Σε αυτό το πλαίσιο είναι που το Συμβούλιο της ΕΕ, της 20ης Ιουλίου, χαιρέτισε το Σχέδιο Δράσης της Ενεργειακής Διπλωματίας της ΕΕ που προτάθηκε από κοινού από την Ύπατη Εκπρόσωπο και την Επιτροπή επισημαίνοντας ότι η “διπλωματική υποστήριξη θα πρέπει να επικεντρωθεί στο Νότιο Διάδρομο Αερίου και στη στρατηγική δυναμική της περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου”.
Το πρώτο στάδιο της κατασκευής του TAP άρχισε μόλις πριν από λίγες εβδομάδες στην Αλβανία και με την ολοκλήρωσή του, η χώρα θα είναι σε θέση να αποτελέσει ενεργειακό κόμβο, επιτρέποντας τον εφοδιασμό των γειτονικών χωρών μέσω του τόσο αναγκαίου Ionian Adriatic Pipeline (ΙΑΡ), ένα κομμάτι των εργαλείων της ενεργειακής ασφάλειας στην νοτιο-ανατολική Ευρώπη που λείπει.
Πράγματι, όπως τα έπη του Nabucco και του South Stream μας έχουν διδάξει, οι εικονικοί αγωγοί μπορούν να δημιουργήσουν αβεβαιότητα, απογοήτευση και γεωπολιτική αναστάτωση στους περιφερειακούς, ευρωπαϊκούς και παγκόσμιους παράγοντες. Επιπλέον, η ευρώ-κρίση πρέπει επίσης να συνυπολογιστεί, όταν πρόκειται για τον τρόπο με τον οποίον αντιδρούν οι χώρες στο περιφερειακό αίνιγμα της ενεργειακής ασφάλειας.
Σε αυτό το συγκεχυμένο πλαίσιο, ο Trans-Adriatic Pipeline (TAP) παραμένει επί του παρόντος το μόνο απτό έργο του ευρύτερου Νοτίου Διαδρόμου.
Στην Ελλάδα της «ανθρωπιστικής κρίσης» η Νέα Ελληνική Κυβέρνηση θα έπρεπε να επιταχύνει τις ιδιωτικοποιήσεις και να επεκτείνει ακόμα και περιβαλλοντικά αμφιλεγόμενες επενδύσεις, όπως αυτή στις Σκουριές της Χαλκιδικής, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρωτεύον που είναι η απειλή επιβίωσης των Ελλήνων. Σε αυτό το πλαίσιο αντιλαμβάνεται κανείς τη σημασία που έχει η ανάδειξη της σημασίας του ΤΑΡ για την εσωτερική κοινωνική συνοχή αλλά και για τη διεθνή θέση της Χώρας.
Τα παραπάνω, αν κρίνουμε από τις σχετικές μετρήσεις, φαίνεται ότι δεν έχουν γίνει αντιληπτά από την κοινή γνώμη και αυτό οφείλεται τόσο στους χειρισμούς της Κυβέρνησης όσο και στην ελλιπή επικοινωνιακή στρατηγική της Κοινοπραξίας, με την οποία και μπορεί να απομακρυνθεί από τις τοπικές κοινωνίας.
Αυτό θα γίνει με αφορμή τους παρακάτω λόγους:
1.Η Αριστερή Πλατφόρμα “σκοτώνει” τον TAP
Δεν χρειαζόταν να ολοκληρωθεί η ρήξη στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ ώστε να αρχίσουν να κάνουν την τοπική πολιτική τους τα στελέχη που πρσκεινται στην Αριστερή Πλατφόρμα. Πρόσφατο παράδειγμα η στάση της κ.Τσανάκα, βουλευτή του Νομού Καβάλας, η οποία επανάφερε το αντιπολιτευτικό λεξιλόγιο μιλώντας για «αποικιοκρατική σύμβαση». Οι συναντήσεις των βουλευτών και των στελεχών από την Βόρεια Ελλάδα που ανήκουν στην «Αριστερή Πλατφόρμα» με τον Παναγιώτη Λαφαζάνη είναι συνεχόμενες με το θέμα του TAP να κυριαρχεί. Σύμφωνα με πληροφορίες, το επόμενο διάστημα οι πιέσεις σε τοπικό επίπεδο θα ενταθούν ειδικά σε Καστοριά , Σέρρες και Καβάλα, επιδιώκοντας την ανάδειξη του θέματος στην τοπική κοινωνία μέσα από εκδηλώσεις και ίσως ένα μεγάλο συλλαλητήριο στην Καβάλα και με κόσμο από τις υπόλοιπες περιοχές που αντιδρούν.
Αυτό που τρομάζει σε πρώτη φάση την κυβέρνηση αλλά και την τοπική αυτοδιοίκηση είναι να μην δημιουργηθούν νέες «Σκουριές» με πιο πιθανό σημείο την Καβάλα. Ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα αποτελέσει διπλό χτύπημα για την κυβέρνηση αφού η ίδια ως αντιπολίτευση είχε αναδείξει το θέμα και ως ένα σημείο «χτυπούσε και στην πλάτη»
2.Καστοριά: Μια Αναμονή εναντιώνει την κοινωνία
Η Καστοριά είναι μια από τις περιοχές της Ελλάδος όπου ο χειμώνας είναι από πιο βαρύς και είναι αυτονόητο η κοινωνία να ζητά από την Κοινοπραξία Αναμονή για μεταφορά υγραερίου στην περιοχή. Για να έναν λόγο που ακόμα δεν έχει γίνει κατανοητός, οι Κοινοπραξία αρνείται την Αναμονή αυτή που σε μεγάλο βαθμό θα μετρίαζε τις όποιες αντιδράσεις. Σύμφωνα με τους διαμορφωτές της κοινής γνώμης στην Καστοριά, οι λόγοι της άρνησης έχουν να κάνουν με το γεγονός ότι η Κοινοπραξία θεωρεί πως εφόσον η Καστοριά είναι το τελευταίο σημείο όπου ο αγωγός περνά από την Ελλάδα, αν έχει λύσει τα όποια θέματα στις άλλες τις περιοχές η Καστοριά με την πίεση ίσως και της Ελληνικής Κυβέρνησης να καμφθούν οι αντιδράσεις.
Οι ίδιες πηγές θεωρούν ότι η Κοινοπραξία έχει σαφές πρόβλημα επικοινωνίας με την τοπική κοινωνία αφού οι όποιες προσπάθειες προσέγγισης γίνονται από δικούς της ανθρώπους μέσω της τοπικής αυτοδιοίκησης. Το τελευταίο όπως φαίνεται πως τείνει να γίνει και συνολική πολιτική της Κοινοπραξίας σε όλες τις περιοχές που περνά ο αγωγός.
3.Σέρρες: Ένα ηφαίστειο που αναμένει
Στις Σέρρες σε μια περιοχή όπου η Νέα Δημοκρατία έχει ισχυρά ποσοστά, η πολιτικές αντιδράσεις δεν ήταν έντονες στην διακυβέρνηση Σαμαρά. Όλο αυτό το διάστημα όμως οι κοινωνία από μόνη της οργανώθηκε δημιουργώντας μια Κίνηση Πολιτών Ενάντια στο TAP, η οποία φαίνεται να υποκινείται από πολιτικές δυνάμεις. Η Συλλογή πληροφοριών γενικά για το έργο και η ενημέρωση πολιτών για το θέμα, δίνουν μια ποιοτική διάσταση στην αντίδραση με όπλο τους το Σταθμό Συμπίεσης κοντά στην πόλη των Σερρών και κυρίως τους κινδύνους για την υγεία των κατοίκων του χωριού Κωνσταντινάτο καθώς διαπιστώνεται μια αύξηση των οξειδίων του αζώτου (ΝΟχ) από το 19,5% στο 70%.
Μετά από έρευνα προέκυψε ότι από όλο το έργο, το πλέον ακίνδυνο σημείο είναι ο συγκεκριμένος Σταθμός αφού τα στάνταρτ ασφαλείας που χρησιμοποιούνται σε αυτές τις περιπτώσεις αποτρέπουν οποιοδήποτε πρόβλημα, ακόμα και τον θόρυβο που επικαλούνται ορισμένοι, ούτε και αυτό ισχύει.
Και εδώ το ερώτημα για την Κοινοπραξία είναι εύλογο γιατί δεν στηρίζει και δεν ενημερώνει εμπεριστατωμένα την τοπική κοινωνία
4.Καβάλα: Η πόλη του «ΟΧΙ» κίνδυνος για όλο το έργο
Η Καβάλα ήταν η πρώτη πόλη που ξεκίνησαν όλες οι αντιδράσεις, οι οποίες αποδίδονται σε πολιτικό καιροσκοπισμό και λαϊκισμο. Δεν έχει ξεχάσει κανείς το συλλαλητηρίο το Φεβρουάριο του 2014, τρεις μήνες πριν τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, όταν είχαν παρελάσει όλοι οι υποψήφιοι της περιοχής. Μέσα σε αυτούς όμως ήταν και ο Αγροτικός Σύλλογος Καβάλας με τον πρόεδρο του Θέμη Καλπακίδη ιδεολογικά να ανήκει στην Αριστερά, και να είναι ουσιαστικά ο μόνος που συνέχισε και συνεχίζει να ανακινεί το θέμα προσδίδοντας σε πολλές περιπτώσεις και ουσιαστικά χαρακτηριστικά στην αντίδραση αυτή.
Ο ίδιος από το Μάρτιο ήδη είχε αντιδράσει και σε όλες τις δηλώσεις και αποφάσεις του Παναγιώτη Λαφαζάνη επιδιώκοντας νέες κινητοποιήσεις αλλά προσέκρουσε στην κομματική πειθαρχία των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ στην Καβάλα. Αυτό όμως πλέον δεν υπάρχει, τόσο ο Η. Ιωαννίδης όσο και η Α. Τσανάκα, βουλευτές που πρόσκεινται στην Αριστερή Πλατφόρμα, δεν θα είναι μόνοι δίπλα σε όποιες αντιδράσεις αλλά θα κινητοποιήσουν ευρύτερες δυνάμεις
Για την Κοινοπραξία αλλά και συνολικά για τους Αζέρους η Καβάλα αποτελούσε κόκκινο πανί και ήταν η μόνη περιοχή που προσπάθησε να πάρει με το μέρος της την κοινωνία και ως ένα βαθμό το κατάφερε. Όμως, με τα νέα δεδομένα του εκλογικού αποτελέσματος, θεώρησε –όπως και στις άλλες περιοχές – ότι η κυβέρνηση της Αριστεράς θα μπορούσε να ελέγχει τις όποιες κοινωνικές ομάδες που αντιδρούν και οπότε δεν υπήρχε λόγος διαρκούς ενημέρωσης της κοινωνίας
5.Κοινοπραξία : Παγιδευμένη στις πολιτικές εξελίξεις και το επικοινωνιακό «ναυάγιο»
Με μια προσεκτική ματιά η Κοινοπραξία φαίνεται πως εγκλωβίστηκε στις πολιτικές εξελίξεις. Η νίκη του ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές και η μετέπειτα εξελίξεις έπεισαν όλους πως η κυβέρνηση της Αριστεράς κάτω από την πίεση των Ευρωπαίων αλλά και την κατανόηση της σημαντικότητας του έργου θα στήριζε το έργο και όπως έγινε.
Αυτό ήταν ίσως και η αιτία να σταματήσει η όποια προσπάθεια ενημέρωσης της κοινωνίας όχι μόνο για το έργο, αλλά και για τα ανταποδοτικά του έργου. Ποιος γνωρίζει την Κοινωνική Ευθύνη της εταιρείας η οποία είναι σημαντική για την περιοχή, τα ανταποδοτικά που θα δοθούν σε κάθε περιοχή, τις Ελληνικές εταιρείες που θα συμμετέχουν στο έργο αλλά και το γεωστρατηγικό βάθος που προσφέρει στην χώρα.
Η επιλογή της Κοινοπραξίας να διευθετήσει τυχόν αντιδράσεις κοινωνικών ομάδων μέσα από την απευθείας επικοινωνία με την τοπική αυτοδιοίκηση θα είναι το δεύτερο μεγάλο χτύπημα μετά από αυτό που συνέβη με τον ΣΥΡΙΖΑ. Το πρώτο δείγμα φαίνεται με αφορούν στα ανταποδοτικά της Περιφέρειας Αν.Μακεδονίας και Θράκης. Η Περιφέρεια έλαβε ένα πόσο 5.000.000 euro (πιθανόν το νούμερο να είναι μεγαλύτερο και να διπλαστιαστεί) ως ανταποδοτικά οφέλη για την διέλευση του αγωγού. Είναι σίγουρο ότι αυτό το ποσό ο Περιφερειάρχης κ.Παυλίδης θα το αξιοποιήσει θετικά, αλλά είναι επίσης σίγουρο ότι θα το αξιοποιήσει και πολιτικά, κάτι που δεν αρέσει σε πολλούς όπως στους Δημάρχους της Περιφέρειας του. Οι Δήμαρχοι με πρωτοστάτη τον Δήμαρχο Αλεξανδρούπολης κ.Λαμπάκη, θεωρούν ότι τα ανταποδοτικά θα πρέπει να τα διαχειριστούν και οι Δήμοι προς όφελος των Δημοτών τους.
Τα οφέλη για την Ελλάδα από την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου TAP, του σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην περιοχή της Καβάλας & Αλεξανδρούπολης , του νέου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας αλλά και ο Πρίνος με τις νέες έρευνες, είναι τέτοια που προσδίδουν μια άλλη διάσταση όχι μόνο στην οικονομία και στην γεωστρατηγική θέση της χώρας.
Οι κοινωνίες όμως θα πρέπει να το κατανοήσουν ειδικά σε περιόδους όπως αυτή που συμβαίνει στην Ελλάδα. Με την οικονομική κρίση, την ανεργία, την φτώχεια και την μηδενική προοπτική, οι κοινωνία θα βρει διέξοδο σε αντιδράσεις τέτοιες που πολλές φορές τείνουν να γίνουν και ανεξέλεγκτες.
Πηγη: www.thessalonikipress.gr
anexartitos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου