... άλλαξαν πολλά στα δεδομένα της οικονομίας, όπως αυτά αποτυπώνονται στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού για το 2018. Ο προϋπολογισμός κατατέθηκε χθες στη Βουλή και θα αναδιαμορφωθεί, με βάση όσα θα συμφωνηθούν στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης με τους δανειστές.
Η ανάπτυξη "κόντυνε" σε αξία, τα repos
αυξήθηκαν, ενώ τα κρατικά φέσια προς ιδιώτες είναι δεδομένο πια ότι δεν
πρόκειται να αποπληρωθούν έως το επόμενο καλοκαίρι. Και, βεβαίως δημιουργήθηκε μία
τεράστια "τρύπα" στις προσδοκίες για τα έσοδα φέτος αλλά και το 2018, η
οποία πλέον επιχειρείται να κλείσει με πρόσθετες περικοπές των δαπανών
(όχι όμως μισθολογικών αφού η σχετική δαπάνη καταγράφει αύξηση κατά 86
εκατ. ευρώ).
* Χαμηλότερες... πτήσεις ανάπτυξης.
Το ΑΕΠ υπολογίζεται τελικά ότι φέτος θα διαμορφωθεί στα 180,2 δισ.
ευρώ, έναντι 181,2 δισ. ευρώ που υπολόγισε το Μεσοπρόθεσμο. Ανάλογη
απώλεια στο ρυθμό ανάπτυξης (κατά 1 δισ. ευρώ) υπολογίζεται και το 2018
(στα 186,7 δισ. αντί για 187,7 δισ. ευρώ προηγουμένως), και τούτο παρά
το γεγονός ότι σε ποσοστά μεταβολής ο στόχος παραμένει για ανάπτυξη 1,8%
φέτος και 2,4% το 2018.
* Τα φέσια… απλήρωτα.
Έως το επόμενο καλοκαίρι του 2018 υπολογιζόταν (εξ αναβολής από το 2017)
ότι θα έχουν πληρωθεί όλοι όσοι περιμένουν χρήματα από το δημόσιο. Ο
λόγος για οφειλές Ταμείων, Νοσοκομείων, ΔΕΚΟ, εφορίας κλπ οι οποίες
σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών φτάνουν στα 5,5
δισ. ευρώ (στοιχεία Ιουλίου) αλλά σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής είναι υψηλότερες και συγκεκριμένα περί τα 6 και πλέον δισ.
ευρώ. Πρέπει να χρηματοδοτηθούν από τις δόσεις των δανείων, αλλά και από
εθνικούς πόρους (αναλογία 2 προς 1). Στο Προσχέδιο πλέον αναφέρεται
ότι θα πρέπει σε μεγάλο βαθμό να αποπληρωθούν έως το επόμενο καλοκαίρι,
αν και εφόσον είναι ομαλή η πορεία ολοκλήρωσης των αξιολογήσεων και η
έλευση των επόμενου πακέτου δόσεων.
* "Υπόθεση" εργασίας η αξιολόγηση έως τον Δεκέμβριο. Το αρχικό σενάριο ολοκλήρωσης της αξιολόγησης έως τον Οκτώβριο (σ.σ. για το οποίο είχε απευθύνει σύσταση και το γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής) βεβαίως πάει στράφι. Και πλέον σύμφωνα με το Προσχέδιο του προϋπολογισμού η 3η αξιολόγηση θα πρέπει να τελειώσει εντός του έτους, ώστε να φτάσει ένα πακέτο δόσεων 5,5 δισ. ευρώ (όπως αναφέρεται) και να συνδεθεί με νέα απόπειρα εξόδου στις αγορές. Το παραπάνω σενάριο αναφέρεται ως "υπόθεση" στο νέο Προϋπολογισμό και στο σχετικό κεφάλαιο για το χρέος. Καταγράφεται μάλιστα η πρόθεση του ελληνικού δημοσίου να διατηρήσει ένα μαξιλάρι ασφαλείας. Αναφέρεται ότι θα ζητηθεί να ενισχυθεί από τους θεσμούς στο τέλος του προγράμματος με μέρος των αδιάθετων δανειακών κεφαλαίων του τρέχοντος προγράμματος και με στόχο τη δημιουργία "ταμειακών διαθεσίμων ασφαλείας του Ελληνικού Δημοσίου".
* "Υπόθεση" εργασίας η αξιολόγηση έως τον Δεκέμβριο. Το αρχικό σενάριο ολοκλήρωσης της αξιολόγησης έως τον Οκτώβριο (σ.σ. για το οποίο είχε απευθύνει σύσταση και το γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής) βεβαίως πάει στράφι. Και πλέον σύμφωνα με το Προσχέδιο του προϋπολογισμού η 3η αξιολόγηση θα πρέπει να τελειώσει εντός του έτους, ώστε να φτάσει ένα πακέτο δόσεων 5,5 δισ. ευρώ (όπως αναφέρεται) και να συνδεθεί με νέα απόπειρα εξόδου στις αγορές. Το παραπάνω σενάριο αναφέρεται ως "υπόθεση" στο νέο Προϋπολογισμό και στο σχετικό κεφάλαιο για το χρέος. Καταγράφεται μάλιστα η πρόθεση του ελληνικού δημοσίου να διατηρήσει ένα μαξιλάρι ασφαλείας. Αναφέρεται ότι θα ζητηθεί να ενισχυθεί από τους θεσμούς στο τέλος του προγράμματος με μέρος των αδιάθετων δανειακών κεφαλαίων του τρέχοντος προγράμματος και με στόχο τη δημιουργία "ταμειακών διαθεσίμων ασφαλείας του Ελληνικού Δημοσίου".
* Πάνω 1 δις τα repos.
Στα 14 δισ. ευρώ υπολόγισε τα repos του ελληνικού δημοσίου το
Μεσοπρόθεσμο. Τώρα, το Προσχέδιο του προϋπολογισμού τα υπολογίζει στα 15
δισ. ευρώ για φέτος. "Οι χρηματοδοτικές ανάγκες του Ελληνικού Δημοσίου
κατά το πρώτο εξάμηνο του 2017 καλύφθηκαν ως επί το πλείστον με
βραχυπρόθεσμο εσωτερικό δανεισμό: μηνιαίες εκδόσεις εντόκων γραμματίων
τρίμηνης και εξάμηνης διάρκειας και πράξεις διαχείρισης ταμειακής
ρευστότητας υπό τη μορφή repo agreements, τις οποίες συνάπτει ο
Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ) για την αξιοποίηση των
διαθεσίμων, κυρίως, των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης" αναφέρεται.
* Κάτω 1,86 δισ. ευρώ τα έσοδα. Στο καθαρά δημοσιονομικό πεδίο, η πιο μεγάλη απόκλιση από το Μεσοπρόθεσμο, είναι αυτή στο στόχο για τα έσοδα φέτος και τον επόμενο χρόνο. Μέσα σε 5 μόλις μήνες, σε ταμειακή βάση, ο στόχος των καθαρών εσόδων τακτικού προϋπολογισμού μειώθηκε κατά 1,86 δισ. ευρώ για φέτος και κατά 580 εκατομμύρια ευρώ για το 2018. Στους άμεσους φόρους η μείωση φέτος ήταν της τάξης του 1,15 δισ. ευρώ και το 2018 της τάξης των 678 εκατομμυρίων. Ένα μέρος της φετινής "τρύπας" σε ταμειακή βάση στο τέλος αντισταθμίζεται από τις εισπράξεις ΕΝΦΙΑ που αναμένονται τον Ιανουάριο του 2018 και από άλλες παραμέτρους. Αλλά και πάλι, η διαφορά σε σχέση με τον προϋπολογισμό του προηγούμενου Μαΐου παραμένει. Και "ισοφαρίζεται" από το πεδίο των δαπανών, αλλά και από τα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων που αποτελούν την φετινή "σανίδα σωτηρίας" της Κυβέρνησης. Και μετά από όλα αυτά η κυβέρνηση μένει να φανεί πως θα πείσει τους θεσμούς ότι θα μπορέσει να επιτύχει αύξηση των άμεσων φόρων κατά 400 εκατομμύρια ευρώ 2018 (στόχος Προσχεδίου) όταν στο Μεσοπρόθεσμο περίμενε οριακή μείωση τους. Συνολικά το 2018 στοχεύει πλέον σε αύξηση των εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού σε ταμειακή βάση κατά 889 εκατομμύρια ευρώ όταν προηγουμένως είχε υπολογίσει μείωση τους κατά 391 εκατομμύρια ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι βάσει του Μεσοπρόθεσμου τα νέα μέτρα που θα τεθούν σε ισχύ το 2018 είναι 1,8 δισ. ευρώ και προέρχονται από το πακέτο των 500 εκατομμυρίων ευρώ που ψηφίσθηκε τον προηγούμενο Μάιο, αλλά και από τα μέτρα που θεσπίστηκαν το 2015 και το 2016 και δεν έχουν βγει ακόμα σε ισχύ.
* Οι απουσίες… στοιχείων.
Πώς μετράται η απόδοση των νέων παρεμβάσεων και το κατά πόσο φέρνουν
δημοσιονομικό αποτέλεσμα (σ.σ. νέων με την έννοια ότι έχουν μεν
συμφωνηθεί αλλά όχι εφαρμοσθεί); Η απάντηση είναι ότι δεν μπορούν να
μετρηθούν με ακρίβεια, αφού σχετικός πίνακας δεν υπάρχει στο Προσχέδιο
του Προϋπολογισμού. Δηλαδή δεν υπάρχει πίνακας των συνολικών παρεμβάσεων
ως "λίστα", παρά μόνο οι αναφορές στο κείμενο. Ενδεχομένως αυτός θα
φανεί με το οριστικό σχέδιο του Προϋπολογισμού, στο οποίο θα κλειδώσουν
και οι παροχές.
* Το νέο πλεόνασμα και τα μερίσματα
των 800 εκατ. ευρώ για το 2017 και των 320 εκατ. ευρώ για το 2018.
Παρ'ολ'αυτά, εκτιμάται πρωτογενές πλεόνασμα στο 2,21% του ΑΕΠ για το
2017 (έναντι 1,75% του ΑΕΠ μνημονιακής υποχρέωσης και 1,9% στόχου του
Μεσοπροθέσμου) και στο 3,57% για το 2018 (έναντι 3,5% του ΑΕΠ μνημονικής
υποχρέωσης). Δηλαδή καταγράφεται υπέρβαση στόχου κατά 823 εκατ. ευρώ
φέτος και κατά 54 εκατ. ευρώ το 2018.
Το ΥΠΟΙΚ επίσης στην ανακοίνωση που
συνοδεύει το Προσχέδιο, προαναγγέλλει νέο μέρισμα για φέτος. "Η υπέρβαση
αυτή επιτρέπει εφάπαξ δαπάνη με τη μορφή κοινωνικού μερίσματος και
επιδίωξη τη στοχευμένη στήριξη οικονομικά ευάλωτων νοικοκυριών. Το
ακριβές ύψος του ποσού και τα μέτρα στήριξης θα εξειδικευθούν με βάση τα
στοιχεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού το Νοέμβριο του τρέχοντος
έτους", επισημαίνει.
Σε πίνακα του προσχεδίου αναφέρεται
δαπάνη για δράσεις στήριξης της ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής
αξίας 800 εκατ. ευρώ φέτος και 320 εκατ. ευρώ το 2018. Για το 2018
αναφέρεται στην ανακοίνωση ότι "η διάθεση ποσού 320 εκατ. ευρώ, που
εξασφαλίστηκε από την επισκόπηση των πρωτογενών λειτουργικών δαπανών και
προορίζεται για την προστασία ευάλωτων οικονομικά νοικοκυριών και για
παρεμβάσεις στον κρίσιμο τομέα αντιμετώπισης της παιδικής φτώχειας".
capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου