H συνέντευξη ήρθε να σκεπάσει και τη «φωτιά» που έχει ανάψει στον
ΕΛΓO η απώλεια της προθεσμίας για τα προγράμματα φέτας και τις
παραιτήσεις που ζήτησε από τους διοικούντες ο υπουργός.
Με την κατάσταση στον τομέα του αιγοπρόβειου γάλακτος να έχει
στην κυριολεξία ξεφύγει, πρώτη φορά, μετά από 3,5 χρόνια στην ηγεσία του
υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, ο υπουργός Βαγγέλης Αποστόλου,
εμφανίζεται ιδιαίτερα ανήσυχος, καθώς… τα θραύσματα του πολέμου δείχνουν
να πλησιάζουν απειλητικά και στην πλατεία Βάθης.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στους δημοσιογράφους το μεσημέρι
της Τετάρτης 16 Μαΐου, ο υπουργός ανακοίνωσε εσπευσμένα μια αμφιβόλου
αποτελεσματικότητας δέσμη μέτρων, με στόχο, όπως είπε, τη βελτίωση των
συνθηκών στο αιγοπρόβειο γάλα και στη φέτα, όπως και την υποβοήθηση του
εισοδήματος των παραγωγών.Για το εισόδημα, προτάχθηκε η αύξηση των διαθέσιμων πόρων για συνδεδεμένες ενισχύσεις σε αιγοπροβατοτρόφους και αγελαδοτρόφους, όπως η έμμεση βοήθεια που παρέχεται από τα αναπτυξιακά προγράμματα του αγροτικού χώρου.
Για την βελτίωση των συνθηκών αγοράς τονίσθηκε μια σειρά διαδικασιών που, όπως είπε, στόχο έχουν τον καλύτερο έλεγχο των διαδικασιών παρασκευής και διάθεσης της φέτας (ισοζύγια κ.α.), για να καταλήξει βέβαια στην πρόθεση πρόσληψης υπαλλήλων – ελεγκτών με χρήματα από τις εισφορές του ΕΛΓO (πρόγραμμα ΑΡΤΕΜΙΣ) το οποίο δεν αξιοποιείται επαρκώς.
Με κάθε περίπτωση η συνέντευξη ήρθε να σκεπάσει και τη «φωτιά» που έχει ανάψει στον ΕΛΓO μετά την απώλεια της προθεσμίας για τα προγράμματα προβολής της φέτας και τις παραιτήσεις στις οποίες υποχρέωσε τους διοικούντες του οργανισμού ο υπουργός. Σημειωτέον ότι κατόπιν απαιτήσεώς του οι παραιτήσεις υποβλήθηκαν, έγιναν αποδεκτές και τώρα ξεκινάει νέα προσπάθεια, προκειμένου να δοθεί νέα προθεσμία (η 5η κατά σειρά) από τις Βρυξέλλες για την εκπλήρωση των όρων του διαγωνισμού για τα δύο προγράμματα προβολής της φέτας. Μέσα σ’ αυτό το κλίμα υποσχέθηκε πάντως ότι τα προγράμματα θα σωθούν.
Αναγνωρίζοντας ακεραιότητα στα πρόσωπα των διοικούντων (Καρέτσος και Βλάχος) του ΕΛΓΟ τόνισε ότι υποχρεώθηκε να τους παραιτήσει γιατί δεν πρόλαβαν τις προθεσμίες. Δεν είπε ωστόσο, γιατί επέστρεψε ως απαράδεκτη την επικύρωση (εκ μέρους τους) του πρώτου μειοδότη (SOPEXA) και γιατί οι προθεσμίες χάθηκαν μόλις ο ίδιος ο υπουργός επέλεξε τον δεύτερο (Novacert).
Κατά τα λοιπά, ο υπουργός, στην από κοινού συνέντευξη με τους γενικούς γραμματείς Ν. Αντώνογλου και Χ. Κασίμη, έριξε όλη την ευθύνη για την κατάσταση στην αγορά του αιγοπρόβειου γάλακτος στις διχογνωμίες των κτηνοτρόφων για τη διεπαγγελματική της φέτας. Αντίθετα, έμπλεξε τις εισαγωγές γάλακτος γενικώς με το προϊόν που οδηγείται στην παραγωγή της Φέτας ΠΟΠ, άφησε να εννοηθεί ότι πολλά θα κριθούν από το Ελληνικό Σήμα, υπεραμύνθηκε των πολιτικών που ασκήθηκαν για την κατοχύρωση της φέτας και δεν έδωσε εξηγήσεις γιατί, παρά τις δέουσες πολιτικές η τιμή στο πρόβειο γάλα κατρακύλησε μέσα σε ένα χρόνο από το 1,10 ευρώ το κιλό στα 0,70 λεπτά το κιλό ή και ακόμα λιγότερα σε κάποιες περιοχές, για κάποιους παραγωγούς και από κάποιες γαλακτοκομικές επιχειρήσεις.
Δέσμη μέτρων
Οι λύσεις που προτείναμε δεν είναι μόνο ρεαλιστικές – ανέφερε κατά την διάρκεια της συνέντευξης Τύπου ο Βαγγέλης Αποστόλου - αλλά και αποτελεσματικές. «Η επιλογή μας να στηρίξουμε τη κτηνοτροφία είναι αυτονόητη. Στο πλαίσια λειτουργίας της Ε.Ε. η διακίνηση γάλακτος μεταξύ των κρατών μελών δεν αντίκειται στην νομοθεσία. Άρα οι ποσότητες γάλακτος που εισέρχονται στη χώρα από τη στιγμή που μεταποιούνται στην Ελλάδα το τελικώς παραγόμενο θερμικά επεξεργασμένο γάλα ή γαλακτοκομικό προϊόν χαρακτηρίζεται ελληνικό προϊόν», πρόσθεσε.
Η δέσμη μέτρων που ανακοίνωσε ο Βαγγέλης Αποστόλου έχει ως εξής:
1) Τροποποίηση της υπουργικής απόφασης του 2011 για το σύστημα Άρτεμις ώστε να γίνεται άμεση σύνδεση και καταγραφή με το ΟΣΔΕ και να δηλώνεται ο αριθμός των προβάτων του κωδικού των ενωτίων των ζώων στη θέση του στάβλου.
2) Τα μητρώα κτηνιατρικής να επικαιροποιηθούν άμεσα. Το γάλα που παρέδωσε ο κτηνοτρόφος θα είναι σε αντιστοιχία με το γάλα που παράγουν τα ζώα του.
3) Το Συντονιστικό Κέντρο για την Αντιμετώπιση του Παρεμπορίου (ΣΥΚΑΠ) να συνδεθεί με το Άρτεμις
4) Θα γίνουν στοχευμένοι έλεγχοι σε όλη την αλυσίδα παραγωγής γάλακτος και στις εισαγωγές που γίνονται από γειτονικές χώρες της βαλκανικής
5) Να γίνεται διασταύρωση με παραστατικά ΑΦΜ, καταγραφή εισαγωγέων χονδρικής με μικτά κλιμάκια ΕΦΕΤ, ΕΛΓΟ, ορκωτούς λογιστές και ΣΔΟΕ
6) Να ελέγχονται οι κινήσεις λογαριασμών σχετικά με αγορές πωλήσεις γάλακτος και προϊόντων γάλακτος.
7) Να γίνονται αυστηρότατοι έλεγχοι ιχνηλασιμότητας στα τυροκομεία
8) Να ενεργοποιηθεί άμεσα το προεδρικό διάταγμα 420/1993 από τις κτηνιατρικές υπηρεσίες των Περιφερειών που ορίζει την υποχρεωτική δήλωση όλων των τροφίμων ζωικής προέλευσης από τα κράτη - μέλη το οποίο δεν τηρείτε.
9) Στις πύλες εισόδου, στα τελωνεία, να καταγράφεται όλη η ποσότητα γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων.
10) Επειδή δεν επαρκεί το προσωπικό στον ΕΛΓΟ, τον ΕΦΕΤ και τις Περιφέρειες θα γίνει συνεννόηση με το υπουργείο Οικονομικών για να εξαιρεθεί άμεσα το 60ημερο για εκτός έδρας ανά έτος για τους ελέγχους στο γάλα και τα γαλακτοκομικά.
11) Θα γίνουν προσλήψεις προσωπικού ελέγχου από τις εισφορές του Άρτεμις που συγκεντρώνει ο ΕΛΓΟ.
12) Κατατίθεται άμεσα τροπολογία στο νόμο 4235/2014 για κυρώσεις ώστε να γίνουν πιο αυστηρές.
13) Θεσπίζεται άμεσα ειδικό ετήσιο εθνικό πρόγραμμα ελέγχου για το γάλα και ιδιαίτερα για τα φέτα σε συνεργασία με τον ΕΦΕΤ και τον ΕΛΓΟ ώστε να γίνονται συστηματικές δειγματοληψίες όχι μόνο στις γαλακτοβιομηχανίες αλλά και στα σημεία λιανικής πώλησης και στη μαζική εστίαση.
Τι κάνει το υπουργείο για την ενίσχυση των εισοδημάτων των κτηνοτρόφων:
Α) Εξετάζουμε το ενδεχόμενο απορρόφησης αποθεμάτων τυριών μέσα από την υλοποίηση των προγραμμάτων του Ταμείου Ευρωπαϊκής Βοήθειας Απόρων εποπτείας του υπουργείου Εργασίας.
Β) Θέλω να σας ανακοινώσω ότι τα ποσά που αποφασίσαμε να χορηγηθούν ως συνδεδεμένες ενισχύσεις για το 2017 στον τομέα της κτηνοτροφία και τα οποία θα δουν οι κτηνοτρόφοι στους λογαριασμούς τους την ερχόμενη Παρασκευή. Αυξάνουμε τους δικαιούχους από 33.000 το 2016 σε 49.500 το 2017 μια αύξηση περίπου 50%. Αυξάνουμε τα συνολικά ποσά της συνδεδεμένης ενίσχυσης στην κτηνοτροφία από 47,5 εκατ. το 2016 στα 87,3 εκατ. ευρώ δηλαδή σχεδόν διπλασιάζονται. Για τους αιγοπροβατοτρόφους από 6,2 ευρώ ανά ζώο το 2016 θα δοθεί τώρα 9,7 ευρώ ανά ζώο. Για τους αγελαδοτρόφους από140 ευρώ ανά ζώο το 2016 θα δοθούν τώρα 192,5 ευρώ ανά ζώο. Μέσα από τις συνδεδεμένες ενισχύσεις έχουμε μια στήριξη τέτοια που φτάνει μέχρι και των διπλασιασμών των δικαιούχων όσο και των εισπράξεων Είναι μια τέτοια ανακούφιση αυτή την ώρα.
Για τον ΕΛΓΟ
Ο υπουργός διαβεβαίωσε ότι «δεν χάθηκε κανένα πρόγραμμα». Απλά παρήλθε η τέταρτη κατά σειρά παράταση που είχαμε εξασφαλίζει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Είχα ενημερώσει προσωπικά το ΔΣ του ΕΛΓΟ ότι αυτή η τέταρτη παράταση θα ήταν και η τελευταία γι’ αυτούς. Υπήρχε σχετική ενημέρωση. Ήταν όμως μια δύσκολη απόφαση για μένα προσωπικά διότι γνωρίζω το ήθος την ακεραιότητά τους εδώ και πάρα πολλά χρόνια. ‘Άλλωστε ήμουν εγώ αυτός που τους τοποθέτησα στις συγκεκριμένες θέσεις Αλλά τι να κάνουμε στην πολιτική μερικές φορές χρειάζονται και τέτοιου είδους αποφάσεις. Αποδέχομαι λοιπόν τις παραιτήσεις του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου. Από τη πλευρά μας αυτή την ώρα κάνουμε όλες τις κατάλληλες ενέργειες και πιστεύουμε ότι τελικά δεν θα χάσουμε τα συγκεκριμένα προγράμματα.
Η θέση της διοίκησης του ΕΛΓΟ Δήμητρα
Τη θέση της για τους διαγωνισμούς για τα προγράμματα προώθησης της φέτας διατυπώνει η διοίκηση του ΕΛΓΟ Δήμητρα, λίγο μετά τις ανακοινώσεις Αποστόλου, στις οποίες ο ίδιος μεταξύ άλλων ανέφερε ότι έχει κάνει αποδεκτές τις υποβληθείσες παραιτήσεις του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου.
Ολόκληρη η ανακοίνωση αναφέρει τα εξής:
Στα δημοσιεύματα για τα προγράμματα προώθησης της Φέτας δεν απαντήσαμε άμεσα, διότι οι διαγωνισμοί βρίσκονταν σε εξέλιξη και σε κρίσιμη φάση σε σχέση με τις, έτσι κι αλλιώς, ασφυκτικές ημερομηνίες για την επιτυχή ολοκλήρωσή τους. Ωστόσο μπορούμε τώρα να αναφερθούμε στα ζητήματα τα οποία τέθηκαν με αρκετά σαφή τρόπο και με σκοπό να επανέλθουμε αν αυτό κριθεί αναγκαίο.
Θα σταθούμε μόνο στην ουσία των ζητημάτων τα οποία έχουν τεθεί, σύμφωνα με αυτά που καταθέσαμε δημόσια στις 21/3/2018, όπως επίσης και πρόσφατα στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών και προς το ΥΠΑΑΤ.
Τα δυο προγράμματα προώθησης της φέτας, σε ΗΠΑ-ΚΑΝΑΔΑ (3,5 εκατ. ευρώ) και σε Γαλλία - Ηνωμένο Βασίλειο – Γερμανία (3 εκατ. ευρώ), υποβλήθηκαν πέρσι την Μεγάλη Πέμπτη 20/4/2017, ημέρα λήξης των προθεσμιών. Τις εν λόγω προτάσεις εισηγήθηκαν στη Διοίκηση του ΕΛΓΟ, περίπου ένα μήνα πριν τη λήξη της προθεσμίας, ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Γαλακτοκομικών Προϊόντων (ΣΕΒΓΑΠ) και στελέχη του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Αγροτικών Προϊόντων καθώς και της Γενικής Διεύθυνσης Διασφάλισης Ποιότητας του ΕΛΓΟ - ΔΗΜΗΤΡΑ. Ο ΣΕΒΓΑΠ πρότεινε να υποβληθούν από κοινού με τον ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ οι προτάσεις, τις οποίες είχε προετοιμάσει μαζί του η εταιρεία SOPEXA. Επειδή χρονικά περιθώρια για διενέργεια διαγωνισμού για την επιλογή εταιρείας που θα συνέγραφε τις προτάσεις δεν υπήρχαν η υποβολή με αυτόν τον τρόπο ήταν μονόδρομος. Ο ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ επίσης θα έπρεπε να αναλάβει και το κόστος της Εθνικής Συμμετοχής (1.270.385,75 €), διότι η προώθηση και προβολή της φέτας συμπεριλαμβάνεται από το νόμο στους σκοπούς του. Απαντήσαμε καταφατικά, με τη
σύμφωνη γνώμη των αρμόδιων υπηρεσιών και με την προϋπόθεση στην υποβολή των προτάσεων να συμμετέχουν όλοι οι φορείς που έχουν σχέση με την Φέτα.
Συγκαλέσαμε ευρεία σύσκεψη στην οποία συμμετείχαν:
1. Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Γαλακτοκομικών Προϊόντων (ΣΕΒ-ΓΑΠ)
2. Σύνδεσμος Ελληνικής Κτηνοτροφίας (ΣΕΚ)
3. Οικολογική Διαχείριση Προϊόντων, Παραπροϊόντων-Υποπροϊόντων Φέτας ΠΟΠ (Ο.ΔΙ.Π.ΠΑ.Φ.)
4. Σύλλογος Τυροπαραγωγών Θεσσαλίας
5. Πανελλήνια Ένωση Κτηνοτρόφων (ΠΕΚ)
6. Ομοσπονδία Κτηνοτροφικών Συλλόγων Περιφέρειας Θεσσαλίας
7. Εταιρεία Πωλήσεων Και Διανομής Γαλακτοκομικών Προϊόντων Θεσσαλίας –ΙΚΕ
Στις συσκέψεις που έγιναν συμφωνήθηκε να υποβληθούν οι προτάσεις από τον ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ μαζί με όλους τους φορείς. Όμως λόγω έλλειψης χρόνου για την συγκέντρωση των απαραίτητων εγγράφων καταλήξαμε να υποβάλλει τις προτάσεις ο ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ και οι φορείς να είναι υποστηρικτές και συμμετέχοντες (τις προτάσεις συνυπέγραψαν και οι 7 φορείς). Οι προτάσεις που υποβλήθηκαν δόθηκαν στους φορείς, αρχικά οι δράσεις και στη συνέχεια ολόκληρες, για να γνωστοποιηθούν ευρύτερα ώστε να είναι εύκολη και ισότιμη η συμμετοχή εταιρειών που θα ήθελαν να πάρουν μέρος στους διαγωνισμούς για εκτελεστικό φορέα σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από την νομοθεσία.
Οι προτάσεις εγκρίθηκαν στις 22/10/2017, με τη διαδικασία της ΕΕ, με βαθμολογία 92% και 93%, δηλαδή σχεδόν άριστα. Ήταν τα 2 από τα 4 όλα κι όλα προγράμματα που πήρε η χώρα μας στον αγροδιατροφικό τομέα. Η ανακοίνωση της έγκρισης μας κοινοποιήθηκε στις 25 Οκτωβρίου του 2017 και η τελική ημερομηνία υπογραφής της Σύμβασης ήταν η 22/01/2018 (90 μέρες μετά την ημερομηνία έγκρισης). Στο διάστημα αυτό έπρεπε να γίνουν οι διαγωνισμοί για την ανάδειξη Εκτελεστικών Φορέων και Φορέων Αξιολόγησης και ακόμη κι αν δεν υπήρχαν ενστάσεις ή άλλες εμπλοκές ήταν σχεδόν αδύνατο να προλάβουμε την εν λόγω ημερομηνία. Για αυτό το λόγο, όπως και σε άλλες αντίστοιχες περιπτώσεις, το Διοικητικό Συμβούλιο εξουσιοδότησε τον Πρόεδρο και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο να χειριστούν από κοινού όλα τα ζητήματα που θα προκύψουν εκτός από την τελική έγκριση.
Σχετικά με τη σύνταξη των τευχών των διακηρύξεων
Με τη σύνταξη των τευχών των διακηρύξεων και όλων των προδιαγραφών ασχολήθηκε και τα προσυπέγραψε μια ευρεία Επιτροπή αποτελούμενη από 5 στελέχη του Οργανισμού συνεπικουρούμενη από την αρμόδια Γενική Διευθύντρια, το Νομικό Σύμβουλο, τον Διευθύνοντα Σύμβουλο και τον Πρόεδρο. Η Επιτροπή λειτούργησε επί μέρες και με πολύ δουλειά κατέληξε σε ένα κείμενο, το οποίο στάλθηκε στην αρμόδια διεύθυνση του ΥΠΑΑΤ, στην Enterprise Greece και αναρτήθηκε για μια εβδομάδα σε δημόσια διαβούλευση μετά την οποία ενσωματώθηκαν παρατηρήσεις ή διορθώσεις που έγιναν. Στα τεύχη των διακηρύξεων τα οποία μετά την έγκρισή τους αναρτήθηκαν σύμφωνα με το νόμο συμπεριλαμβάνονταν οι προτάσεις που υποβλήθηκαν για λόγους περιφρούρησης της ισοτιμίας στη συμμετοχή των υποψηφίων εταιριών. Για το λόγο αυτό άλλωστε δεν υποβλήθηκαν διευκρινιστικές ερωτήσεις γιατί δεν υπήρξαν ασάφειες και οι προτάσεις των εταιρειών ήταν πλήρεις.
Με δεδομένη την πίεση του χρόνου προχωρήσαμε στους διαγωνισμούς με αυστηρό χρονοδιάγραμμα το οποίο προέβλεπε, με βάση τη λήξη της προθεσμίας υποβολής προτάσεων, ότι στις 22 Δεκεμβρίου του 2017 έπρεπε να ανοίξουν και να ολοκληρωθούν οι αξιολογήσεις των τεχνικών προσφορών για να αξιοποιήσουμε ημερολογιακά τις αργίες των εορτών, ώστε να προλάβουμε τις ημερομηνίες. Αν συνυπολόγιζε κανείς τις προθεσμίες διευκρινιστικών απαντήσεων (8 ημέρες), τα 3 επάλληλα δεκαήμερα αναμονής που προβλέπονται από το νόμο για τυχόν υποβολή ενστάσεων και τις προθεσμίες (έως 40 ημέρες) εξέτασής τους από την Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών, την έγκρισή τους από το ΔΣ, καθώς και το να δοθεί 10 μέρες πριν για τελική έγκριση στο Υπουργείο και υπογραφή της σύμβασης ήταν φανερό ότι δεν προλαβαίναμε.
Η επιτροπή διενέργειας του διαγωνισμού που είχε ορισθεί από το ΔΣ ήταν ενήμερη για τις ασφυκτικές ημερομηνίες. Λόγω ατυχών γεγονότων (ασθένειες μελών της) άλλαξε η σύνθεσή της και υπήρξαν κάποιες καθυστερήσεις. Είχαμε δε συγκαλέσει Διοικητικό Συμβούλιο στις 9.1.2018 για να εγκρίνουμε, να τροποποιήσουμε ή να απορρίψουμε το πρακτικό της επιτροπής και να πάρουμε τις τελικές αποφάσεις. Δυστυχώς η επιτροπή, λόγω αναμονής διευκρινίσεων από τις εταιρείες, καθυστέρησε να παραδώσει το πόρισμα, το οποίο παρέδωσε τελικά, μετά τη συνεδρίαση του ΔΣ (της 9ης /1/2018), στις 12/1/2018. Το πόρισμα της Επιτροπής έκρινε ότι οι τεχνικές προσφορές των εταιρειών (SOPEXA και NOVACERT, των δύο που δεν είχαν τυπικά προβλήματα αποκλεισμού από τους όρους του διαγωνισμού) ισοβαθμούν σε όλα τα κριτήρια. Η βαθμολογία επιπλέον, δεν είχε οιασδήποτε μορφής αιτιολόγηση, όπως επιβάλλεται από το νόμο και μάλιστα η βαθμολογία και στα τρία επιμέρους κριτήρια αξιολόγησης για τους δυο διαγωνισμούς εκτελεστικών φορέων (με κλίμακα από 100 έως 120) ήταν η βάση 100 (δηλ. απλή ικανοποίηση των προϋποθέσεων).
Η ισοψηφία και στα τρία κριτήρια και στους δυο διαγωνισμούς, μετέτρεπε ουσιαστικά τους διαγωνισμούς, οι οποίοι ήταν με βάση τη συμφερότερη τεχνικοοικονομική προσφορά (80% η τεχνική προσφορά και 20% η οικονομική) σε μειοδοτικούς, όπως συνήθως τους ονομάζουμε. Ακόμη, σκεπτόμενοι ότι αν κάποια από τις υποψήφιες εταιρείες προέβαινε σε ενστάσεις όλος ο προγραμματισμός θα κατέρρεε γιατί θα καθυστερούσε ο διαγωνισμός έως 40 μέρες, αναγκαστήκαμε να ζητήσουμε παράταση της ημερομηνίας υπογραφής από την ΕΕ μέσω του ΥΠΑΑΤ. Η καταληκτική ημερομηνία 22α Ιανουαρίου του 2018 εξέπνευσε και η έγγραφη παράταση, έως τις 26/3/2018, μας κοινοποιήθηκε στις 8.2.2018.
Αντιλαμβανόμενοι, ο Πρόεδρος και ο Διευθύνων Σύμβουλος, με βάση την εμπειρία άλλων διαγωνισμών ότι με τη δεδομένη αναιτιολόγητη αξιολόγηση και βαθμολογία των εταιρειών λόγω ενστάσεων τα προγράμματα κινδύνευαν να χαθούν, αναγκαστήκαμε να προβούμε σε αιτιολογημένη ειδικά αναβαθμολόγηση συνεπικουρούμενοι και από άλλα μέλη του ΔΣ για να μην χάσει η χώρα το πλεονέκτημα προώθησης ενός σημαντικού εθνικού προϊόντος. Ενεργήσαμε με βάση την εξουσιοδότηση του ΔΣ, αλλά εν γνώσει για τα πάντα και με τη σύμφωνη γνώμη της πλειοψηφίας των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, καθώς και με την έγγραφη γνώμη του νομικού συμβούλου του Οργανισμού. Σε περίπτωση απώλειας των προγραμμάτων την αποτυχία θα χρεωνόταν ο Οργανισμός και όχι η Επιτροπή η οποία σύμφωνα με το νόμο εισηγείται στο ΔΣ, το οποίο λαμβάνει και τις τελικές αποφάσεις.
Για τους παραπάνω λόγους λοιπόν, αναγκαστήκαμε να προβούμε σε εκ νέου αξιολόγηση, σύμφωνα με το άρθρο 20 παράγραφος 2 του Ν. 2690/1999, ως αποφασιστικό όργανο. Για την ακρίβεια η εν λόγω παράγραφος αναφέρει «το όργανο που έχει την αποφασιστική αρμοδιότητα δεν μπορεί να εκδώσει πράξη με περιεχόμενο διαφορετικό από αυτό της σύμφωνης γνώμης ή της πρότασης. Η μη αποδοχή της θετικής σύμφωνης γνώμης ή πρότασης και η απόκλιση από την απλή γνώμη, πρέπει να αιτιολογούνται ειδικώς».
Το τελικό πρακτικό αξιολόγησης αναρτήθηκε στη «Διαύγεια» στις 26/1/2018 με την βαθμολογία της Επιτροπής καθώς και τη δική μας διαφοροποιημένη βαθμολόγηση, αιτιολογημένη ειδικώς και με τη σύμφωνη γνώμη της πλειοψηφίας των μελών του ΔΣ, με βάση την εξουσιοδότηση που είχαμε από το ΔΣ και με τη γνωμάτευση του Νομικού Συμβούλου. Αν δεν υπήρχε αυτή η εξουσιοδότηση και η βεβαίωση γι’ αυτό του Νομικού Συμβούλου καθώς και η σύμφωνη γνώμη των 5 από τα 7 μέλη του ΔΣ, θα καλούσαμε έκτακτη συνεδρίαση του ΔΣ και φυσικά δεν θα έπαιρνε το θέμα τις διαστάσεις που κάποιοι θέλουν να δώσουν. Το ΔΣ , που είναι και το μόνο αρμόδιο, στην 102η/7-2- 2018 συνεδρίασή του επιβεβαίωσε την εξουσιοδότηση που το ίδιο είχε δώσει για τους διαγωνισμούς αυτούς στον Πρόεδρο και στον Διευθύνοντα Σύμβουλο κατά την 98η/17-11-2017 συνεδρίαση και την συμφωνία του με την ειδικά αιτιολογημένη αξιολόγηση των προτάσεων των εταιριών.
Στις 5/2/2018 έληξε η προθεσμία υποβολής ενστάσεων από τις διαγωνιζόμενες εταιρείες. Από τις υποψήφιες εταιρείες δεν υποβλήθηκαν ενστάσεις. Αυτό τονίστηκε και στην συνεδρίαση του ΔΣ στις 7/2/2018, ως τεκμήριο αποδοχής της διαδικασίας και από τις δύο ενδιαφερόμενες εταιρείες που ήταν και οι μόνες με έννομο συμφέρον να έχουν αντίρρηση στη διαδικασία που ακολουθήθηκε.
Στην συνεδρίαση του ΔΣ στις 7/2/2018, η πλειοψηφία των μελών του ενέκρινε τις ενέργειες Προέδρου και Διευθύνοντος μειοψηφούντων του εκπροσώπου του ΣΥΛΕΕΓΟ (Σύλλογος Εργαζομένων στον ΕΛΓΟ- – ΔΗΜΗΤΡΑ) και του Προέδρου του ΓΕΩΤΕΕ, για διαφορετικούς λόγους ο καθένας. Στην ουσία η διαφοροποίηση εστιαζόταν στην αντίληψη ότι Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος δεν είχαν την εξουσιοδότηση να προβούν στην επαναξιολόγηση, στην πραγματικότητα αιτιολογημένη αξιολόγηση, και αναβαθμολόγηση.
Εκφράζοντας την ευαισθησία μας ως ΔΣ για το θέμα αυτό ζητήσαμε και πήραμε εκτός από τη γνώμη του Νομικού Συμβούλου του Οργανισμού και την έγγραφη γνωμάτευση της Μονάδας Παρακολούθησης Διαγωνισμών & Συμβάσεων (ΜοΠαΔιΣ), του Κέντρου Διεθνούς και Ευρωπαϊκού Δικαίου, η οποία τεκμηρίωσε με επιπλέον νομικά επιχειρήματα και νομολογία τις ενέργειές μας. Απευθυνθήκαμε επίσης στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, κατ’ εξοχήν αρμόδια, για να μας συμβουλεύσει και προφορικά και με γραπτή απάντησή της. Στην επόμενη συνεδρίασή του στις 22/2/2018 το ΔΣ του ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ έχοντας υπόψιν του όλα αυτά τα δεδομένα επαναβεβαίωσε την προηγούμενη απόφασή του (με ψήφους 6 προς 1) μειοψηφούντος μόνο του εκπροσώπου του ΣΥΛΕΕΓΟ. Τέλος έληξε στις 5/3/2018 και το δεύτερο διάστημα υποβολής ενστάσεων χωρίς να υποβληθεί ένσταση από τις εταιρίες που συμμετέχουν στο διαγωνισμό.
Στη Συνεδρίαση του ΔΣ του ΕΛΓΟ στις 15-16/3/2018 το ΔΣ αποφάσισε:
1. Την επικύρωση των αποτελεσμάτων των από 15/03/2018 και 16/03/2018 Πρακτικών της Επιτροπής Διαγωνισμού.
2. Την αποδοχή των δικαιολογητικών προσωρινού αναδόχου της εταιρείας SOPEXA S.A.
3. Την κοινοποίηση της παρούσας απόφασης στη Δ/νση Αγροτικής Πολιτικής, Διεθνών Σχέσεων και Προώθησης Προϊόντων και στη Δ/νση Προμηθειών, Διαχείρισης Υλικού και Υποδομών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων που αποτελούν τις αρμόδιες αρχές, για τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας επιλογής του εκτελεστικού οργανισμού, προκειμένου να εκδοθεί πρακτικό ελέγχου νομιμότητας και στην εν συνεχεία έκδοση έγκρισης της Δ/νσης Αγροτικής Πολιτικής, Διεθνών Σχέσεων και Προώθησης Προϊόντων για τη σύναψη της σύμβασης με τον εκτελεστικό οργανισμό.
Στη συνέχεια:
Το υπ’ αριθ. πρωτ. 691/48509/29-03-2018 έγγραφό περιλάμβανε κατεπείγουσες υποδείξεις των αρμοδίων αρχών του ΥΠΑΑΤ προς τον ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων οι οποίες προβλέπονται στο άρθρο 10 του Υποδ. 1 του παραρτ. Ι της ΚΥΑ 419/18559/2018 (ΦΕΚ Β΄ 855). Με το έγγραφο αυτό υπέδειξε στην αναθέτουσα αρχή τον αποκλεισμό της εταιρείας SOPEXA και από τους 2 διαγωνισμούς στους οποίους συμμετέχει και την εξέταση της δυνατότητας κατακύρωσης στον προσφέροντα που υπέβαλε την αμέσως επόμενη πλέον συμφερότερη προσφορά, με δεδομένο ότι η καταληκτική ημερομηνία υπογραφής συμβάσεων εξέπνεε στις 13/4/2018.
Κατόπιν αυτού του εγγράφου ορίστηκε άμεσα συνεδρίαση του Δ.Σ. του ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ για τη Μεγάλη Δευτέρα 2/4/2018 και αποφασίστηκε να ζητηθούν διευκρινίσεις από την εταιρεία SOPEXA ως προς τους λόγους που την οδήγησαν στη συμπλήρωση των ΕΕΕΣ που κατέθεσε, καθώς επίκειτο αποκλεισμός της για τους λόγους που αναφέρονται στις περιπτώσεις ζ και η της παρ. 4 του άρθρου 73 του Ν. 4412/2016 τηρώντας τις Κατευθυντήριες Οδηγίες της ΕΑΑΔΗΣΥ για το Ν. 4412/2016, και ιδίως τη σχετική Οδηγία 23 που αφορά σε ειδικά θέματα συμπλήρωσης του ΤΕΥΔ και του ΕΕΕΣ.
Με το υπ’ αριθ. πρωτ. 16138/03-04-2018 κοινοποιήθηκαν (στο γραφείο του Γενικού Γραμματέα του ΥΠΑΑΤ κ. Ν. Αντώνογλου) οι αποφάσεις της 109ης/2.4.2018 συνεδρίασης του ΔΣ του ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ και ορίστηκε νέα συνεδρίαση του ΔΣ για την Μεγάλη Πέμπτη 05/04/2018, ενώ εξεταζόταν το ενδεχόμενο να απαιτείται γνωστοποίηση της διαδικασίας και στις κατονομαζόμενες στο άρθρο 48 του ν. 4412/2016 Επιτροπή Ανταγωνισμού και ΕΑΑΔΗΣΥ.
Στις 04/04/2018 ελήφθησαν οι διευκρινίσεις της εταιρείας SOPEXA καθώς και το υπ’ αριθ. πρωτ. 907/04-04-2018 έγγραφο του Γ.Γ. του ΥΠΑΑΤ το οποίο απαντούσε στο έγγραφο κοινοποίησης των αποφάσεων του Δ.Σ. του ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ επισημαίνοντας πως είναι άκαιρη η τήρηση της διαδικασίας του άρθρου 48 του ν. 4412/2018 σε αυτό το στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Τη Μεγ. Πέμπτη 05/04/2018 με αποφάσεις του Δ.Σ. του ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ απορρίφθηκαν οι προσφορές της εταιρείας SOPEXA οι οποίες είχαν κατατεθεί στους διαγωνισμούς επιλογής εκτελεστικών οργανισμών και κοινοποιήθηκαν αυθημερόν, τόσο στους συμμετέχοντες (προκειμένου να εφαρμοστούν οι προθεσμίες – 10 ημέρες κατά το νόμο - για την άσκηση των προβλεπόμενων μέσων προστασίας του Βιβλίου IV του ν. 4412/2018 για τους φορείς που θεωρούν ότι πλήττονται από αυτές).
Καθώς η προθεσμία για την κατάθεση προδικαστικών προσφυγών κατά των ανωτέρω αποφάσεων του Δ.Σ. του ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ εξέπνεε μετά την ορισθείσα προθεσμία για την υπογραφή συμβάσεων, κρίθηκε σκόπιμο να κληθεί ο νέος προσωρινός ανάδοχος αμέσως μετά την παρέλευση της προθεσμίας άσκησης μέσων προστασίας και εφόσον έχει ληφθεί παράταση για την υπογραφή των συμβάσεων.
Η εταιρεία SOPEXA κατέθεσε προδικαστικές προσφυγές εναντίον των δύο αποφάσεων της αναθέτουσας αρχής στις 13/04/2018, οι οποίες κοινοποιήθηκαν αυθημερόν στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών.
Με το υπ’ αριθ. πρωτ. 979/16-04-2018 έγγραφο του Γ. Γ. του ΥΠΑΑΤ χορηγήθηκε παράταση της προθεσμίας υπογραφής των σχετικών συμβάσεων με το ΥΠΑΑΤ ως τις 13/5/2018. Την ίδια μέρα, ορίστηκε από την ΑΕΠΠ ως χρόνος εξέτασης των προδικαστικών προσφυγών η 3/5/2018.
Κατόπιν τούτων, απεστάλησαν στις 17/4/2018 στην εταιρεία NOVACERT έγγραφα για την υποβολή δικαιολογητικών προσωρινού αναδόχου. Η εταιρεία NOVACERT ολοκλήρωσε την υποβολή των δικαιολογητικών ηλεκτρονικά και εντύπως στις 23/4/2018, πράγμα το οποίο γνωστοποιήθηκε άμεσα στην Επιτροπή Διαγωνισμού προκειμένου να συνεδριάσει και να προβεί στον προβλεπόμενο έλεγχό τους. Η Επιτροπή συνεδρίασε στις 25/4/2018 και κοινοποίησε το πρακτικό της στις 27/4/2018 με σκοπό να το λάβει υπ’ όψιν του το προσεχές Δ.Σ. του ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ και σε συνδυασμό με όποια απόφαση της ΑΕΠΠ να προχωρούσε στην έκδοση Απόφασης Κατακύρωσης.
Στο μεταξύ, με τα από 18-04-2018 έγγραφα υποβλήθηκαν από τον ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ προς την ΑΕΠΠ αιτήματα μη λήψης προσωρινών μέτρων αναστολής των διαδικασιών σύναψης συμβάσεων για τους υπόψιν διαγωνισμούς. Στις 23/4/2018 απεστάλησαν οι απόψεις της αναθέτουσας αρχής ως προς τις αιτιάσεις της προσφεύγουσας, οι οποίες συμπληρώθηκαν με νεότερο έγγραφο με ημερομηνία αποστολής την 24/4/2018.
Στις 2/5/2018 η Πρόεδρος του 1ου Κλιμακίου της ΑΕΠΠ απευθύνθηκε με ηλεκτρονική της επιστολή στην αναθέτουσα αρχή για την παροχή διευκρινίσεων, ενώ παράλληλα μετατέθηκε η ημερομηνία εξέτασης των προδικαστικών προσφυγών για την 7/5/2018.
Στις 4/5/2018 υποβλήθηκαν για λογαριασμό του ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ οι αναζητούμενες διευκρινίσεις. Σημειώνεται ότι ως και την ορισθείσα ημέρα εξέτασης των προδικαστικών προσφυγών (7/5/2018) ο ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ ανταποκρινόταν και παρείχε τα απαραίτητα στοιχεία προς την ΑΕΠΠ προκειμένου να είναι δίκαιες και άρτιες οι αποφάσεις της.
Λόγω του όγκου των στοιχείων των αποφάσεων (περίπου 120 σελίδες κάθε μία), για να καθαρογραφούν και να αποσταλούν παρήλθαν τρεις ημέρες και κοινοποιήθηκαν στην αναθέτουσα αρχή ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ το μεσημέρι της Πέμπτης 10/5/2018. Η Διοίκηση του ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ είχε προνοήσει και συγκαλέσει συνεδρίαση Δ.Σ. στις 10/5/2018 και αποφάσισε άμεσα την εφαρμογή των Αποφάσεων της ΑΕΠΠ.
Οι Αποφάσεις της ΑΕΠΠ και οι εκδοθείσες αποφάσεις της 112ης/10-05-2018 Συνεδρίασης του Δ.Σ. του ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ κοινοποιήθηκαν αυθημερόν στις προσφέρουσες εταιρείες και στο ΥΠΑΑΤ. Από την ανάδοχο ζητήθηκε να εκδώσει άμεσα εγγυητικές επιστολές καλής εκτέλεσης και να προσέλθει για την υπογραφή της σύμβασης.
Αργά το απόγευμα στις 10/05/2018, λίγη ώρα μετά την έκδοση των νεώτερων αποφάσεων του Δ.Σ. του ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ, η εταιρεία SOPEXA κατέθεσε νέες προσφυγές κατά των νέων αποφάσεων, οι οποίες κοινοποιήθηκαν εκ μέρους της αναθέτουσας αρχής την επόμενη ημέρα το πρωί στην ΑΕΠΠ, στον ανάδοχο και στο ΥΠΑΑΤ.
Με την υπ’ αριθ. πρωτ. 21608/11-5-2018 επιστολή του ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ προς το ΥΠΑΑΤ ζητήθηκε η έγκριση του ΥΠΑΑΤ για την ολοκλήρωση των διαδικασιών σύναψης σύμβασης με τον ανάδοχο ακόλουθο με την υφιστάμενη δέσμια αρμοδιότητα. Με το υπ’ αριθ. πρωτ. 21678/11-05-2018 έγγραφο της αναθέτουσας αρχής ζητείται επιπροσθέτως να χορηγηθεί παράταση για την υπογραφή των συμβάσεων με το ΥΠΑΑΤ.
Ο ανάδοχος εξέδωσε στις 11/5/2018 τις προβλεπόμενες εγγυητικές επιστολές καλής εκτέλεσης και απέστειλε τα υπογεγραμμένα σχέδια των συμβάσεων με εταιρεία ταχυμεταφορών. Τα έγγραφα αυτά παραλήφθηκαν την επόμενη εργάσιμη ημέρα 14/5/2018. Στις 15/5/2018 προσκομίσαμε τις συμβάσεις υπογεγραμμένες στο ΥΠΑΑΤ.
Επειδή το κανονιστικό πλαίσιο υλοποίησης των προγραμμάτων προώθησης των αγροτικών προϊόντων προβλέπει πως για την υπογραφή των συμβάσεων με τον Ανάδοχο θα έπρεπε να προηγηθεί έγκριση των διαδικασιών ανάθεσης από τις αρμόδιες αρχές του ΥΠΑΑΤ, και παρά το γεγονός ότι με τις από 10/5/2018 κατατεθείσες προδικαστικές προσφυγές εκκρεμούσε η εξέτασή τους, οι ενέργειες του ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ έγιναν με τη δέουσα προσοχή και ευθύνη, σύμφωνα με το ν. 4412/2016, την ΚΥΑ 419/18559/2017, καθώς και τους όρους των διαγωνισμών, οι οποίοι έλαβαν και τις απαραίτητες εγκρίσεις των αρμοδίων αρχών του ΥΠΑΑΤ. Ο στόχος των ενεργειών αυτών ήταν να ανταποκριθεί ο ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ στις προθεσμίες που τίθενται για την υλοποίηση των προγραμμάτων αυτών. Σε όλη την περίοδο διενέργειας των διαγωνισμών ως αναθέτουσα αρχή ενημέρωνε τακτικά για την εξέλιξη των διαγωνισμών τις αρμόδιες αρχές, είτε εγγράφως, είτε τηλεφωνικά, προκειμένου να δίνεται ο κατάλληλος χρόνος για την προετοιμασία και την καλή συνεργασία μεταξύ των εμπλεκομένων υπηρεσιακών μονάδων του ΥΠΑΑΤ και του ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ.
Ο πρόεδρος Γεώργιος Καρέτσος
Ο Διευθύνων Σύμβουλος Αθανάσιος Βλάχος
Αντώνογλου: Συσπείρωση όλων των δυνάμεων
Στην τοποθέτηση του ο γενικός γραμματέας του υπουργείου κ. Νίκος Αντώνογλου ανέφερε:
Η πολιτική που
εφαρμόζουμε στην επισήμανση του ελληνικού γάλακτος και των
γαλακτοκομικών προϊόντων, είναι προς την κατεύθυνση να δίνουμε τη
δυνατότητα στον καταναλωτή να αναγνωρίζει την προέλευσή τους. Προϊόντα
που έχουν ως το συγκριτικό τους πλεονέκτημα τη ποιότητα και τη
μοναδικότητα, όπως είναι η φέτα και πολλά ΠΟΠ προϊόντα, διεκδικούν με το
τρόπο αυτό καλύτερη θέση στην αγορά.
Στα πλαίσια αυτής της πολιτικής:
Από 19 Απριλίου
έχουν τεθεί σε εφαρμογή, οι νέες διατάξεις υποχρεωτικής αναγραφής της
προέλευσης του γάλακτος, στα γαλακτοκομικά προϊόντα
-
Παράλληλα με Υπουργική Απόφαση, περιορίσαμε τη χρήση του
Ελληνικού σήματος, μόνο για γαλακτοκομικά προϊόντα που χρησιμοποιούν ως
πρώτη ύλη Ελληνικό γάλα.
-
Προωθούμε στην ΕΕ φάκελο για την αναγνώριση του προϊόντος
“Ελληνικό γιαούρτι” ως ΠΓΕ, με υποχρεωτική την χρησιμοποίηση ως πρώτης
ύλης το Ελληνικό γάλα. Έτσι καμία άλλη χώρα δεν θα μπορεί να
χρησιμοποίηση την ονομασία Ελληνικό γιαούρτι.
-
Η όποια όμως πολιτική που έχει ως στόχο να εφαρμόσει κανόνες
υγιούς ανταγωνισμού και να αποτρέψει τη δημιουργία στρεβλώσεων στην
αγορά, δεν πρόκειται να αποφέρει καρπούς εάν παράλληλα δεν συνοδεύεται
από ένα αναβαθμισμένο σύστημα ελέγχου
Με το σύστημα που ισχύει, στους ελέγχους που πραγματοποιούμε δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στις επιχειρήσεις που αύξησαν τη χρήση εισαγόμενου γάλακτος για την παραγωγή των προϊόντων τους.
Αυτοί οι έλεγχοι πραγματοποιούνται κυρίως από μικτά κλιμάκια στα οποία συμμετέχουν: ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ, ΕΦΕΤ και Συντονιστικό Καταπολέμησης Παραεμπορίου (ΣΥΚΑΠ), υπό την εποπτεία του ΥΠ.Α.Α.Τ. με στόχο να διασφαλιστεί η τήρηση της νομιμότητας σε όλα τα επίπεδα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία μας το πρώτο 9μηνο του 2017 οι παραγόμενες ποσότητες ελληνικού πρόβειου και γίδινου γάλακτος που χρησιμοποιήθηκαν από τις επιχειρήσεις μεταποίησης και παραγωγής τυροκομικών και λοιπών γαλακτοκομικών προϊόντων ανήλθαν σε 548.000 και 135,000 τόνους αντίστοιχα.
Το γάλα αυτό αναλώθηκε κυρίως για την παραγωγή ΦΕΤΑΣ, που το συγκεκριμένο 9μηνο ανήλθε σε 105.293 τόνους, ενώ παρήχθησαν και 12.521 τόνοι λοιπών τυριών Π.Ο.Π., για την παραγωγή των οποίων χρησιμοποιήθηκαν 432.000 τόνοι πρόβειου, 58.000 τόνοι γίδινου και 12.000 τόνοι αγελαδινού γάλακτος.
Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία των ελέγχων, oι παραγόμενες ποσότητες πρόβειου και γίδινου γάλακτος στη χώρα μας, ανταποκρίθηκαν τη συγκεκριμένη περίοδο ως προς την επάρκειά τους στην παραγωγή των προϊόντων Π.Ο.Π. της αντίστοιχης περιόδου.
Δηλαδή από τα στοιχεία μας κατ’ αρχήν και από τους ελέγχους μας δεν προκύπτει η χρήση εισαγόμενου γάλακτος σε Π.Ο.Π. Προϊόντα. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι εφησυχάζουμε.
Αντίθετα έχουμε βάλει σε άμεση προτεραιότητα:
Τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου που αφορά το ελεγκτικό μας σύστημα, ώστε να ανταποκρίνεται στις νέες απαιτήσεις, με λιγότερη γραφειοκρατία και μεγαλύτερη ευελιξία.
Την αναβάθμιση της ελεγκτικής διαδικασίας με την αξιοποίηση πληροφοριακών συστημάτων.
Τη ψηφιοποίηση των διοικητικών διαδικασιών για τη παρακολούθηση των ελέγχων.
Την εντατικοποίηση των ελέγχων.
Την απλούστευση αλλά και επιτάχυνση των διαδικασιών επιβολής κυρώσεων.
Τη διενέργεια συντονισμένων ελέγχων με μικτά κλιμάκια, με τη συμμετοχή υπηρεσιών από άλλα Υπουργεία.
Την υλικοτεχνική ενίσχυση των ελεγκτικών μας υπηρεσιών. Στα πλαίσια αυτά σύντομα θα προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός, για την προμήθεια εβδομήντα (70) αυτοκινήτων που θα δοθούν στις περιφερειακές μας υπηρεσίες ελέγχου.
Παράλληλα με τη βελτίωση του συστήματος ελέγχου, επεξεργαζόμαστε ένα πιο αυστηρό σύστημα κυρώσεων, που να είναι αποτρεπτικό σε οποιαδήποτε μορφή παραβατικότητας. Ένα σύστημα που θα φθάνει ακόμα όχι μόνο στη δημοσιοποίηση των παραβάσεων αλλά και να θέτει εκτός παραγωγικής λειτουργίας όσους συστηματικά παραβιάζουν νόμους, κανόνες και διαδικασίες.
Βάζουμε κανόνες και διαδικασίες και δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην εφαρμογή τους, τόσο στη παραγωγή και στη διακίνηση των προϊόντων, όσο και στη λειτουργία των ελεγκτικών μηχανισμών.
Η δημιουργία οργανώσεων παραγωγών, ομάδων παραγωγών και διεπαγγελματικών οργανώσεων, είναι για μας πρωταρχικής σημασίας.
Απαιτεί όμως τη συσπείρωση όλων των δυνάμεων και ιδιαίτερα των δυνάμεων που δραστηριοποιούνται στον αγροτικό χώρο, στη παραγωγή και στη μεταποίηση των αγροτικών προϊόντων, γιατί ο αγροτικός τομέας καλείται να παίξει σημαντικό ρόλο στη παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Ο ρόλος μας όμως είναι συγκεκριμένος. Διαμορφώνουμε το νομοθετικό πλαίσιο. Δεν συγκροτούμε, δεν «στήνουμε» εμείς τις οργανώσεις παραγωγών ή τις διεπαγγελματικές. Δεν είναι αυτός ο ρόλος μας. Όσοι ονειρεύονται τη δημιουργία οργανώσεων από «τα πάνω» επιδιώκουν τις οργανώσεις σφραγίδες. Εμείς θέλουμε ζωντανούς οργανισμούς. Αυτούς που θα έχουν δημιουργηθεί από «τα κάτω», με συναινέσεις και με συμμετοχικές διαδικασίες. Στο πλαίσιο αυτό χαιρετίζουμε τη δημιουργία συσπειρώσεων που εμφανίζονται στον αγροτικό χώρο.
Αυτοί οι οργανισμοί είναι κατάλληλοι να εφαρμόσουν συστήματα αυτοελέγχου, να συμβάλουν στην ομαλή λειτουργία στη παραγωγή και στη διακίνηση των προϊόντων, να αποτρέψουν στρεβλώσεις της αγοράς, να αντιμετωπίσουν απόπειρες δημιουργίας τεχνητών κρίσεων.
Η πτώση των τιμών στο γάλα και οι άκαρπες μέχρι τώρα προσπάθειες δημιουργίας διεπαγγελματικής οργάνωσης για τη φέτα, είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα των αντιθέσεων που υπάρχουν μέσα στην ελληνική κοινωνία.
Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων θα αποδυναμώσει τις δυνάμεις εκείνες που απεργάζονται τα σενάρια της τεχνητής κρίσης, θα στηρίξει τους κτηνοτρόφους και θα συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος συνεννόησης, συναίνεσης, για τη συσπείρωση των παραγωγικών δυνάμεων.
Το Δελτίο Τύπου
Είναι γεγονός ότι βιώνουμε μία κρίση στον γαλακτοκομικό τομέα. Για να
την αντιμετωπίσουμε πρέπει να εξακριβώσουμε τις πραγματικές διαστάσεις
της, αλλά και τα αίτια που την προκαλούν. Οι λύσεις που προτείνουμε όχι
μόνο είναι ρεαλιστικές, δηλαδή έχουν τη δυνατότητα να εφαρμοστούν, αλλά
και αποτελεσματικές. Η επιλογή μας να στηρίξουμε την κτηνοτροφία είναι αυτονόητη. Και τα θέματα του ελέγχου της αγοράς του γάλακτος είναι αλληλένδετα με αυτή την επιλογή.
Σε όσους μιλούν για επιβολή απαγορεύσεων έναντι των πιέσεων που δέχονται οι τιμές στο γάλα, η απάντηση είναι απλή: Στο πλαίσιο λειτουργίας της Ε.Ε, που ασφαλώς το αποδεχόμαστε, η διακίνηση γάλακτος μεταξύ των ΚΜ, για τη μεταποίηση και παραγωγή γαλακτοκομικών προϊόντων ή άλλων τροφίμων δεν αντίκειται στην εθνική και ενωσιακή νομοθεσία.
Οι ποσότητες γάλακτος που εισέρχονται στη χώρα βάσει του τελωνειακού κώδικα της ΕΕ από τη στιγμή που μεταποιούνται ουσιωδώς στη χώρα μας, το τελικώς παραγόμενο θερμικά επεξεργασμένο γάλα ή γαλακτοκομικό προϊόν χαρακτηρίζεται ελληνικό προϊόν.
Τι κάναμε όμως εμείς για να υπερασπιστούμε τη ντόπια γαλακτοπαραγωγή από αυτό που βλέπαμε ότι ερχόταν;
Μετά από έντονη και επίπονη διαβούλευση στο πλαίσιο της ΕΕ, θεσπίσαμε με το Νόμο 4492/2017 την υποχρεωτική αναγραφή προέλευσης του γάλακτος στα γαλακτοκομικά προϊόντα, με σκοπό να λειτουργήσει προς την κατεύθυνση της βελτίωσης της διαφάνειας της αγοράς και της αποφυγής παραπλάνησης του καταναλωτή.
Η υποχρεωτική αναγραφή προέλευσης αφορά στο σύνολο των γαλακτοκομικών προϊόντων και όχι μόνο στα προϊόντα ΠΟΠ, όπως η φέτα, που είχαν ήδη ως τέτοια ειδική προστασία. Δεν μπορούσε ο ΕΛΟΓΑΚ να κάνει ισοζύγιο σε προϊόντα που δεν ήταν ΠΟΠ .
Πριν μπούμε στα του ελέγχου, που ασφαλώς είναι τα σημαντικότερα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ένα πράγμα:
Η τιμή παραγωγού των κτηνοτροφικών προϊόντων, όπως είναι το γάλα, τόσο στην ελληνική όσο και στην ευρωπαϊκή αγορά, διαμορφώνεται ελεύθερα με βάση την προσφορά και τη ζήτηση και δεν υπάρχει δυνατότητα κρατικής παρέμβασης στον καθορισμό της.
Είναι σημαντικό όμως να διερευνηθεί συνολικότερα ο έλεγχος της λειτουργίας του υγιούς ανταγωνισμού στην αγορά, τα φαινόμενα αισχροκέρδειας αλλά και τις τυχόν εναρμονισμένες πρακτικές αρμοδιότητας της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Τα περί παρέμβασης του εισαγγελέα που ζητάει μια μερίδα κτηνοτρόφων ασφαλώς και δεν στέκουν. Δεν έχει κανένα δικαίωμα να ζητήσει κάτι τέτοιο ο Υπουργός.
Πως τότε θα βοηθήσουμε το κλάδο; Σίγουρα όχι παρεμβαίνοντας στην αγορά γιατί τόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και ο Πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού «μας περιμένει στη γωνία».
Αν συμβαίνει κάτι διαφορετικό θα φανεί στους ελέγχους που τονίζω για μια ακόμη φορά θα είναι συνεχείς και εξαντλητικοί .
Αν θέλουν οι κτηνοτρόφοι ουσιαστική συμμετοχή στη λειτουργία του ΕΛΟΓΑΚ η Κυβέρνηση δεν θα είχε καμία αντίρρηση, ακόμη και να τους παραδώσει τη διαχείρισή του.
Αλλά με ποιο τρόπο; Με ποια οντότητα θα αναλάβουν αυτό το έργο; Με ποια Διεπαγγελματική Οργάνωση;
Έχουμε συναντηθεί πολλές φορές… εξακολουθώ να έχω μπροστά μου δύο αντικρουόμενες αιτήσεις αναγνώρισης διεπαγγελματικών οργανώσεων για τη ΦΕΤΑ, για ένα θεσμό, που έπρεπε να έχει δημιουργηθεί εδώ και δεκαετίες, ώστε να έχει χαράξει και υλοποιήσει στρατηγική ανάπτυξης και αυτοκάθαρσης του χώρου και ένα εξώδικο, επειδή προσπαθώ να επιτευχθεί εθνική συνεννόηση.
Δεν μπορεί να δίνουμε μάχες στα πλαίσια των διεθνών συμφωνιών της Ε.Ε. με τις τρίτες χώρες, μέσα σε δύσκολες συνθήκες και προδιαγεγραμμένες αποφάσεις για την υπεράσπιση της φέτας και να μην μπορούμε να συνεννοηθούμε. Όπως επίσης δεν μπορεί να διαθέτουμε περισσότερα από 160 εκατ. ευρώ το χρόνο για τη στήριξη των ποιοτικών μας προϊόντων στις διεθνείς αγορές, με σημαία μάλιστα τη φέτα και να λειτουργούμε διασπαστικά.
Είναι θετικό ότι στη τελευταία μας συνάντηση συναποφασίσαμε να κατατεθεί από εκπροσώπους των δύο αιτημάτων μια κοινή πρόταση, η οποία θα καλεί τους κτηνοτρόφους και τους τυροκόμους να συνυπάρξουν. Είμαι αισιόδοξος .
Δέσμη για εντατικότερο και αποτελεσματικότερο έλεγχο της αγοράς
Ποια δέσμη μέτρων παίρνουμε σχετικά με τους ελέγχους στην αγορά:
1) Έδωσα ήδη εντολή για:
- Άμεση τροποποίηση της Υπουργικής απόφασης του 2011, για το ΑΡΤΕΜΙΣ ώστε να γίνεται άμεση καταγραφή και διασύνδεση με το ΟΣΔΕ και να δηλώνεται ο αριθμός των προβάτων, του κωδικού των ενωτίων των ζώων και η θέση του στάβλου.
- Τα μητρώα κτηνιατρικής να επικαιροποιηθούν άμεσα. Το γάλα που παρέδωσε ο κτηνοτρόφος θα είναι σε αντιστοιχία με το γάλα που παράγουν τα ζώα του.
- Το ΣΥΚΑΠ (Συντονιστικό Κέντρο Καταπολέμησης της Απάτης) να διασυνδεθεί με το Άρτεμις. Θα γίνουν στοχευμένοι έλεγχοι σε όλη την αλυσίδα παραγωγής γάλακτος και στο γάλα που εισάγεται από γειτονικές χώρες της Βαλκανικής.
- Να γίνεται διασταύρωση με παραστατικά ΑΦΜ, καταγραφή εισαγωγέων εμπόρων χονδρικής με μικτά κλιμάκια ΕΦΕΤ-ΕΛΓΟ, Ορκωτούς λογιστές, ΣΔΟΕ.
- Να ελέγχονται οι κινήσεις λογαριασμών σχετικά με αγορές-πωλήσεις γάλακτος και προϊόντων γάλακτος.
- Να γίνονται αυστηρότεροι έλεγχοι στην ιχνηλασιμότητα στα τυροκομεία.
Θα ενεργοποιηθεί άμεσα το Π.Δ. 420 του 1993 από τις κτηνιατρικές υπηρεσίες ΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ που ΟΡΙΖΕΙ την υποχρεωτική δήλωση όλων των τροφίμων ζωικής προέλευσης από τα κράτη μέλη αλλά φαίνεται ότι δεν τηρείται. Στις πύλες εισόδου, στα τελωνεία, να καταγράφεται όλη η ποσότητα γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων.
3) Δεν επαρκεί το προσωπικό στον ΕΛΓΟ, ΕΦΕΤ και στις Περιφέρειες. Θα γίνει συνεννόηση με το Υπ. Οικονομικών για να εξαιρεθεί άμεσα το 60ημερο για εκτός έδρας, ανά έτος για τους ελέγχους για το γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα. Θα γίνουν προσλήψεις προσωπικού ελέγχου από τις εισφορές του ΑΡΤΕΜΙΣ που συγκεντρώνει ο ΕΛΓΟ.
4) Κατατίθεται άμεσα Τροπολογία στον Ν. 4235/2014 για τις κυρώσεις ώστε να γίνουν πιο αυστηρές.
5) Θεσπίζεται άμεσα, Ειδικό Ετήσιο Εθνικό Πρόγραμμα Ελέγχου για το γάλα και για όλα τα προϊόντα γάλακτος και ιδιαιτέρα για την φέτα σε συνεργασία με τον ΕΛΓΟ και τον ΕΦΕΤ ώστε να γίνονται ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΈΣ ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΨΊΕΣ όχι μόνο στις γαλακτοβιομηχανίες αλλά και στα σημεία λιανικής πώλησης και στην μαζική εστίαση (εστιατόρια, ξενοδοχεία)
Αύξηση συνδεδεμένων ενισχύσεων, ενίσχυση του εισοδήματος των κτηνοτρόφων
Τι κάνουμε σήμερα για ενίσχυση του εισοδήματος των κτηνοτρόφων:
Πρώτον, εξετάζουμε το ενδεχόμενο απορρόφησης αποθεμάτων τυριών μέσα από την υλοποίηση των προγραμμάτων του Ταμείου Ευρωπαϊκής Βοήθειας Απόρων Εποπτείας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
Δεύτερον, θέλω να σας ανακοινώσω τα ποσά που αποφασίσαμε να χορηγηθούν ως συνδεδεμένες ενισχύσεις για το 2017 στον τομέα της κτηνοτροφίας και τα οποία θα δουν στους λογαριασμούς τους οι κτηνοτρόφοι την Παρασκευή.
Συγκεκριμένα:
- Αυξάνουμε τους δικαιούχους, από 33.000 το 2016 σε 49500 το 2017, δηλαδή αύξηση 49%.
- Αυξάνουμε τα συνολικά ποσά της συνδεδεμένης ενίσχυσης για την κτηνοτροφία, από 47,5 εκατ. ευρώ σε 87,3 εκατ. ευρώ, δηλαδή σχεδόν διπλασιάζονται.
- Για τους αιγοπραβατοτρόφους, από 6,2 ευρώ ανά ζώο το 2016 θα δοθεί τώρα 9,7 ευρώ ανά ζώο.
- Για τους αγελαδοτρόφους, από 140 ευρώ το ζώο το 2016, θα δοθούν τώρα 192,5 ευρώ ανά ζώο.
Σχετικά με τον ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ και τα Προγράμματα Προώθησης της φέτας
Από την πρώτη παρουσία μου στο Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είχα αναδείξει τη στήριξη της κτηνοτροφίας και ιδιαίτερα τα προϊόντα της.
Ειδικά για τη φέτα έχουμε δώσει πολλές μάχες, μέσα από τις οποίες περισώθηκαν πολλά, με χαρακτηριστικότερο την κατοχύρωση της φέτας είτε με μεταβατική περίοδο στις παλιότερες συμφωνίες (Καναδάς) είτε χωρίς μεταβατική περίοδο στις νεότερες (Αυστραλία).
Στη μάχη αυτή κερδίσαμε, επιπλέον, προγράμματα προώθησης της φέτας, παράλληλα βέβαια με το ισχύον πρόγραμμα των 160 εκατομμυρίων που αφορά όλα τα προϊόντα.
Τέτοια περίπτωση είναι τα δύο προγράμματα που πήρε ο ΕΛΓΟ Δήμητρα, ύψους κοινοτικής συνδρομής 4,6 εκατ. ευρώ, τα οποία βεβαίως, πρέπει να αποσαφηνίσουμε, δεν πάνε στις τσέπες των κτηνοτρόφων. Πάνε για διαφήμιση και προώθηση της φέτας και μάλιστα στις ξένες αγορές.
Κατ’ αρχήν πρέπει να σας διαβεβαιώσω: δεν χάθηκε κανένα πρόγραμμα…
Παρήλθε όμως πράγματι και η 4η κατά σειρά παράταση που είχαμε εξασφαλίσει από την Ε.Ε.
Είχα ενημερώσει το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΛΓΟ ότι αυτή η 4η παράταση θα ήταν η τελευταία γι αυτούς…
Ήταν μια δύσκολη για εμένα προσωπικά απόφαση, γιατί γνωρίζω το ήθος και την ακεραιότητά τους εδώ και πολλά χρόνια. Άλλωστε με δική μου απόφαση τοποθετήθηκαν. Αλλά τι να κάνουμε; στην πολιτική μερικές φορές χρειάζονται και τέτοιου είδους αποφάσεις.
Αποδέχομαι τις παραιτήσεις του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου που μου έχουν ήδη υποβληθεί.
Κάνουμε αυτή την ώρα όλες τις κατάλληλες ενέργειες και πιστεύουμε ότι τελικά δεν θα τα χάσουμε αυτά τα δύο προγράμματα.
Πανάγος Γιάννης
agronews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου