Τον μεσοπρόθεσμο
σχεδιασμό του κοινωφελούς ιδρύματος "ΙΚΑΡΟΣ" για τη δημιουργία μιας
-σπάνιας σε παγκόσμιο επίπεδο- αεροπορικής Μοίρας,
...που θα διαθέτει "vintage αεροπλάνα της Πολεμικής Αεροπορίας", μιας μονάδας με αεροσκάφη, που έχουν πολεμήσει στους ουρανούς της Ευρώπης δεκαετίες πριν και χαρακτηρίζονται από σπανιότητα, όχι μόνο για τα δεδομένα της Ελλάδας, αλλά και για το παγκόσμιο κοινό, ανακοίνωσε μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ-ΜΠΕ, "Πρακτορείο 104,9 FM", ο Δημήτριος Κόλιας, αντιπρόεδρος και νόμιμος εκπρόσωπος του ιδρύματος.
Την πρωτοβουλία ανακοίνωσε ο κ. Κόλιας, λίγες ημέρες μετά την επιτυχή πρώτη πτήση του πλήρως ανακατασκευασμένου ελληνικού μαχητικού Spitfire MJ755, σε μια συνέντευξή του στο "Πρακτορείο FM", στη διάρκεια της οποίας θα ακουστεί πολλές φορές η φράση: "Αγαπάμε την Αεροπορία".
Ο αντιπρόεδρος του «ΙΚΑΡΟΣ» δήλωσε εξόχως ενθουσιασμένος με το επιτυχές αποτέλεσμα της πολυετούς προσπάθειας ανακατασκευής του αεροσκάφους-θρύλου και τόνισε πως πλέον και από σήμερα το συγκεκριμένο κοινωφελές Ίδρυμα στοχεύει να κινηθεί σε ένα άλλο επίπεδο, που θα συναρπάσει το ελληνικό και το διεθνές κοινό: "Στη σκέψη μας -και στην πρόταση που ετοιμάζουμε προς την Πολεμική Αεροπορία- έχουμε να δημιουργηθεί μια Μονάδα Ιστορικών Αεροσκαφών, μια μοίρα vintage αεροπλάνων της Πολεμικής Αεροπορίας, που δεν θα εντάσσεται κάτω από Πολεμικό Μουσείο, θα είναι μια Μοίρα πολεμικών αεροσκαφών που θα πετάνε, με πολεμικά νούμερα.
Στη Μοίρα αυτή θα είναι το Dacota DC-3, το Harvard, το Hellfire (σ.σ επίσης μετά από ανακατασκευή και επαναφορά τους σε πτητική κατάσταση) και το Spitfire MJ755". Για αυτή τη Μοίρα, την ειδική Μονάδα Ιστορικών Αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ), θα υπάρχει πλήρες πλάνο χρηματοδότησης.
"Το όνειρο έχει ήδη ξεκινήσει"
"(Σκοπεύουμε) επίσης, να χρηματοδοτήσουμε σε μόνιμο πλαίσιο, και το maintenance (τη συντήρησή τους), ακόμη και τους πιλότους, συμπεριλαμβανομένης και της εκπαίδευσής των. Άλλωστε και το αεροσκάφος Harvard, το οποίο θέλουμε να φτιάξουμε, είναι το διθέσιο αεροπλάνο, το οποίο χρησιμοποιούσαν για να εκπαιδεύουν τους πιλότους για το Helldiver και το Spitfire.
Αυτό είναι που θέλουμε, η συλλογιστική μας είναι να το κάνουμε εκπαιδευτικό αεροσκάφος, που θα «βγάζει» και τους πιλότους για τα άλλα αεροπλάνα" εξήγησε ο κ. Κόλιας, που με αυτό τον τρόπο αποκάλυψε πως υπάρχει η πρόθεση να στηθεί με ολοκληρωμένο τρόπο αυτό που κοινό και στελέχη της ελληνικής ΠΑ ονειρεύονται εδώ και δεκαετίες. "Συνεπώς, με τον συγκεκριμένο σχεδιασμό, έχουμε έτσι το εκπαιδευτικό αεροπλάνο, έχουμε το επιβατικό αεροπλάνο, έχουμε και τα δύο μαχητικά αεροπλάνα, τι άλλο θέλουμε! Θα είμαστε μια από τις λίγες χώρες που θα έχουν όλα αυτά" περιέγραψε, μη κρύβοντας τον ενθουσιασμό του, ο κ. Κόλιας.
"Το όνειρο (σ.σ της ανακατασκευής των συγκεκριμένων vintage αεροσκαφών της ελληνικής ΠΑ και της δημιουργίας Μονάδας Ιστορικών Αεροσκαφών) έχει ξεκινήσει ήδη. Δεν μας σταματάει τίποτα!" ήταν ο τρόπος με τον οποίο ο κ. Κόλιας απάντησε, όταν ερωτήθηκε για την πολυπλοκότητα που ενέχει ένα τέτοιο, παγκόσμιας εμβέλειας, εγχείρημα. Ο αντιπρόεδρος, του σχετικά νέου κοινωφελούς ιδρύματος, περιέγραψε τον πλήρη σχεδιασμό και για τις υπόλοιπες επιχειρησιακές ανάγκες, που θα προκύψουν από τη δημιουργία μιας τέτοιας Μοίρας (σ.σ παγκοσμίως τέτοια αεροσκάφη πραγματοποιούν πτήσεις που ονομάζονται Heritage Flights, ήτοι "Πτήσεις Κληρονομιάς"), προσθέτοντας: "Την ίδια ώρα, το Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ» θα χρηματοδοτήσουμε τη συντήρησή των αεροσκαφών αυτών, την εκπαίδευση των πιλότων, θα χρηματοδοτήσουμε ακόμη και Άγγλους πιλότους αν χρειαστεί, ώστε αυτό το όνειρο (σ.σ της δημιουργίας Μονάδα Ιστορικών Αεροσκαφών της ΠΑ) να γίνει πραγματικότητα" τόνισε ο κ. Κόλιας.
Αποκάλυψε δε πως η προσπάθεια έχει ήδη ξεπεράσει τα σύνορα της Ελλάδας. Τους τελευταίους μήνες, το "ΙΚΑΡΟΣ" έχουν προσεγγίσει "Πολεμικές Αεροπορίες και άλλων κρατών, αεροπορίες που επιθυμούν να τους βοηθήσουμε να ανακατασκευάσουν δικά τους αεροσκάφη τα οποία βρίσκονται στα πολεμικά τους μουσεία, καθηλωμένα" δήλωσε. Ξεκαθάρισε όμως, πως στο επίκεντρο των προσπαθειών βρίσκεται η Ελλάδα: "για εμάς πρωταρχικός σκοπός είναι η Ελλάδα και είναι εδώ, στη χώρα μας, που έχουμε εστιάσει, και ο Peter Livanos και εγώ, αλλά και το Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ», το οποίο με τα φτερά του θα σκεπάσει το αεροπορικό αυτό ιδεώδες το οποίο θέλουμε να προχωρήσει" δήλωσε.
"ΙΚΑΡΟΣ": Η γέννηση μιας ιδέας και το σχέδιο για μια παγκόσμιας εμβέλειας δράση
"Το Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ» είναι μια ιδέα που γεννήθηκε πριν από μερικά χρόνια, όταν μαζί με τον ιδρυτή του, τον Peter Livanos, επισκεφτήκαμε το Τατόι στις εγκαταστάσεις του οποίου είδαμε ένα ιστορικό αεροσκάφος, το Spitfire. Εκεί αντιληφθήκαμε πως, αν και το ελληνικό κράτος το διατηρούσε, δεν υπήρχε η τεχνογνωσία ώστε το συγκεκριμένο αεροσκάφος να πετάξει ξανά. Εκεί, στο Πολεμικό Μουσείο, όλοι προσπαθούσαν να βάλουν ένα λιθαράκι ώστε να «ζωντανέψει», αλλά η αλήθεια είναι πως η τεχνογνωσία, και σε τέτοια αντικείμενα, κερδίζεται με τα χρόνια και για τα ιστορικά αυτά αεροπλάνα υπάρχει μόνο στην Αγγλία" είναι ο τρόπος με τον οποίο ο κ. Κόλιας μεταφέρει την αφετηρία της προσπάθειας. "Μόνο εκεί, στο Ηνωμένο Βασίλειο υπάρχει η τεχνογνωσία, ώστε να δώσει ζωή σε αυτά τα αεροπλάνα και έτσι ο κ. Livanos δημιούργησε το Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ» και μετά από ένα χρονικό διάστημα μπορέσαμε και πήραμε στα χέρια μας το συγκεκριμένο αεροπλάνο, το πήγαμε στην Αγγλία, πάντα με τη βοήθεια της ΠΑ και των εκάστοτε Α/ΓΕΑ," εξηγεί.
Ο κ. Κόλιας αποκαλύπτει και τις στιγμές που γέννησαν την ιδέα της Μονάδας Ιστορικών Αεροσκαφών: "Το Ίδρυμα ΙΚΑΡΟΣ έχει δει πως μέσα στο υπόστεγο στο Τατόι υπάρχει το αεροσκάφος Harvard, όπως και ένα Helldiver, τύπος δε εκ του οποίου υπάρχει μόνο ένα αεροσκάφος παγκοσμίως που πετά αυτή τη στιγμή και έχουμε ένα πολύ μεγάλο όνειρο για αυτά τα αεροσκάφη. Θέλουμε λοιπόν η Ελλάδα να έχει δύο, τρία και τέσσερα αεροσκάφη λειτουργικά και στον αέρα, μαζί με το Dacota DC-3 που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη". Σε ακόμη μια αποκάλυψη δε, ο κ. Κόλιας διαβεβαίωσε πως άμεσα ενεργοποιείται η επόμενη φάση των ενεργειών: "μαζί με ειδικούς μηχανικούς από την Αγγλία θα επισκεφτούμε τη συγκεκριμένη Dakota στη Θεσσαλονίκη, ώστε να δούμε και τα όποια προβλήματα έχει. Θέλουμε αυτό το αεροπλάνο να πετάξει επίσης, είναι πολύ σημαντικό για τη συγκεκριμένη Dakota που είναι και ένα κόσμημα και βρίσκεται σε πάρα πολύ καλή κατάσταση, να πετάξει ξανά. Πιστεύουμε ότι με τη συμβολή του ιδρύματος ΙΚΑΡΟΣ θα μπορέσουμε να λύσουμε ένα πρόβλημα που έχει το αεροσκάφος και θα το δούμε ξανά να πετάει. Όλα αυτά σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση του πρότζεκτ του Spitfire, το οποίο είναι η ναυαρχίδα μας" εξηγεί.
Γοητεύει την παγκόσμια κοινότητα των θαυμαστών της αεροπλοΐας το ελληνικό στρατιωτικό Spitifire MJ755
Ακόμη και τώρα, δυόμισι χρόνια μετά τη σύναψη της σύμβασης του συγκεκριμένου Ιδρύματος με την ΠΑ, ο κ. Κόλιας θυμάται σαν σήμερα τις πρώτες στιγμές του εγχειρήματος, όταν ξεκινώντας "από τη μεταφορά του σε κιβώτια", το ελληνικό στρατιωτικό Spitifire έφτασε πια στο υπόστεγο Biggin Hill Heritage Hangar (Ειδικού Κέντρου Συντήρησης - Ανακατασκευής Ιστορικών Αεροσκαφών Μπίγκιν Χιλ), στις ειδικές εγκαταστάσεις στο αεροδρόμιο του Μπίγκιν Χιλ στο Ηνωμένο Βασίλειο τον Απρίλιο του 2018.
Ακολούθησε η ειδική διαδικασία, ώστε "μετά από δυόμιση χρόνια το συγκεκριμένο αεροσκάφος να βρεθεί στις 19 Ιανουαρίου σε μια κατάσταση εξαιρετική, με το 98% του συγκεκριμένου Spitfire, που μόλις πέταξε, να αποτελείται μάλιστα από αυθεντικά τμήματα του αεροπλάνου", κάτι που σημαίνει πως μόλις 2% είναι νέα τμήματα φτιαγμένα στον 21ο αιώνα. "Πρόκειται για το μοναδικό ίσως μαχητικό του είδους στον κόσμο αυτή τη στιγμή, που είναι κατά 98% αυθεντικό. Η Πολεμική Αεροπορία μας θα είναι έτσι η δεύτερη στον κόσμο μετά από εκείνη της Αγγλίας, τη RAF, που θα έχει στην κατοχή της στρατιωτικό Spitifire MJ755 που δύναται να πετάξει", εξηγεί αναφερόμενος στο διάσημο μαχητικό με τα ελληνικά χρώματα ο κ. Κόλιας.
Ελληνικά χρώματα στον καταγάλανο ουρανό του Ηνωμένου Βασιλείου
Σημείο εκκίνησης για όλες τις προαναφερθείσες μελλοντικές προσπάθειες του Ιδρύματος "ΙΚΑΡΟΣ" είναι λοιπόν η συγκεκριμένη πτήση: "Στις 19 Ιανουαρίου, το υπέροχο αυτό αεροσκάφος πέταξε στον γαλανό ουρανό του Μπίγκιν Χιλ. Βρέθηκε δε στο αεροδρόμιο και ο πιλότος, που είχε φέρει το συγκεκριμένο αεροσκάφος στην Ελλάδα: ο υποσμηναγός της Βασιλικής Αεροπορίας του Ηνωμένου Βασιλείου (RAF) Τζορτζ Νταν, σήμερα 98 ετών, που τον Φεβρουάριο του 1947 το είχε φέρει στην Αθήνα ως ένα από τα Spitfire, που είχε δώσει η αγγλική κυβέρνηση για την ανασύσταση της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας" εξιστορεί ο κ. Κόλιας.
"Ήταν μια συγκλονιστική στιγμή, με τον κ. Νταν να είναι εκεί με το μπαστούνι του, ο βετεράνος πιλότος ήρθε με τα βιβλία του, τα log book του συγκεκριμένου αεροσκάφους, όπου φαινόταν ότι ήταν αυτός που παρέδωσε στην Ελλάδα το αεροσκάφος, ο Άγγλος πιλότος θα σας πω πως έκλαιγε εκείνες τις στιγμές", περιγράφει ο αντιπρόεδρος του "ΙΚΑΡΟΣ", με το Ίδρυμα να έχει ήδη οργανώσει και τις παρουσίες του ελληνικού Spitfire για το προσεχές διάστημα. "Για τα επόμενα δύο χρόνια το Ίδρυμα έχει σκοπό, αφού θα εκπαιδεύσει και Έλληνες πιλότους της ΠΑ, να συντηρεί, να εκπαιδεύει τους πιλότους, αλλά και να χρηματοδοτήσει τη συμμετοχή του ελληνικού αυτού Spitfire σε παγκόσμιο επίπεδο, να λάβει μέρος σε αεροπορικά σόου ώστε να δημιουργήσει το συγκεκριμένο μαχητικό του Β' ΠΠ και μια νέα, σύγχρονη, ιστορία. Έτσι μετά την στατική παρουσία του αεροσκάφους στο Πολεμικό Μουσείο, το Spitfire θα έχει δημιουργήσει τη νέα ιστορία του και από το 2020 και μετά", αναφέρει ο κ. Κόλιας.
Ένας "μαχητής" που θα μας αντιπροσωπεύει σε όλο τον κόσμο
Αρχικός στόχος είναι τα αεροπορικά event σε όλο τον κόσμο, όμως ο νόμιμος εκπρόσωπος του Ιδρύματος "ΙΚΑΡΟΣ" αποκαλύπτει πως υπήρξε η σκέψη το MJ755 να κάνει μια πρώτη εμφάνιση στην Ελλάδα άμεσα, που δεν ήταν εφικτή για τεχνικούς λόγους: "Θέλαμε να έρθει το συγκεκριμένο αεροσκάφος άμεσα στην Ελλάδα, να λάβει ακόμη και μέρος στην παρέλαση της 25ης Μαρτίου, δεν βοηθάει όμως, δυστυχώς, ο καιρός στην Αγγλία. Είναι ένα αεροπλάνο το οποίο πρέπει να πετάξει 25 ώρες (σ.σ για να φτάσει στην Ελλάδα) κάτι που με μια ώρα την ημέρα πτήσης σημαίνει 25 ημέρες και οι καιρικές συνθήκες στο Ηνωμένο Βασίλειο δεν εξυπηρετούν για τον συγκεκριμένο στόχο", εξήγησε ο κ. Κόλιας.
"Από εδώ και πέρα το πρόγραμμα είναι να εκπαιδεύσουμε πιλότους και μηχανικούς, να πετάξει στα σόου που έχουμε σχεδιάσει, και στη συνέχεια να το επιστρέψουμε στο Τατόι, ενώ το Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ» θα συνεχίσει να παρακολουθεί την πορεία του, θα είναι παρών", προσθέτει ο κ. Κόλιας που περιέγραψε πως τα στελέχη του "ΙΚΑΡΟΣ" ετοιμάζουν και ένα ιστορικό βιβλίο με φωτογραφίες "που έχουν βρεθεί από το 1943 και μετά, με πλούσιο φωτογραφικό, πιλότους που πετάξαν το συγκεκριμένο Spitfire", ένα βιβλίο για το οποίο έχει ανατεθεί σε ειδικούς να βρουν υλικό, "έκδοση εγκυκλοπαιδική στα ελληνικά και τα αγγλικά, ώστε να υπάρχει μαζί με το αεροσκάφος που θα βλέπει το κοινό και ένα αντίστοιχο βιβλίο που θα το συνοδεύει".
Σωτήρης Κυριακίδης
...που θα διαθέτει "vintage αεροπλάνα της Πολεμικής Αεροπορίας", μιας μονάδας με αεροσκάφη, που έχουν πολεμήσει στους ουρανούς της Ευρώπης δεκαετίες πριν και χαρακτηρίζονται από σπανιότητα, όχι μόνο για τα δεδομένα της Ελλάδας, αλλά και για το παγκόσμιο κοινό, ανακοίνωσε μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ-ΜΠΕ, "Πρακτορείο 104,9 FM", ο Δημήτριος Κόλιας, αντιπρόεδρος και νόμιμος εκπρόσωπος του ιδρύματος.
Την πρωτοβουλία ανακοίνωσε ο κ. Κόλιας, λίγες ημέρες μετά την επιτυχή πρώτη πτήση του πλήρως ανακατασκευασμένου ελληνικού μαχητικού Spitfire MJ755, σε μια συνέντευξή του στο "Πρακτορείο FM", στη διάρκεια της οποίας θα ακουστεί πολλές φορές η φράση: "Αγαπάμε την Αεροπορία".
Ο αντιπρόεδρος του «ΙΚΑΡΟΣ» δήλωσε εξόχως ενθουσιασμένος με το επιτυχές αποτέλεσμα της πολυετούς προσπάθειας ανακατασκευής του αεροσκάφους-θρύλου και τόνισε πως πλέον και από σήμερα το συγκεκριμένο κοινωφελές Ίδρυμα στοχεύει να κινηθεί σε ένα άλλο επίπεδο, που θα συναρπάσει το ελληνικό και το διεθνές κοινό: "Στη σκέψη μας -και στην πρόταση που ετοιμάζουμε προς την Πολεμική Αεροπορία- έχουμε να δημιουργηθεί μια Μονάδα Ιστορικών Αεροσκαφών, μια μοίρα vintage αεροπλάνων της Πολεμικής Αεροπορίας, που δεν θα εντάσσεται κάτω από Πολεμικό Μουσείο, θα είναι μια Μοίρα πολεμικών αεροσκαφών που θα πετάνε, με πολεμικά νούμερα.
Στη Μοίρα αυτή θα είναι το Dacota DC-3, το Harvard, το Hellfire (σ.σ επίσης μετά από ανακατασκευή και επαναφορά τους σε πτητική κατάσταση) και το Spitfire MJ755". Για αυτή τη Μοίρα, την ειδική Μονάδα Ιστορικών Αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ), θα υπάρχει πλήρες πλάνο χρηματοδότησης.
"Το όνειρο έχει ήδη ξεκινήσει"
"(Σκοπεύουμε) επίσης, να χρηματοδοτήσουμε σε μόνιμο πλαίσιο, και το maintenance (τη συντήρησή τους), ακόμη και τους πιλότους, συμπεριλαμβανομένης και της εκπαίδευσής των. Άλλωστε και το αεροσκάφος Harvard, το οποίο θέλουμε να φτιάξουμε, είναι το διθέσιο αεροπλάνο, το οποίο χρησιμοποιούσαν για να εκπαιδεύουν τους πιλότους για το Helldiver και το Spitfire.
Αυτό είναι που θέλουμε, η συλλογιστική μας είναι να το κάνουμε εκπαιδευτικό αεροσκάφος, που θα «βγάζει» και τους πιλότους για τα άλλα αεροπλάνα" εξήγησε ο κ. Κόλιας, που με αυτό τον τρόπο αποκάλυψε πως υπάρχει η πρόθεση να στηθεί με ολοκληρωμένο τρόπο αυτό που κοινό και στελέχη της ελληνικής ΠΑ ονειρεύονται εδώ και δεκαετίες. "Συνεπώς, με τον συγκεκριμένο σχεδιασμό, έχουμε έτσι το εκπαιδευτικό αεροπλάνο, έχουμε το επιβατικό αεροπλάνο, έχουμε και τα δύο μαχητικά αεροπλάνα, τι άλλο θέλουμε! Θα είμαστε μια από τις λίγες χώρες που θα έχουν όλα αυτά" περιέγραψε, μη κρύβοντας τον ενθουσιασμό του, ο κ. Κόλιας.
"Το όνειρο (σ.σ της ανακατασκευής των συγκεκριμένων vintage αεροσκαφών της ελληνικής ΠΑ και της δημιουργίας Μονάδας Ιστορικών Αεροσκαφών) έχει ξεκινήσει ήδη. Δεν μας σταματάει τίποτα!" ήταν ο τρόπος με τον οποίο ο κ. Κόλιας απάντησε, όταν ερωτήθηκε για την πολυπλοκότητα που ενέχει ένα τέτοιο, παγκόσμιας εμβέλειας, εγχείρημα. Ο αντιπρόεδρος, του σχετικά νέου κοινωφελούς ιδρύματος, περιέγραψε τον πλήρη σχεδιασμό και για τις υπόλοιπες επιχειρησιακές ανάγκες, που θα προκύψουν από τη δημιουργία μιας τέτοιας Μοίρας (σ.σ παγκοσμίως τέτοια αεροσκάφη πραγματοποιούν πτήσεις που ονομάζονται Heritage Flights, ήτοι "Πτήσεις Κληρονομιάς"), προσθέτοντας: "Την ίδια ώρα, το Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ» θα χρηματοδοτήσουμε τη συντήρησή των αεροσκαφών αυτών, την εκπαίδευση των πιλότων, θα χρηματοδοτήσουμε ακόμη και Άγγλους πιλότους αν χρειαστεί, ώστε αυτό το όνειρο (σ.σ της δημιουργίας Μονάδα Ιστορικών Αεροσκαφών της ΠΑ) να γίνει πραγματικότητα" τόνισε ο κ. Κόλιας.
Αποκάλυψε δε πως η προσπάθεια έχει ήδη ξεπεράσει τα σύνορα της Ελλάδας. Τους τελευταίους μήνες, το "ΙΚΑΡΟΣ" έχουν προσεγγίσει "Πολεμικές Αεροπορίες και άλλων κρατών, αεροπορίες που επιθυμούν να τους βοηθήσουμε να ανακατασκευάσουν δικά τους αεροσκάφη τα οποία βρίσκονται στα πολεμικά τους μουσεία, καθηλωμένα" δήλωσε. Ξεκαθάρισε όμως, πως στο επίκεντρο των προσπαθειών βρίσκεται η Ελλάδα: "για εμάς πρωταρχικός σκοπός είναι η Ελλάδα και είναι εδώ, στη χώρα μας, που έχουμε εστιάσει, και ο Peter Livanos και εγώ, αλλά και το Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ», το οποίο με τα φτερά του θα σκεπάσει το αεροπορικό αυτό ιδεώδες το οποίο θέλουμε να προχωρήσει" δήλωσε.
"ΙΚΑΡΟΣ": Η γέννηση μιας ιδέας και το σχέδιο για μια παγκόσμιας εμβέλειας δράση
"Το Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ» είναι μια ιδέα που γεννήθηκε πριν από μερικά χρόνια, όταν μαζί με τον ιδρυτή του, τον Peter Livanos, επισκεφτήκαμε το Τατόι στις εγκαταστάσεις του οποίου είδαμε ένα ιστορικό αεροσκάφος, το Spitfire. Εκεί αντιληφθήκαμε πως, αν και το ελληνικό κράτος το διατηρούσε, δεν υπήρχε η τεχνογνωσία ώστε το συγκεκριμένο αεροσκάφος να πετάξει ξανά. Εκεί, στο Πολεμικό Μουσείο, όλοι προσπαθούσαν να βάλουν ένα λιθαράκι ώστε να «ζωντανέψει», αλλά η αλήθεια είναι πως η τεχνογνωσία, και σε τέτοια αντικείμενα, κερδίζεται με τα χρόνια και για τα ιστορικά αυτά αεροπλάνα υπάρχει μόνο στην Αγγλία" είναι ο τρόπος με τον οποίο ο κ. Κόλιας μεταφέρει την αφετηρία της προσπάθειας. "Μόνο εκεί, στο Ηνωμένο Βασίλειο υπάρχει η τεχνογνωσία, ώστε να δώσει ζωή σε αυτά τα αεροπλάνα και έτσι ο κ. Livanos δημιούργησε το Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ» και μετά από ένα χρονικό διάστημα μπορέσαμε και πήραμε στα χέρια μας το συγκεκριμένο αεροπλάνο, το πήγαμε στην Αγγλία, πάντα με τη βοήθεια της ΠΑ και των εκάστοτε Α/ΓΕΑ," εξηγεί.
Ο κ. Κόλιας αποκαλύπτει και τις στιγμές που γέννησαν την ιδέα της Μονάδας Ιστορικών Αεροσκαφών: "Το Ίδρυμα ΙΚΑΡΟΣ έχει δει πως μέσα στο υπόστεγο στο Τατόι υπάρχει το αεροσκάφος Harvard, όπως και ένα Helldiver, τύπος δε εκ του οποίου υπάρχει μόνο ένα αεροσκάφος παγκοσμίως που πετά αυτή τη στιγμή και έχουμε ένα πολύ μεγάλο όνειρο για αυτά τα αεροσκάφη. Θέλουμε λοιπόν η Ελλάδα να έχει δύο, τρία και τέσσερα αεροσκάφη λειτουργικά και στον αέρα, μαζί με το Dacota DC-3 που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη". Σε ακόμη μια αποκάλυψη δε, ο κ. Κόλιας διαβεβαίωσε πως άμεσα ενεργοποιείται η επόμενη φάση των ενεργειών: "μαζί με ειδικούς μηχανικούς από την Αγγλία θα επισκεφτούμε τη συγκεκριμένη Dakota στη Θεσσαλονίκη, ώστε να δούμε και τα όποια προβλήματα έχει. Θέλουμε αυτό το αεροπλάνο να πετάξει επίσης, είναι πολύ σημαντικό για τη συγκεκριμένη Dakota που είναι και ένα κόσμημα και βρίσκεται σε πάρα πολύ καλή κατάσταση, να πετάξει ξανά. Πιστεύουμε ότι με τη συμβολή του ιδρύματος ΙΚΑΡΟΣ θα μπορέσουμε να λύσουμε ένα πρόβλημα που έχει το αεροσκάφος και θα το δούμε ξανά να πετάει. Όλα αυτά σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση του πρότζεκτ του Spitfire, το οποίο είναι η ναυαρχίδα μας" εξηγεί.
Γοητεύει την παγκόσμια κοινότητα των θαυμαστών της αεροπλοΐας το ελληνικό στρατιωτικό Spitifire MJ755
Ακόμη και τώρα, δυόμισι χρόνια μετά τη σύναψη της σύμβασης του συγκεκριμένου Ιδρύματος με την ΠΑ, ο κ. Κόλιας θυμάται σαν σήμερα τις πρώτες στιγμές του εγχειρήματος, όταν ξεκινώντας "από τη μεταφορά του σε κιβώτια", το ελληνικό στρατιωτικό Spitifire έφτασε πια στο υπόστεγο Biggin Hill Heritage Hangar (Ειδικού Κέντρου Συντήρησης - Ανακατασκευής Ιστορικών Αεροσκαφών Μπίγκιν Χιλ), στις ειδικές εγκαταστάσεις στο αεροδρόμιο του Μπίγκιν Χιλ στο Ηνωμένο Βασίλειο τον Απρίλιο του 2018.
Ακολούθησε η ειδική διαδικασία, ώστε "μετά από δυόμιση χρόνια το συγκεκριμένο αεροσκάφος να βρεθεί στις 19 Ιανουαρίου σε μια κατάσταση εξαιρετική, με το 98% του συγκεκριμένου Spitfire, που μόλις πέταξε, να αποτελείται μάλιστα από αυθεντικά τμήματα του αεροπλάνου", κάτι που σημαίνει πως μόλις 2% είναι νέα τμήματα φτιαγμένα στον 21ο αιώνα. "Πρόκειται για το μοναδικό ίσως μαχητικό του είδους στον κόσμο αυτή τη στιγμή, που είναι κατά 98% αυθεντικό. Η Πολεμική Αεροπορία μας θα είναι έτσι η δεύτερη στον κόσμο μετά από εκείνη της Αγγλίας, τη RAF, που θα έχει στην κατοχή της στρατιωτικό Spitifire MJ755 που δύναται να πετάξει", εξηγεί αναφερόμενος στο διάσημο μαχητικό με τα ελληνικά χρώματα ο κ. Κόλιας.
Ελληνικά χρώματα στον καταγάλανο ουρανό του Ηνωμένου Βασιλείου
Σημείο εκκίνησης για όλες τις προαναφερθείσες μελλοντικές προσπάθειες του Ιδρύματος "ΙΚΑΡΟΣ" είναι λοιπόν η συγκεκριμένη πτήση: "Στις 19 Ιανουαρίου, το υπέροχο αυτό αεροσκάφος πέταξε στον γαλανό ουρανό του Μπίγκιν Χιλ. Βρέθηκε δε στο αεροδρόμιο και ο πιλότος, που είχε φέρει το συγκεκριμένο αεροσκάφος στην Ελλάδα: ο υποσμηναγός της Βασιλικής Αεροπορίας του Ηνωμένου Βασιλείου (RAF) Τζορτζ Νταν, σήμερα 98 ετών, που τον Φεβρουάριο του 1947 το είχε φέρει στην Αθήνα ως ένα από τα Spitfire, που είχε δώσει η αγγλική κυβέρνηση για την ανασύσταση της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας" εξιστορεί ο κ. Κόλιας.
"Ήταν μια συγκλονιστική στιγμή, με τον κ. Νταν να είναι εκεί με το μπαστούνι του, ο βετεράνος πιλότος ήρθε με τα βιβλία του, τα log book του συγκεκριμένου αεροσκάφους, όπου φαινόταν ότι ήταν αυτός που παρέδωσε στην Ελλάδα το αεροσκάφος, ο Άγγλος πιλότος θα σας πω πως έκλαιγε εκείνες τις στιγμές", περιγράφει ο αντιπρόεδρος του "ΙΚΑΡΟΣ", με το Ίδρυμα να έχει ήδη οργανώσει και τις παρουσίες του ελληνικού Spitfire για το προσεχές διάστημα. "Για τα επόμενα δύο χρόνια το Ίδρυμα έχει σκοπό, αφού θα εκπαιδεύσει και Έλληνες πιλότους της ΠΑ, να συντηρεί, να εκπαιδεύει τους πιλότους, αλλά και να χρηματοδοτήσει τη συμμετοχή του ελληνικού αυτού Spitfire σε παγκόσμιο επίπεδο, να λάβει μέρος σε αεροπορικά σόου ώστε να δημιουργήσει το συγκεκριμένο μαχητικό του Β' ΠΠ και μια νέα, σύγχρονη, ιστορία. Έτσι μετά την στατική παρουσία του αεροσκάφους στο Πολεμικό Μουσείο, το Spitfire θα έχει δημιουργήσει τη νέα ιστορία του και από το 2020 και μετά", αναφέρει ο κ. Κόλιας.
Ένας "μαχητής" που θα μας αντιπροσωπεύει σε όλο τον κόσμο
Αρχικός στόχος είναι τα αεροπορικά event σε όλο τον κόσμο, όμως ο νόμιμος εκπρόσωπος του Ιδρύματος "ΙΚΑΡΟΣ" αποκαλύπτει πως υπήρξε η σκέψη το MJ755 να κάνει μια πρώτη εμφάνιση στην Ελλάδα άμεσα, που δεν ήταν εφικτή για τεχνικούς λόγους: "Θέλαμε να έρθει το συγκεκριμένο αεροσκάφος άμεσα στην Ελλάδα, να λάβει ακόμη και μέρος στην παρέλαση της 25ης Μαρτίου, δεν βοηθάει όμως, δυστυχώς, ο καιρός στην Αγγλία. Είναι ένα αεροπλάνο το οποίο πρέπει να πετάξει 25 ώρες (σ.σ για να φτάσει στην Ελλάδα) κάτι που με μια ώρα την ημέρα πτήσης σημαίνει 25 ημέρες και οι καιρικές συνθήκες στο Ηνωμένο Βασίλειο δεν εξυπηρετούν για τον συγκεκριμένο στόχο", εξήγησε ο κ. Κόλιας.
"Από εδώ και πέρα το πρόγραμμα είναι να εκπαιδεύσουμε πιλότους και μηχανικούς, να πετάξει στα σόου που έχουμε σχεδιάσει, και στη συνέχεια να το επιστρέψουμε στο Τατόι, ενώ το Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ» θα συνεχίσει να παρακολουθεί την πορεία του, θα είναι παρών", προσθέτει ο κ. Κόλιας που περιέγραψε πως τα στελέχη του "ΙΚΑΡΟΣ" ετοιμάζουν και ένα ιστορικό βιβλίο με φωτογραφίες "που έχουν βρεθεί από το 1943 και μετά, με πλούσιο φωτογραφικό, πιλότους που πετάξαν το συγκεκριμένο Spitfire", ένα βιβλίο για το οποίο έχει ανατεθεί σε ειδικούς να βρουν υλικό, "έκδοση εγκυκλοπαιδική στα ελληνικά και τα αγγλικά, ώστε να υπάρχει μαζί με το αεροσκάφος που θα βλέπει το κοινό και ένα αντίστοιχο βιβλίο που θα το συνοδεύει".
Σωτήρης Κυριακίδης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου