Αλματώδης είναι η άνοδος της προενταξιακής βοήθειας της ΕΕ για τον
αγροτικό τομέα των υποψήφιων προς ένταξη χωρών.
Για το διάστημα 2018-2020, το συνολικό ύψος των ευρωπαϊκών κονδυλίων που προβλέπεται να απελευθερωθούν ανέρχεται σε 805,9 εκατ. ευρώ, έχοντας σχεδόν εννεαπλασιαστεί σε σχέση με το όχι και τόσο μακρινό 2014 (σ.σ. 91, 5 εκατ. ευρώ).
Η χορήγηση αυτής της βοήθειας συμβάλλει στη συγκρότηση των απαραίτητων δομών στον αγροτικό τομέα των υποψήφιων (Τουρκία, Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, Μαυροβούνιο, Σερβία) και δυνάμει υποψήφιων (Αλβανία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Κοσσυφοπέδιο) προς ένταξη κρατών. Οι χώρες δικαιούχοι χρειάζεται να καταβάλουν σημαντικές προσπάθειες, προκειμένου να συμμορφώσουν τη γεωργία και την αγροδιατροφή τους με τα πρότυπα και τους κανονισμούς της ΕΕ για την υγεία και την υγιεινή, την καλή διαβίωση των ζώων, τις αγροπεριβαλλοντικές ανησυχίες και αρκετούς άλλους άξονες.
Η προενταξιακή βοήθεια της ΕΕ διοχετεύεται μέσω ενός χρηματοδοτικού μέσου που ονομάζεται Μηχανισμός Προενταξιακής Βοήθειας (ΜΠΒ). Κατά την περίοδο 2007-2013, ο ΜΠΒ είχε συνολικό προϋπολογισμό, ύψους 11,47 δισ. ευρώ, και περιλάμβανε στους βασικούς άξονες παρέμβασής του την αγροτική ανάπτυξη, για την οποία διέθεσε κάτι περισσότερο από 1,1 δισ. ευρώ.
Για την περίοδο 2014-2020, περίπου 11,3 δισ. ευρώ είναι διαθέσιμα μέσω του ΜΠΒ, δίνοντας ακόμα μεγαλύτερο βάρος στη γεωργία ως τομέα πολιτικής. Πιο συγκεκριμένα, περίπου 1,45 δισ. ευρώ προορίζονται για τη γεωργία και την αγροτική ανάπτυξη κατά τη νέα προγραμματική περίοδο.
Από τα συνολικά 805,9 εκατ. ευρώ προενταξιακής βοήθειας, που προορίζονται για τη γεωργία, η μερίδα του λέοντος θα καταλήξει στον αγροτικό τομέα της Τουρκίας (σ.σ. 504,2 εκατ. ευρώ).
Το γεγονός ότι η τουρκική γεωργία ενισχύεται με πάνω από το 60% της συνολικής αγροτικής προενταξιακής βοήθειας, σίγουρα προκαλεί ανάμεικτα συναισθήματα.
Πόσω μάλλον όταν το Ελεγκτικό Συνέδριο της ΕΕ έχει εκφράσει επανειλημμένα τις επιφυλάξεις του, όσον αφορά τα αποτελέσματα της στήριξης της ΕΕ προς την Τουρκία, επικρίνοντας τη χρηματοδοτική διαδικασία και επισημαίνοντας την ελλιπή αξιολόγηση των επιδόσεων.
Ναι μεν, λοιπόν, μια χώρα στην οποία επικρατούν συνθήκες ανελευθερίας και ανισότητας σίγουρα δεν αποτελεί… πρότυπο ευθυγράμμισης με τις θεμελιώδεις αρχές της ΕΕ, ωστόσο για την ώρα αυτό δεν φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
ypaithros.gr
Για το διάστημα 2018-2020, το συνολικό ύψος των ευρωπαϊκών κονδυλίων που προβλέπεται να απελευθερωθούν ανέρχεται σε 805,9 εκατ. ευρώ, έχοντας σχεδόν εννεαπλασιαστεί σε σχέση με το όχι και τόσο μακρινό 2014 (σ.σ. 91, 5 εκατ. ευρώ).
Η χορήγηση αυτής της βοήθειας συμβάλλει στη συγκρότηση των απαραίτητων δομών στον αγροτικό τομέα των υποψήφιων (Τουρκία, Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, Μαυροβούνιο, Σερβία) και δυνάμει υποψήφιων (Αλβανία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Κοσσυφοπέδιο) προς ένταξη κρατών. Οι χώρες δικαιούχοι χρειάζεται να καταβάλουν σημαντικές προσπάθειες, προκειμένου να συμμορφώσουν τη γεωργία και την αγροδιατροφή τους με τα πρότυπα και τους κανονισμούς της ΕΕ για την υγεία και την υγιεινή, την καλή διαβίωση των ζώων, τις αγροπεριβαλλοντικές ανησυχίες και αρκετούς άλλους άξονες.
Η προενταξιακή βοήθεια της ΕΕ διοχετεύεται μέσω ενός χρηματοδοτικού μέσου που ονομάζεται Μηχανισμός Προενταξιακής Βοήθειας (ΜΠΒ). Κατά την περίοδο 2007-2013, ο ΜΠΒ είχε συνολικό προϋπολογισμό, ύψους 11,47 δισ. ευρώ, και περιλάμβανε στους βασικούς άξονες παρέμβασής του την αγροτική ανάπτυξη, για την οποία διέθεσε κάτι περισσότερο από 1,1 δισ. ευρώ.
Για την περίοδο 2014-2020, περίπου 11,3 δισ. ευρώ είναι διαθέσιμα μέσω του ΜΠΒ, δίνοντας ακόμα μεγαλύτερο βάρος στη γεωργία ως τομέα πολιτικής. Πιο συγκεκριμένα, περίπου 1,45 δισ. ευρώ προορίζονται για τη γεωργία και την αγροτική ανάπτυξη κατά τη νέα προγραμματική περίοδο.
Από τα συνολικά 805,9 εκατ. ευρώ προενταξιακής βοήθειας, που προορίζονται για τη γεωργία, η μερίδα του λέοντος θα καταλήξει στον αγροτικό τομέα της Τουρκίας (σ.σ. 504,2 εκατ. ευρώ).
Το γεγονός ότι η τουρκική γεωργία ενισχύεται με πάνω από το 60% της συνολικής αγροτικής προενταξιακής βοήθειας, σίγουρα προκαλεί ανάμεικτα συναισθήματα.
Πόσω μάλλον όταν το Ελεγκτικό Συνέδριο της ΕΕ έχει εκφράσει επανειλημμένα τις επιφυλάξεις του, όσον αφορά τα αποτελέσματα της στήριξης της ΕΕ προς την Τουρκία, επικρίνοντας τη χρηματοδοτική διαδικασία και επισημαίνοντας την ελλιπή αξιολόγηση των επιδόσεων.
Ναι μεν, λοιπόν, μια χώρα στην οποία επικρατούν συνθήκες ανελευθερίας και ανισότητας σίγουρα δεν αποτελεί… πρότυπο ευθυγράμμισης με τις θεμελιώδεις αρχές της ΕΕ, ωστόσο για την ώρα αυτό δεν φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
ypaithros.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου