Παρασκευή 3 Οκτωβρίου 2014

Ποια σχέση μπορεί να έχει η Αλεξάνδρεια με την Αμφίπολη;

Διαφαίνεται πως αυτός που σχεδίασε τον τύμβο της Αμφίπολης γνώριζε πολύ καλά την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, καθώς ίσως ο αρχιτέκτονας θέλησε να συμβολίσει το ενιαίο της μεγάλης Ελληνικής Αυτοκρατορίας




  Μπορεί να εκπλήσσει πολλούς η βεβαιότητα με την οποία η κα. Περιστέρη υποστηρίζει πως ο αρχιτέκτονας του τύμβου του λόφου Καστά είναι ο Δεινοκράτης, φαίνεται όμως πως έχει βάσιμους λόγους να θεωρεί ότι αυτός είναι ο κατασκευαστής, επειδή το οικοδόμημα της Αμφίπολης έχει αρκετές συμμετρίες με την πόλη της Αλεξάνδρειας της Αιγύπτου, την οποία όντως σχεδίασε ο Δεινοκράτης.
Από τα στοιχεία που έδωσε ο κ. Μιχάλης Λεφαντζής, συνεργάτης της κας. Περιστέρη, διαφαίνεται πως αυτός που σχεδίασε τον τύμβο της Αμφίπολης γνώριζε πολύ καλά την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Θέλησε ίσως ο αρχιτέκτονας να συμβολίσει το ενιαίο της μεγάλης Ελληνικής Αυτοκρατορίας.
Συμφώνως προς όσα είναι γνωστά, τα όρια της Αλεξάνδρειας τα σχεδίασε ο ίδιος ο Μ. Αλέξανδρος, τοποθετώντας στη γη την χλαμύδα του, και όντως η πόλη έχει το παραλληλόγραμμο σχήμα της μακεδονικής χλαμύδας. Έχει όμως και άλλα περίεργα στοιχεία, που θα δούμε στη συνέχεια.
Να πούμε πρώτα, ότι στην Αίγυπτο κτίσθηκε η πρώτη Αλεξάνδρεια και ακολούθησαν άλλες 12, ή και περισσότερες που στη συνέχεια πήραν άλλες ονομασίες. Η πρώτη βεβαίως ήταν η πιο φημισμένη από όλες, αφού ο Αλέξανδρος αντιλήφθηκε την αναγκαιότητα για την ίδρυση μιας πόλης στο Δέλτα του Νείλου που αφενός θα έδινε στις πόλεις της ενδοχώρας μια διέξοδο στη θάλασσα, αφετέρου θα αποτελούσε την πρωτεύουσα της αχανούς αυτοκρατορίας, επειδή -συμφώνως προς κάποιους ιστορικούς- ο Αλέξανδρος είχε σκοπό να προχωρήσει προς την Δύση.
Υπάρχει μια μελέτη-έρευνα, δύο Ιταλών αρχαιοαστρονόμων, των δρ. Τζούλιο Μάλι και Λουίζα Φέρο του Πολυτεχνείου του Μιλάνο, που δημοσιεύθηκε στο Oxford Journal of Archaeology, και όπου οι Ιταλοί υποστηρίζουν ότι η αρχαία πόλη της Αλεξάνδρειας της Αιγύπτου είχε χτιστεί κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να ευθυγραμμίζεται με τον Ήλιο την ημέρα της γέννησης του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Λέγουν, λοιπόν, ότι ο μεγάλος κεντρικός δρόμος της πόλης, η Κανωπική Οδός ή Μέσον Πεδίον, ευθυγραμμίζεται σχεδόν τέλεια με τον ήλιο όπως θα ανέτελλε το πρωινό της 20ής Ιουλίου 356 π.Χ. σύμφωνα με το Ιουλιανό ημερολόγιο. Το σύνηθες σε πόλεις εκείνης της εποχής θα ήταν η κύρια οδός να είχε σχεδιαστεί παράλληλη με την ακτή της Μεσογείου, και παρ όλο που η Κανωπική οδός ήταν με κατεύθυνση δυτική/ανατολική, παρεκκλίνει από την παράλληλο με την παραλία.
Η έρευνα αυτή προέκυψε συγχρόνως με το συνεχιζόμενο ενδιαφέρον ιστορικών και αρχαιολόγων για την εύρεση του τάφου του μεγάλου στρατηλάτη, που πιστεύεται ότι βρίσκεται σε μία χρυσή οστεοθήκη εντός μίας γυάλινης σαρκοφάγου. Υποπτευόμενοι ότι η Αλεξάνδρεια είχε χτιστεί με βάση κάποιο ηλιακό γεγονός συνδεδεμένο με τη ζωή του Αλεξάνδρου, οι Ιταλοί ερευνητές χρησιμοποίησαν κατάλληλο λογισμικό και προσομοίωσαν την ανατολή του Ηλίου την ημέρα της γέννησής του. Υπολόγισαν έτσι ότι ο Ήλιος θα ανέτειλε λιγότερο από μισή μοίρα από την πορεία της Κανωπικής Οδού.
Οι αστρονόμοι επίσης ανακάλυψαν ότι και ο αστέρας Βασιλίσκος (Regulus), το πιο φωτεινό αστέρι του αστερισμού του Λέοντος και λεγόμενο «αστέρι του βασιλιά», θα ανέτειλε επίσης σε παρόμοια ευθυγράμμιση. Η μη τυχαία φύση της επιλογής αυτής ενισχύεται από παρόμοια ευρήματα σε άλλες αλεξανδρινές πόλεις, όπως η Σελεύκεια επί του Τίγρητος.

Τα ευρήματα είναι σύμφωνα με παρόμοιες αρχιτεκτονικές πρακτικές της αρχαιότητας, όπως η ευθυγράμμιση της Πυραμίδος της Γκίζας με τα σημεία της πυξίδας. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι ο δάσκαλος του Μ. Αλεξάνδρου Αριστοτέλης, ήταν συνεχιστής των ιδεών του Πλάτωνα και του Σωκράτη, περί «γέννησης της τέλειας πόλεως».
Χωρίς να έχω αστρονομικές, ούτε αρχαιολογικές γνώσεις, νομίζω πως δεν θα ήταν μάταιο -και με την υπόθεση ότι ο Δεινοκράτης σχεδίασε τον τύμβο στην Αμφίπολη- να ερευνήσουν οι αστρονόμοι εάν ο τύμβος παρουσιάζει κάποια σχέση με αστρονομικά φαινόμενα. Το συνήθιζαν αυτό οι αρχαιοέλληνες. Ίσως έτσι, αποκτήσουμε κάποια επί πλέον στοιχεία για τον άγνωστο που βρίσκεται μέσα, ακόμη και αν δεν υπάρχει επιγραφή ή κάποια βάσιμη ένδειξη για την ταυτότητά του.

Ο Μακεδών.
   voria.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου