατον να ενταχθεί το συγκεκριμένο σχέδιο σε κάποιο κοινοτικό πρόγραμμα. Πάντως, οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως σχεδιάζεται ένα αντίστοιχο πρόγραμμα, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με ίδια κεφάλαια της ΔΕΠΑ.
του Αλέξανδρου Μητάκη
mitakis@voria.gr
voria.gr
Στο φουλ μπαίνουν οι μηχανές για την αεριοκίνηση των ΙΧ, μετά από καθυστέρηση τουλάχιστον οκτώ μηνών, καθώς εκδόθηκε η απόφαση που καθορίζει τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις για την εγκατάσταση κινητήρα φυσικού αερίου στα αυτοκίνητα (περισσότερα εδώ).
Με τη συγκεκριμένη απόφαση, που από τον Οκτώβριο του 2013 παρέμενε στα συρτάρια του υφυπουργού Μεταφορών, Μιχάλη Παπαδόπουλου, δίνεται η δυνατότητα σε όσα συνεργεία επιθυμούν να λάβουν πιστοποίηση για να επεκταθούν στην πολλά υποσχόμενη αγορά του φυσικού αερίου.
Την ίδια ώρα η ΔΕΠΑ, η οποία τρέχει το τελευταίο ένα και πλέον έτος το σχέδιο προώθησης της αεριοκίνησης στα ΙΧ, βάζει μπρος για την επέκταση του δικτύου πρατηρίων φυσικού αερίου, που σήμερα απαριθμεί τέσσερα πρατήρια “Fysikon” (τρία στην Αθήνα και ένα στη Θεσσαλονίκη). Σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται να λειτουργήσει το δεύτερο πρατήριο φυσικού αερίου στη Θεσσαλονίκη, στα δυτικά. Ακόμη, μέχρι τέλος του έτους θα λειτουργήσουν ακόμη 3 πρατήρια στην Αθήνα και σε πρώτη φάση από ένα σε Λάρισα και Βόλο.
Είναι αξιοσημείωτο ότι η κατασκευή δεύτερου πρατηρίου στη Θεσσαλονίκη (σσ το πρώτο εγκαινιάστηκε τον Οκτώβριο) ήταν αρχικώς προγραμματισμένη για το τέλος του 2013 ή το αργότερο τον Ιανουάριο του 2014. Ωστόσο καθυστέρησε σημαντικά, καθώς μόλις τον Μάρτιο εκδόθηκε η απόφαση που ρυθμίζει τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούν τα εν λόγω πρατήρια (περισσότερα εδώ).
Πληροφορίες αναφέρουν πως η συγκεκριμένη απόφαση ήταν έτοιμη ήδη από τον Οκτώβριο του 2013, ωστόσο παρέμενε στα συρτάρια του υφυπουργού Μεταφορών, Μιχάλη Παπαδόπουλου.
Πόσο κοστίζει η εγκατάσταση κινητήρα φυσικού αερίου
Το μεγαλύτερο ατού της κίνησης με φυσικό αέριο είναι η ιδιαίτερα χαμηλή τιμή του καυσίμου και η μικρή κατανάλωση σε σχέση τόσο με τη βενζίνη όσο και με τα εναλλακτικά καύσιμα, όπως πετρέλαιο και υγραέριο. Συγκεκριμένα, το φυσικό αέριο κοστίζει σήμερα περίπου 1 ευρώ το κιλό (περίπου 55 λεπτά το λίτρο) όταν η βενζίνη κοστίζει περίπου 1,65 – 1,70 ευρώ, το ντίζελ κίνησης περίπου 1,4 ευρώ, ενώ το υγραέριο γύρω στα 0,80 ευρώ.
Ιδιαίτερα χαμηλή είναι και η κατανάλωση του καυσίμου, που υπολογίζεται στα 6 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα (με ένα κιλό φυσικού αερίου ο οδηγός μπορεί να διανύσει 15-20 χιλιόμετρα) για οχήματα μεσαίου και μεγάλου κυβισμού και στα 3-4 ευρώ για τα μικρότερα.
Σε ό,τι αφορά το κόστος για την εγκατάσταση κινητήρα CNG, αυτό κυμαίνεται από 1.200 έως 2.000 ευρώ και παρότι είναι αρκετά υψηλό αναμένεται να μειωθεί εφόσον αυξηθούν οι εταιρείες που αναλαμβάνουν τη συγκεκριμένη μετατροπή.
Παρά το υψηλό κόστος, το όφελος για τον οδηγό είναι αρκετά σημαντικό, όπως προκύπτει από έναν πρόχειρο υπολογισμό. Ένα μέσο ΙΧ καίει περίπου 7 λίτρα βενζίνη στα 100 χιλιόμετρα, δηλαδή περίπου 12 ευρώ, όταν το φυσικό αέριο κοστίζει από 3 έως 6 ευρώ.
Αγκάθι ο μικρός αριθμός πρατηρίων
Σημειώνεται πως σήμερα μόλις 4 εταιρείες στην Ελλάδα έχουν πιστοποιημένα συστήματα και εξειδικευμένο προσωπικό για την εγκατάσταση κινητήρα συμπιεσμένου φυσικού αερίου. Μία από αυτές είναι η Autogas Αρβανίτης, που λειτουργεί δύο συνεργεία, στην Αθήνα και τη Λάρισα.
Μιλώντας στη Voria.gr, ο ιδιοκτήτης της εταιρείας, Δημήτρης Αρβανίτης, αναφέρει πως υπάρχει αρκετό ενδιαφέρον από ιδιοκτήτες ΙΧ που επιθυμούν οικονομικότερη και φιλικότερη προς το περιβάλλον μετακίνηση. Ο ίδιος πάντως αναφέρει πως το σημαντικό πρόβλημα που μέχρι σήμερα αντιμετωπίζει η αεριοκίνηση είναι ο ελάχιστος αριθμός των πρατηρίων. «Ένα μικρό αυτοκίνητο, με μια δεξαμενή φυσικού αερίου 6-9 κιλών, όταν φουλάρει και εφόσον ο οδηγός το πηγαίνει σωστά, μπορεί να βγάλει ακόμη και 300 χιλιόμετρα. Αν πούμε ότι φουλάρει στην Αθήνα, δεν μπορεί να φτάσει μέχρι τη Θεσσαλονίκη για να ανεφοδιαστεί», αναφέρει.
Διαφορετική πάντως είναι η εικόνα στη Θεσσαλονίκη, όπου σήμερα δεν λειτουργεί κανένα πιστοποιημένο συνεργείο για μετατροπή κινητήρα σε αεριοκίνητο. Σε δηλώσεις του στη Voria.gr, ο πρόεδρος της Ένωσης Πτυχιούχων Μηχανικών Ιδιοκτητών Συνεργείων Επισκευής Αυτοκινήτων, Βασίλης Σταματιάδης, τονίζει πως δεν υπάρχει ενδιαφέρον από τους ιδιοκτήτες ΙΧ για το φυσικό αέριο. «Όταν ο άλλος δεν έχει 100 ευρώ για να κάνει ένα σέρβις, είναι δυνατόν να βρει 2.000 ευρώ για να εγκαταστήσει κινητήρα φυσικού αερίου. Υπάρχουν πελάτες που ρωτάνε για την αεριοκίνηση, ωστόσο δεν πιστεύω ότι θα υπάρξει ιδιαίτερη κίνηση, λόγω του μεγάλου κόστους», αναφέρει
Εξάλλου, ένα από τα σημαντικότερα αγκάθια που αντιμετωπίζει η ΔΕΠΑ στο πλαίσιο προώθησης της αεριοκίνησης είναι πως για να δημιουργηθεί ένα νέο πρατήριο θα πρέπει να βρίσκεται εντός του δικτύου φυσικού αερίου, κάτι που καθιστά ιδιαίτερα δύσκολο να κατασκευαστεί στους μεγάλους οδικούς άξονες, όπως η Εγνατία Οδός και η ΕΟ Αθηνών – Θεσσαλονίκης. Πάντως στελέχη της ΔΕΠΑ αναφέρουν πως αναζητείται η λύση, προκειμένου σε δεύτερη φάση, πιθανόν μέσα στους πρώτους μήνες του 2015, να δημιουργηθούν πρατήρια σε διάφορους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ).
Βαλτώνει η επιδότηση από ΕΣΠΑ
Παρότι τους τελευταίους μήνες η ΔΕΠΑ βρισκόταν σε προχωρημένες συζητήσεις με την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, προκειμένου να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ πρόγραμμα που θα χρηματοδοτεί κατά 50-70% την εγκατάσταση του κινητήρα, το σχέδιο φαίνεται να παγώνει, καθώς, σύμφωνα με στελέχη της Επιχείρησης, είναι ιδιαίτερα δύσκολο έως αδύνατον να ενταχθεί το συγκεκριμένο σχέδιο σε κάποιο κοινοτικό πρόγραμμα. Πάντως, οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως σχεδιάζεται ένα αντίστοιχο πρόγραμμα, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με ίδια κεφάλαια της ΔΕΠΑ.
του Αλέξανδρου Μητάκη
mitakis@voria.gr
voria.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου