Όλα τα θέματα που αφορούν στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, μπήκαν πάνω στο τραπέζι, προχθές Τρίτη, στην πρώτη συνάντηση εργασίας που πραγματοποιήθηκε με τους τρείς συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ , που επιλέχθηκαν ειδικά για το σχεδιασμό της παραχώρησης και, τον εντεταλμένο σύμβουλο της Εγνατίας Οδού Α.Ε. μηχανικό κ. Γιώργο Κολλιόπουλο.
"Μας απασχόλησε το χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και των καθέτων. Προσδοκούμε ότι μέχρι τον Νοέμβριο ή και Δεκέμβριο του 2017, θα έχει επιλεγεί ο παραχωρησιούχος που θα αναλάβει τη λειτουργία και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου. Η έναρξη της πρώτης φάσης της διαγωνιστικής διαδικασίας, με την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος τοποθετείται χρονικά το φθινόπωρο καθώς έχει συμπεριληφθεί στα προαπαιτούμενα της υποδόσης των 2,8 δισ. και την δεύτερη αξιολόγηση", δήλωσε στη Voria.gr o κ. Κολλιόπουλος προσθέτοντας:
"Για την Εγνατία Οδό, έχουμε αρχικές άτυπες δηλώσεις ενδιαφέροντος και από τους μεγάλους ελληνικούς τεχνικούς ομίλους, αλλά θεωρώ ότι πιθανότατα θα υπάρξει ενδιαφέρον και από ξένα funds, επειδή ο συγκεκριμένος οδικός άξονας, ο μεγαλύτερος της Ευρώπης, μπορεί να αξιοποιηθεί από τον παραχωρησιούχο και κατ' άλλους τρόπους, όπως για την παραγωγή ενέργειας με ΑΠΕ, είτε με φωτοβολταϊκά συστήματα, είτε και με αιολικά. Η πιθανότητα αυτή θα διερευνηθεί μελετητικά καθώς μία τέτοια προοπτική θα ενισχύσει διαπραγματευτικά την πλευρά του ελληνικού δημοσίου".
Ο δεύτερος και επίσης σημαντικότατος στόχος και επιδίωξη είναι να εξασφαλισθεί, μετά την παραχώρηση, η συνέχιση της λειτουργίας της Εγνατίας Οδού Α.Ε., μίας εταιρείας με τεράστια τεχνογνωσία στα σύνθετα έργα οδοποιΐας και όχι μόνο, που μπορεί σε Ελλάδα και εξωτερικό- όπου άλλωστε έχει αναλάβει έργα- να δραστηριοποιηθεί στο project και στο contract management αυτοκινητοδρόμων.
Στην παρούσα φάση και στα πιεστικά χρονικά περιθώρια της διαδικασίας παραχώρησης, ΤΑΙΠΕΔ, οι τρεις επιλεγμένοι σύμβουλοι (Alpha Bank, το δικηγορικό γραφείο Ζέρμπερη, Μαρκεζίνη, Λάμπρου και η κοινοπραξία των ΑΒΑΡΙΣ και ΝΟVUS) και ο εντεταλμένος σύμβουλος στο δ.σ. της Εγνατίας Οδού Α.Ε., επιφορτισμένος με το θέμα της παραχώρησης, πρέπει να ρυθμίσουν παράλληλα τα δύο κρίσιμα ζητήματα που είναι: Το ομολογιακό δάνειο της Πειραιώς και οι διαφορές που υπάρχουν με την Τράπεζα. Η εγκατάσταση και άλλων σταθμών διοδίων στον οδικό άξονα.
Είναι γνωστή η διαφορά της Εταιρείας με την Τράπεζα Πειραιώς η οποία προκύπτει από την επιβολή τόκων υπερημερίας. Σε απόλυτο νούμερο αυτή η διαφορά, σήμερα, ανέρχεται σε περίπου 37 εκατ. ευρώ.
"Θεωρώ ότι εξωδικαστικά μπορεί να επιτευχθεί φιλικός διακανονισμός με την Πειραιώς, καθώς η Εταιρεία καταβάλλει κανονικά τις δόσεις του δανείου. Μάλιστα, επειδή η Πειραιώς εισπράττει τα έσοδα από τους σταθμούς διοδίων, το δάνειο των 250 εκατομμυρίων ( σ.σ 280 εκατ. με την περίοδο χάριτος) θα εξοφληθεί πολύ νωρίτερα από το χρόνο λήξής τους, το 2022, ίσως και έως το Μάρτιο του 2018".
Σημειώνεται ότι το υπόλοιπο του δανείου σήμερα είναι 98 εκατ. και τα 37 εκατ., που αποτελούν τη διαφορά μεταξύ των δύο μερών, με την Ε.Ο.Α.Ε. να υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει πρόσθετη οφειλή. Από τους σταθμούς που λειτουργούν σήμερα, η Πειραιώς εισπράττει ετησίως περί τα 40 εκατ. ευρώ (σ.σ τα έσοδα είναι 55 εκατ. μαζί με το ΦΠΑ).
Τα διόδια
"Με το φιλικό διακανονισμό επιδιώκουμε να αποκτήσει η εταιρεία κάποια ρευστότητα ώστε να υλοποιήσει την εγκατάσταση σταθμών διοδίων που θα φέρουν πρόσθετα έσοδα και βεβαίως θα βελτιώνουν τη διαπραγματευτική θέση του Δημοσίου στο πλαίσιο του διαγωνισμού. Το διοικητικό συμβούλιο της Εταιρείας έχει εγκρίνει την εγκατάσταση τεσσάρων σταθμών, σε Παμβώτιδα, Ιεροπηγή, Μέστη και Ευζώνους και επιδιώκουμε την κατασκευή τους μέχρι τον Ιανουάριο του 2017, σκοπεύοντας να εγκαταστήσουμε και τους υπόλοιπους σταθμούς ως το τέλος του 2017. Η καθυστέρηση στην εφαρμογή των διοδίων οδηγεί σε απαξίωση τον οδικό άξονα".
Ο κ. Κολλιόπουλος διευκρίνισε ότι όλοι οι σταθμοί που θα γίνουν από την Εγνατία Οδό Α.Ε. θα είναι μετωπικοί και κανένας υβριδικός, ενώ ο παραχωρησιούχος θα είναι υποχρεωμένος να τους αντικαταστήσει με ηλεκτρονικούς και μάλιστα στο αρχικό στάδιο των προβλεπομένων έργων από τη σύμβαση παραχώρησης.
Για τον κάθε μετωπικό σταθμό διοδίων το κόστος κυμαίνεται από 600.000 ευρώ μέχρι 1.000.000 ευρώ.
Σήμερα σε λειτουργία είναι οι σταθμοί διοδίων σε Τύρια, Μαλακάσι, Πολύμυλο, Μάλγαρα, Ανάληψη, Μουσθένη, Ίασμο και Προμαχώνα, δηλαδή οκτώ τον αριθμό. Μετά τους σταθμούς που θα γίνουν σε Παμβώτιδα, Ιεροπηγή, Μέστη και Ευζώνους, πρόκειται να κατασκευαστούν ακόμη έξι, σε Βενέτικο, Θεσσαλονίκη, Ασπροβάλτα, Αλιάκμονα, Στρυμονικό και Καβάλα. Ας σημειωθεί ότι τα έσοδα από τους σταθμούς σε Προμαχώνα και Ιεροπηγή θα κατευθύνονται στα ταμεία του δημοσίου.
"Επιδιώκουμε να εξασφαλίσει η Εταιρεία ρευστότητα (σ.σ εισπράττει μόνο τα έσοδα από τα διόδια των Μαλγάρων) ώστε στη διάρκεια της δεύτερης φάσης του διαγωνισμού να γίνουν και ορισμένα απαραίτητα έργα - σταθμοί στον άξονα, για την εξυπηρέτηση των χρηστών. Εάν τελικώς ο φιλικός διακανονισμός δεν επιτευχθεί, θα ξαναοδηγηθούμε στα δικαστήρια στις 6 Οκτωβρίου".
Η παραχώρηση και το μέλλον της Εταιρείας
Η Εγνατία Οδός και οι τρεις κάθετοι θα παραχωρηθούν για περίοδο 30 ή και 35 χρόνων και όπως δήλωσε ο κ. Κολλιόπουλος, ο παραχωρησιούχος θα κληθεί να αναλάβει, όχι μόνο την ελαφριά αλλά και τη βαριά συντήρηση του άξονα. Ως τον Φεβρουάριο του 2017, οι σύμβουλοι θα έχουν εκτιμήσει τα αναμενόμενα έσοδα από τη λειτουργία του άξονα στα έτη της παραχώρησης, αλλά και τα έξοδα συντήρησης.
Όμως η παραχώρηση, τόνισε ο κ. Κολλιόπουλος, τοπογράφος μηχανικός και συγκοινωνιολόγος, δεν συνεπάγεται το τέλος της Εγνατίας Οδού Α.Ε., μίας εταιρείας που έχει σημαντικές δυνατότητες εξασφάλισης έργων σε Ελλάδα και εξωτερικό.
"Προσδοκώ ότι μία ομάδα 20- 30 στελεχών της Εταιρείας, θα αναλάβουν την παρακολούθηση, το monitoring της εφαρμογής της σύμβασης από τον παραχωρησιούχο. Επίσης η Εταιρεία, με τα συστήματα που διαθέτει, μπορεί σαν contract manager, να διενεργεί ελέγχους , σε αυτοκινητοδρόμους που κατασκευάστηκαν και λειτουργούν με συμβάσεις παραχώρησης. Η Εταιρεία διαθέτει τεχνογνωσία για ελέγχους γεφυρών με drones, ελέγχους σηράγγων με συστήματα ρομπορικής, μπορεί να πάρει έργα στο εξωτερικό σαν project και contract manager. Η Εγνατία Οδός Α.Ε. αποτελεί asset για τον ελληνικό τεχνικό κλάδο".
Πέραν αυτού, η Εταιρεία, στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης με τους υποψήφιους επενδυτές, θα θέσει και τις προοπτικές αξιοποίησης του άξονα και με άλλες συμβατές δραστηριότητες όπως την εγκατάσταση ΑΠΕ σε εκτάσεις που μαζί με τον οδικό άξονα θα παραχωρηθούν. Μάλιστα μελέτη θα διερευνήσει τη δυνατότητα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων ένθεν και ένθεν του αυτοκινητόδρομου ή και εξωτερικά της οροφής σηράγγων, ενδεχομένως και ανεμογεννητριών σε κατάλληλα σημεία.
Με τον τρόπο αυτό θα μπορούν να καλυφθούν οι ενεργειακές ανάγκες της Εγνατίας και των καθέτων, ενώ πιθανά θα υπάρχει και εμπορεύσιμο περίσσευμα ενέργειας.
Το μόνο βέβαιο είναι, ότι η Εγνατία Οδός, οδικός άξονας αλλά και Εταιρεία, αποτελούν περιουσιακά στοιχεία μεγάλης αξίας και σημαντικής αναπτυξιακής προοπτικής και ως τέτοια αντιμετωπίζονται στο πλαίσιο του σχεδίου παραχώρησης, τόνισε ο κ. Κολλιόπουλος.
voria.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου