Την
ίδια στιγμή που οι έξι ενδιαφερόμενοι για το 67% των μετοχών του ΟΛΠ
(APM Terminal, Cosco, Ports America Group Holdings, Cartesian Capital
Group, International Container Terminal Services και η Utilico Emerging
Markets Limited), συγκεντρώνουν στοιχεία από τη βάση δεδομένων για τον
ΟΛΠ, η Cosco στο τετράμηνο έχει φτάσει τη διακίνηση στις 944.600 teu,
από 748.500 teu πέρυσι.
Η απόδοση της θυγατρικής της Cosco Pacific της Σταθμός
Εμπορευματοκιβωτίων Α.Ε. ξεπερνά ακόμα και τις εκτιμήσεις της Business
Monitor International (BMI), που κάνει λόγω για συνολική αύξηση στον
Πειραιά (ΣΕΠ και ΟΛΠ) της τάξης του 20% για το 2014.
Σημειώνεται ότι από το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά το 2013
διακινήθηκαν συνολικά 3,1 εκατ. teu, εκ των οποίων τα 2,5 εκατ. από τη
ΣΕΠ.
Η απόδοση αυτή ανέβασε το λιμάνι του Πειραιά στην όγδοη θέση στην Ευρώπη
σύμφωνα με τον Port Monitor της Αctiaforum, μπροστά από τα λιμάνια του
Gioia Tauro και Marsaxlokk που συμπληρώνουν την πρώτη δεκάδα.
Εφόσον η τάση αυτή επιβεβαιωθεί, και στο υπόλοιπο του 2014 η ΣΕΠ θα
ξεπεράσει τα 3 εκατ. teu, ενώ συνολικά το λιμάνι του Πειραιά θα
προσεγγίσει τα 4 εκατ. teu.
Οι λόγοι
Η κάθετη αύξηση της διακίνησης containerships από το λιμάνι του Πειραιά φέτος οφείλεται σε τρεις λόγους.
Από τη μια είναι η πτώση της κίνησης που καταγράφεται στα εμπορικά
λιμάνια της Αν. Μεσογείου λόγω και των εξελίξεων στις αραβικές χώρες.
Από την άλλη είναι η θέση του λιμανιού του Πειραιά στον παγκόσμιο χάρτη.
Για φορτία προς και από την Απω Ανατολή με προορισμό την Ανατολική
Ευρώπη διά θαλάσσης ο Πειραιάς μειώνει το μεταφορικό χρόνο κατά τέσσερις
ημέρες ή και περισσότερο.
Σε μια περίοδο που το κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων είναι σε πολύ
υψηλά επίπεδα, η μείωση του χρόνου ταξιδιού στα containerships είναι
στρατηγικής σημασίας.
Τέλος, πολύ σημαντικό είναι και το επίπεδο υπηρεσιών που προσφέρουν τόσο
η ΣΕΠ όσο και ο ΟΛΠ στο Σ.ΕΜΠΟ, σύμφωνα τουλάχιστον με τις εκτιμήσεις
των ναυτιλιακών εταιρειών.
Η επόμενη μέρα
Περισσότερο ενθαρρυντικά για το μέλλον του Πειραιά ως κέντρο
διαμετακόμισης στην Ανατολική Μεσόγειο είναι και οι ραγδαίες αλλαγές στο
τοπίο με τις ναυτιλιακές εταιρείες.
Σύμφωνα με έκθεση της Drewry, η συμμαχία των τριών μεγαλύτερων εταιρειών
containerships στον κόσμο, των Maersk, MSC και CMA - CGM, η λεγόμενη
P3, η οποία αναμένει το «πράσινο φως» από τις κινεζικές αρχές,
προβληματίζει τα λιμάνια ειδικά στη Μεσόγειο.
Οι τρεις εταιρείες θα χρησιμοποιήσουν λιγότερα αλλά πολύ μεγαλύτερα
πλοία, ακόμα και 18.000 teu, και σήμερα στην περιοχή μας μόνο ο Πειραιάς
μπορεί να τα εξυπηρετήσει.
Ηδη τα δύο τελευταία χρόνια ο μέσος όρος χωρητικότητας έχει αυξηθεί όσον
αφορά την εξυπηρέτηση των λιμανιών της Β. Ευρώπης, από τα 9,367 teu στα
10,923 teu ανά πλοίο, ενώ τα service από 30 έχουν μειωθεί στα 22 ανά
εβδομάδα.
Επισημαίνεται ότι όσον αφορά τα πλοία των τριών εταιρειών, από 11.580
teu με την ενεργοποίηση της P3 θα φτάσει τα 13.032 teu κατά μέσο όρο.
Τις δυσκολίες στα λιμάνια αναμένεται να εντείνουν και οι σχεδιασμοί που
υπάρχουν για την ενδυνάμωση και των άλλων alliance, τόσο της G6 όσο και
της CKYHE, στην οποία θα ενταχθεί και η Evergreen.
Ταυτόχρονα, όπως σημειώνεται στην έκθεση, στρατηγικής σημασίας ρόλο
αναμένεται να διαδραματίσει η ικανότητα απορρόφησης των φορτίων στην
ενδοχώρα, προτού φτάσει το επόμενο πλοίο λίγες ημέρες μετά.
Σημαντική η συνεισφορά της ΣΕΠ στα κέρδη της Cosco
Η μετεξέλιξη του λιμανιού του Πειραιά σε ένα από τα κορυφαία στην Ευρώπη
στη διακίνηση containers δεν ωφελεί μόνο τη χώρα μας, αλλά και την
Cosco.
Σημειώνεται ότι το 34% των εσόδων της Cosco Pacific από τους Σταθμούς
Εμπορευματοκιβωτίων που διαχειρίζεται και το 19,5% των συνολικών εσόδων
του ομίλου πραγματοποίησε μέσα στο 2013 η Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων
Πειραιά Α.Ε.
Η ΣΕΠ έκλεισε το 2013 με έσοδα ύψους 155,4 εκατ. δολαρίων, από 134,7
εκατ. δολάρια σε σχέση με πέρυσι, σημειώνοντας αύξηση κατά 15,3%.
Η αύξηση των εσόδων της ΣΕΠ οφείλεται κατά κύριο λόγο στην άνοδο του
μεταφορικού έργου, αφού το 2013 διακινήθηκαν 2,5 εκατ. teu, από 2,1
εκατ. teu το 2012.
Σημαντική είναι η συνεισφορά της ΣΕΠ και στην αύξηση των κερδών του ομίλου.
Τα συνολικά κέρδη από τη δραστηριότητα των terminal έφτασαν τα 186,7
εκατ. δολάρια, έναντι 188,9 εκατ. δολάρια πέρυσι, σημειώνοντας οριακή
μείωση κατά 1,2%, ωστόσο η ΣΕΠ αύξησε την κερδοφορία της κατά 16%, από
19,8 εκατ. δολάρια το 2012, στα 23 εκατ. δολάρια το 2013.
Η APM Terminal
Στο μεταξύ, αύξηση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων κατά 9% παρουσίασε
στο τρίμηνο του 2014 η APM Terminal, που έφτασε τα 9 εκατ. teu.
Η θυγατρική της Moller Maersk που διεκδικεί το λιμάνι του Πειραιά
σημείωσε στο α’ τρίμηνο του έτους κέρδη ύψους 215 εκατ. δολαρίων, από
166 εκατ. δολάρια το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ενώ η απόδοση των
επενδεδυμένων κεφαλαίων διαμορφώθηκε στο 14%, από 12% πέρυσι.
Η εταιρεία αναμένει για το 2014 να ξεπεράσει τα δεδομένα του 2013. Η
εκτίμηση της εταιρείας βασίζεται στην ανάπτυξη που καταγράφεται στην
αγορά φέτος, αλλά και στη χρήση νέων Terminals της εταιρείας.
Η APM Terminal είναι ο τρίτος μεγαλύτερος port operator του κόσμου και
έχει μερίδιο αγοράς 5,4%. Διαχειρίζεται 64 λιμάνια και τέρμιναλ σε 39
χώρες, ενώ έχει σε εξέλιξη επτά νέες επενδύσεις.
Οι επενδύσεις
Στο λιμάνι του Πειραιά (Σ.ΕΜΠΟ) έχουν πραγματοποιηθεί ή προγραμματίζονται επενδύσεις ύψους 600 εκατ. ευρώ.
Εφόσον το χρονοδιάγραμμα τηρηθεί και παράλληλα η Cosco καταφέρει να
κατασκευάσει και την ανατολική πλευρά του προβλήτα ΙΙΙ, θα μπορούν να
διακινηθούν περισσότερα από 7,5 εκατ. teu ετησίως.
Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να ενταχθεί ο ΟΛΠ στα πέντε πρώτα λιμάνια της Ευρώπης.
Παράλληλα, με τις νέες γερανογέφυρες που έχει φέρει η Cosco θα μπορεί να
εξυπηρετήσει πλοία ακόμα και 24.000 teu (τα οποία ακόμα δεν υπάρχουν
ούτε στα σχέδια), αφού τα μεγαλύτερα εν ενεργεία πλοία είναι 18.000 teu.
Τα υπόλοιπα λιμάνια της Αν. Μεσογείου δεν έχουν τη δυνατότητα να
εξυπηρετήσουν πλοία άνω των 14.000 teu, αυτή την περίοδο τουλάχιστον.
Ωστόσο, όπως σημειώνει στην έκθεσή της η Drewry, λόγω και της
οικονομικής ύφεσης που υπάρχει στην Ευρώπη θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο
χρόνια προτού παρουσιαστούν προβλήματα στη διακίνηση των προϊόντων.
Το χρονικό αυτό διάστημα δίνει τη δυνατότητα και στη χώρα μας να
προετοιμαστεί κατάλληλα για να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό. Σύμφωνα
μάλιστα με τον υπάρχοντα σχεδιασμό, η σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει
το Θριάσιο με το λιμάνι του Πειραιά αναμένεται να λειτουργήσει σε πλήρη
δύναμη το 2017.
Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική».
zougla.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου