Στην αλιεία στη Μεσόγειο απασχολούνται περισσότεροι από 180.000 εργαζόμενοι.
Η θαλάσσια δραστηριότητα στην περιοχή της Μεσογείου παράγει ετησίως
πλούτο 450 δισ. δολαρίων, ο οποίος, αν συγκριθεί με τα ΑΕΠ των χωρών της
περιοχής, ισοδυναμεί με την πέμπτη οικονομία της,
... μετά τη Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία και την Τουρκία. Αυτό
σημαίνει ότι η Μεσόγειος, αν και αντιπροσωπεύει μόλις το 1% των
παγκόσμιων θαλασσών, ισοδυναμεί με το 20% του Παγκόσμιου Θαλάσσιου
Προϊόντος, ενός όρου που εισάγεται για πρώτη φορά και αφορά όσα
συνεισφέρουν οι θάλασσες στην παγκόσμια οικονομία. Ωστόσο, οι πόροι της
Μεσογείου μειώνονται σταδιακά εξαιτίας της ανεξέλεγκτης εκμετάλλευσης,
ενώ κινδυνεύει να υποβαθμισθεί από την αύξηση των μεταφορών πετρελαίου.
Εν μέσω της κρίσης από τη ρύπανση στον Σαρωνικό αναδύεται η αξία της
Μεσογείου από την έκθεση που παρουσίασε χθες το WWF σε συνεργασία με την
Boston Consulting Group, με θέμα την «αναθέρμανση της οικονομίας και
της θαλάσσιας δραστηριότητας στη Μεσόγειο για ένα βιώσιμο μέλλον».
Εστιάζοντας στους κομβικούς τομείς του τουρισμού και της αλιείας, η
έκθεση υπολογίζει την αξία του πλούτου της Μεσογείου σε τουλάχιστον 5,6
τρισ. δολάρια αν συνεκτιμηθούν οι παραγωγικές ακτογραμμές, η αλιεία και η
θαλάσσια χλωρίδα. Ειδικότερα, ο τομέας της αλιείας στη Μεσόγειο
αποτιμάται σε πάνω από 3 δισ. δολάρια και απασχολεί περισσότερους από
180.000 εργαζόμενους. Σύμφωνα, όμως, με τη WWF, παράγοντες όπως η
ρύπανση και η καταστροφή θαλάσσιων οικοσυστημάτων έχουν ως αποτέλεσμα να
παρουσιάζει πρόβλημα υπεραλίευσης το 80% των αποθεμάτων ψαριών της
Μεσογείου. Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, το 2011 η συνολική παραγωγή
θαλάσσιων αλιευμάτων είχε ήδη μειωθεί κατά 30% σε σύγκριση με τα επίπεδα
του 2005. Και μολονότι η Ελλάδα είναι πρώτη στην Ε.Ε. σε αριθμό σκαφών,
η αλιεία μειώνεται τόσο σε ποσότητα όσο και σε αξία των αλιευμάτων ανά
εργαζόμενο.Την ίδια στιγμή, ο τουρισμός στη Μεσόγειο αποφέρει το 11% του ΑΕΠ της περιοχής και μέσα στην επόμενη δεκαετία αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,9% ετησίως, με τις σχετικές θέσεις απασχόλησης να αυξάνονται κατά 2,8% ετησίως. Οπως προειδοποιεί όμως η WWF, το σημερινό μοντέλο του μαζικού τουρισμού που κυριαρχεί στη λεκάνη της Μεσογείου όπως και στην Ελλάδα, που αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους προορισμούς της περιοχής, σε συνδυασμό με τις αυξημένες καταναλωτικές ανάγκες των κατοίκων, θα θέσει σε κίνδυνο τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη του τομέα σε όλη τη Μεσόγειο. Σύμφωνα πάντα με την έκθεση, αναμένεται να μειωθεί η μέση δαπάνη ανά τουρίστα. Ως ένδειξη, άλλωστε, των κινδύνων που απειλούν την υγεία της Μεσογείου, η WWF επισημαίνει ότι μέχρι το 2025 αναμένεται να αυξηθούν οι μεταφορές πετρελαίου στη Μεσόγειο κατά 250 εκατ. τόνους, ενώ θα τη διασχίζουν 6.700 τάνκερ τον χρόνο.
kathimerini.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου