Κι αυτό γιατί με πρωτοβουλία της Μόσχας επιχειρείται τώρα η αναβίωση του αγωγού που παρακάμπτει τα τουρκικά στενά. Η ρωσική πλευρά έχει ήδη επικοινωνήσει την πρόθεσή της αυτή στην ελληνική και τη βουλγαρική κυβέρνηση, όπως πληροφορείται η «Κ» από διπλωματικές πηγές.
Η Σόφια φέρεται να ζήτησε να διασφαλιστεί η συγκατάθεση της Ουάσιγκτον για το εγχείρημα, αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες,προσθέτοντας πως έχουν ήδη ξεκινήσει οι σχετικές διερευνητικές επαφές επί ελληνικού εδάφους για τον εντοπισμό επιχειρηματικού ενδιαφέροντος. Η αμερικανική πλευρά εμφανίζεται να διατηρεί, για την ώρα, επιφυλακτική στάση, χωρίς να εναντιώνεται αλλά ούτε και να συναινεί στους σχεδιασμούς αυτούς. Το θέμα εντάσσεται βέβαια στις γενικότερες κινήσεις τακτικής της ρωσικής πλευράς στη σκακιέρα των ενεργειακών σχεδιασμών της και συναρτάται ευθέως με τις άλλες πρωτοβουλίες και έργα αγωγών που βρίσκονται σε εξέλιξη στην ευρύτερη περιφέρεια, επισημαίνουν οικονομικοί παρατηρητές που περιμένουν περισσότερα για να διακριβώσουν πόσο μακριά μπορεί να φτάσει η εν λόγω πρωτοβουλία.
Η ελληνική πλευρά
Σε πρόσφατες δηλώσεις του ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης, αναφερόμενος στο ρωσικό εγχείρημα δημιουργίας νοτίου διαδρόμου, επισήμανε πως «η εντύπωση που αποκόμισα με το ταξίδι στη Ρωσία είναι ότι οι Ρώσοι τον θέλουν πραγματικά και αναζητούν εναλλακτικές οδούς μέσω Βουλγαρίας».
Ο αγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης ήταν διαβαλκανικός τεχνητός αγωγός μεταφοράς υδρογονανθράκων από τον βουλγαρικό λιμένα Μπουργκάς στη Μαύρη Θάλασσα, στον ελληνικό λιμένα της Αλεξανδρούπολης. Η Ελλάδα, η Ρωσία και η Βουλγαρία είχαν υπογράψει σχετική συμφωνία κατασκευής στην Αθήνα στις 17 Μαρτίου του 2007. Ο αγωγός μήκους περίπου 280 χιλιομέτρων αναμενόταν τότε να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2010.
Η ιδέα είναι ακόμα παλαιότερη: έπεσε στο τραπέζι το 1993, αλλά η υπογραφή μνημονίου συνεργασίας έγινε έπειτα από 12 χρόνια, τον Απρίλιο του 2005 στη Σόφια. Υπενθυμίζεται η τότε συνάντηση κορυφής μεταξύ του Ρώσου προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν, του Βούλγαρου ομολόγου του Γκεόργκι Παρβάνοφ και του Ελληνα πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Καραμανλή, στις 4 Σεπτεμβρίου στην Αθήνα. Ακολούθησε η μονογραφή του κειμένου της Διακρατικής Συμφωνίας, στο Μπουργκάς, στις 7 Φεβρουαρίου του 2007 και η τελική συμφωνία για την έναρξη του έργου.
Στις 11 Ιουνίου όμως του 2010 η Σόφια ανακοίνωσε την αποχώρησή της από το σχέδιο, καθώς εξέφρασε αντιρρήσεις για τη δυνατότητα αποδοχής της περιβαλλοντικής μελέτης. Το ναυάγιο του έργου φάνηκε να απομακρύνεται στις 5 Νοεμβρίου του 2011, οπότε και το βουλγαρικό υπουργείο Περιβάλλοντος αξιολόγησε θετικά νέα περιβαλλοντική μελέτη για το τμήμα που αφορούσε το λιμάνι του Μπουργκάς. Ομως ένα μήνα αργότερα, η βουλγαρική κυβέρνηση ανακοίνωσε την επίσημη αποχώρησή της από το σχέδιο.
Το συνολικό μήκος του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης, σύμφωνα με τα προ ετών σχέδια, υπολογίζεται σε περίπου 280 χιλιόμετρα, τα 135 εκ των οποίων επί ελληνικού εδάφους και τα υπόλοιπα 145 επί βουλγαρικού. Το project συμπληρώνεται από την κατασκευή τερματικού σταθμού φορτοεκφόρτωσης στον λιμένα της Αλεξανδρούπολης συμπεριλαμβανομένων υποδομών για πλωτές εξέδρες φόρτωσης-εκφόρτωσης υδρογονανθράκων. Ανάλογες εγκαταστάσεις απαιτούνται και στο Μπουργκάς. Οπως και ο αγωγός TAP και ο διασυνδετήριος ελληνοβουλγαρικός αγωγός φυσικού αερίου αλλά και ο υπό συζήτηση αγωγός Κύπρου-Κρήτης-Ελλάδος, έτσι και ο αγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης εκτιμάται ότι μπορεί να συμβάλλει στην αναβάθμιση του στρατηγικού ρόλου της χώρας στον τομέα της ενέργειας διεθνώς.
Είναι όμως οι διεθνείς γεωπολιτικοί συσχετισμοί και όχι μόνον οι οικονομικές παράμετροι που θα κρίνουν τελικά και το εάν θα ανάψει το «πράσινο φως» για το ρωσικού ενδιαφέροντος αυτό project.
Πηγή: kathimerini.gr
seleo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου