Τις ιστορικές και τις σύγχρονες διαστάσεις και την περιπλοκότητα του
«μακεδονικού ζητήματος», ανέδειξε ο Έλληνας ιστορικός, αναπληρωτής
καθηγητής Νεότερης και Σύγχρονης Βαλκανικής Ιστορίας του Αριστοτελείου
Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Σπυρίδων Σφέτας, σε διάλεξή του με θέμα «Μακεδονία και Μακεδονικό με το πέρασμα του χρόνου», στην αίθουσα τελετών του Πανεπιστημίου Βιέννης.
Την εκδήλωση, που συνδιοργάνωσαν ο «Διαπολιτιστικός Σύλλογος "Μακεδονία"» και η «Ελληνική Εταιρεία Αυστρίας» με τη στήριξη της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συλλόγων Αυστρίας και του Πολιτιστικού Τμήματος της Πόλης της Βιέννης, παρακολούθησαν εκπρόσωποι της δημόσιας ζωής, από τον χώρο της διπλωματίας -με επικεφαλής την πρεσβευτή της Ελλάδας στην Αυστρία, Χρυσούλα Αλειφέρη- των αυστριακών ΜΜΕ, των γραμμάτων και τεχνών, καθώς επίσης πολλά μέλη της ομογένειας και Αυστριακοί φίλοι της Ελλάδας.
Στην προσωπικότητα του ομιλητή, αλλά και στους στόχους και δραστηριότητες του Διαπολιτιστικού Συλλόγου "Μακεδονία" για την προβολή ελληνικών θέσεων και δικαίων πάνω σε εθνικά θέματα, ιδιαίτερα στο Μακεδονικό, αναφέρθηκε στον χαιρετισμό του ο πρόεδρος του Συλλόγου, Χαρίλαος Ζήκος, ενώ τη διεξοδική συζήτηση που ακολούθησε συντόνισε η πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Αυστρίας και πρώην γραμματέας του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού, Όλγα Σαραντοπούλου.
Στη διάλεξή του ο Σπυρίδων Σφέτας ανέλυσε τη διαχρονική εξέλιξη του όρου «Μακεδονία» ανά τους αιώνες, όπως επίσης τον χαρακτήρα του «μακεδονικού ζητήματος» στον 19ο αιώνα, στο πρώτο μισό του 20ου και μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, για να δείξει ότι το ζήτημα αυτό, από ελληνική-βουλγαρική-σερβική αντιπαράθεση εξελίχθηκε τελικά σε διαμάχη Ελλάδας και Βουλγαρίας με τα Σκόπια, για ένα ζήτημα ταυτότητας, το οποίο δεν υπήρχε πριν το 1945.
Ανέλυσε τον ρόλο των πολιτικών εκείνων δυνάμεων που, όπως είπε, ενδιαφέρονται τελικά να προωθήσουν την ιδεολογία των Σλαβομακεδόνων ως αντιπαράθεση στην ελληνική, βουλγαρική και σερβική ιδεολογία, δηλαδή το πώς γεννήθηκε αυτή η ιδεολογία, ποιες δυνάμεις ήταν εκείνες οι οποίες την προώθησαν στην πράξη και πώς τελικά μετά το 1945 διαμορφώθηκε «αυτή η νέα ταυτότητα των Σκοπίων, αυτός ο νέος εθνικισμός».
Σημείωσε ότι πίσω από τη διένεξη με τα Σκόπια κρύβεται ουσιαστικά μια διένεξη για τις ταυτότητες, ότι η ταυτότητα αυτή αμφισβητείται όχι μόνον από την Ελλάδα αλλά και από τη Βουλγαρία και από τμήμα της Σερβίας και της Αλβανίας.
Στα Σκόπια, όπως επισήμανε, «επικρατεί μια "ψύχωση πολιορκίας", επειδή έχουν πρόβλημα με όλα τα γειτονικά κράτη, με την Ελλάδα για το όνομα -και όνομα ίσον ταυτότητα»- με τη Βουλγαρία για το ζήτημα της γλώσσας, με τη Σερβία για το ζήτημα της Εκκλησίας (Μακεδονική-Ορθόδοξη), αλλά και με τους Αλβανούς, οι οποίοι ξεκάθαρα μακροπρόθεσμα αποσκοπούν να αποσχιστούν από το κράτος, το οποίο δεν τους εκφράζει».
Ως εκ τούτου, συμπέρανε «υπάρχει αυτή η άμυνα από τα Σκόπια που στην ουσία εκφράζεται με μια επιθετική πολιτική σε όλα τα επίπεδα, ένα είδος κιτς - πατριωτισμού και είναι αυτή η στροφή προς την αρχαιότητα που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια».
Η στροφή αυτή οφείλεται -κατά τον ομιλητή- στο γεγονός ότι προκειμένου να κερδίσουν τη μάχη για το όνομα με την Ελλάδα και επειδή σε καμιά βυζαντινή πηγή δεν αναφέρεται ότι το όνομα Μακεδονία ταυτίζεται με Σλάβους, ο αρχαιολόγος μέντορας του πρωθυπουργού Γκρούεφσκι τον συμβούλεψε ότι μόνον με την αρχαιότητα μπορούν να καταπολεμηθούν οι ελληνικές θέσεις, διότι εκεί υπάρχουν οι όροι «Μακεδονία», «Μακεδόνες» και «πρέπει να δειχθεί ότι αυτοί δεν έχουν τίποτε το ελληνικό».
Όπως παρατήρησε ο κ. Σφέτας, «ακριβώς για τον λόγο αυτόν στρέφονται προς την αρχαιότητα, τοποθετούνται πολλά αγάλματα και τα Σκόπια έχουν εξελιχθεί σήμερα σε μια νέα αρχαία Ρώμη, σε μια νέα αρχαία Αθήνα με όλα αυτά τα κακόγουστα στο πλαίσιο του "Προγράμματος 2014" που έχει εκπονήσει ο Γκρούεφσκι, αλλά αυτό σημαίνει συγχρόνως ότι χάνουν ένα μέρος των συμπαθειών που έχουν σε ορισμένες χώρες, οι οποίες αρχίζουν να καταλαβαίνουν ότι η Ελλάδα έχει μάλλον δίκαιο, γιατί έχει να κάνει με έναν ανώριμο λαό με μια ανώριμη ηγεσία, η οποία καλλιεργεί τον λαϊκισμό, καλλιεργεί πάρα πολύ τον "κιτς"-πατριωτισμό για να κρατηθεί στην εξουσία».
Σύμφωνα με τον καθηγητή Σφέτα, ο Γκρούεφσκι έχει ένα δικτατορικό καθεστώς, άλλες νηφάλιες φωνές στα Σκόπια καταπιέζονται, όταν αντιδρούν σε αυτή την πολιτική του, που «έχει ως πρότυπό της εκείνη του Ταγίπ Ερντογάν».
Συμπερασματικά, ο ομιλητής ανέφερε πως εάν είναι να υπάρξει μια κινητικότητα ως προς το όνομα, το «μπαλάκι» ανήκει πλέον στην ΠΓΔΜ. «Αυτή πρέπει να κάνει το πρώτο βήμα, η θέση της Ελλάδας είναι γνωστή, αλλά τα Σκόπια πιστεύουν ότι οποιοσδήποτε συμβιβασμός στο όνομα θα σημάνει απώλεια της ταυτότητάς τους. Για τον λόγο αυτόν πιστεύουν πως η Ελλάδα, λόγω των σημερινών δυσκολιών της, θα υποκύψει» κατέληξε ο ομιλητής.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
seleo.gr
Την εκδήλωση, που συνδιοργάνωσαν ο «Διαπολιτιστικός Σύλλογος "Μακεδονία"» και η «Ελληνική Εταιρεία Αυστρίας» με τη στήριξη της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συλλόγων Αυστρίας και του Πολιτιστικού Τμήματος της Πόλης της Βιέννης, παρακολούθησαν εκπρόσωποι της δημόσιας ζωής, από τον χώρο της διπλωματίας -με επικεφαλής την πρεσβευτή της Ελλάδας στην Αυστρία, Χρυσούλα Αλειφέρη- των αυστριακών ΜΜΕ, των γραμμάτων και τεχνών, καθώς επίσης πολλά μέλη της ομογένειας και Αυστριακοί φίλοι της Ελλάδας.
Στην προσωπικότητα του ομιλητή, αλλά και στους στόχους και δραστηριότητες του Διαπολιτιστικού Συλλόγου "Μακεδονία" για την προβολή ελληνικών θέσεων και δικαίων πάνω σε εθνικά θέματα, ιδιαίτερα στο Μακεδονικό, αναφέρθηκε στον χαιρετισμό του ο πρόεδρος του Συλλόγου, Χαρίλαος Ζήκος, ενώ τη διεξοδική συζήτηση που ακολούθησε συντόνισε η πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Αυστρίας και πρώην γραμματέας του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού, Όλγα Σαραντοπούλου.
Στη διάλεξή του ο Σπυρίδων Σφέτας ανέλυσε τη διαχρονική εξέλιξη του όρου «Μακεδονία» ανά τους αιώνες, όπως επίσης τον χαρακτήρα του «μακεδονικού ζητήματος» στον 19ο αιώνα, στο πρώτο μισό του 20ου και μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, για να δείξει ότι το ζήτημα αυτό, από ελληνική-βουλγαρική-σερβική αντιπαράθεση εξελίχθηκε τελικά σε διαμάχη Ελλάδας και Βουλγαρίας με τα Σκόπια, για ένα ζήτημα ταυτότητας, το οποίο δεν υπήρχε πριν το 1945.
Ανέλυσε τον ρόλο των πολιτικών εκείνων δυνάμεων που, όπως είπε, ενδιαφέρονται τελικά να προωθήσουν την ιδεολογία των Σλαβομακεδόνων ως αντιπαράθεση στην ελληνική, βουλγαρική και σερβική ιδεολογία, δηλαδή το πώς γεννήθηκε αυτή η ιδεολογία, ποιες δυνάμεις ήταν εκείνες οι οποίες την προώθησαν στην πράξη και πώς τελικά μετά το 1945 διαμορφώθηκε «αυτή η νέα ταυτότητα των Σκοπίων, αυτός ο νέος εθνικισμός».
Σημείωσε ότι πίσω από τη διένεξη με τα Σκόπια κρύβεται ουσιαστικά μια διένεξη για τις ταυτότητες, ότι η ταυτότητα αυτή αμφισβητείται όχι μόνον από την Ελλάδα αλλά και από τη Βουλγαρία και από τμήμα της Σερβίας και της Αλβανίας.
Στα Σκόπια, όπως επισήμανε, «επικρατεί μια "ψύχωση πολιορκίας", επειδή έχουν πρόβλημα με όλα τα γειτονικά κράτη, με την Ελλάδα για το όνομα -και όνομα ίσον ταυτότητα»- με τη Βουλγαρία για το ζήτημα της γλώσσας, με τη Σερβία για το ζήτημα της Εκκλησίας (Μακεδονική-Ορθόδοξη), αλλά και με τους Αλβανούς, οι οποίοι ξεκάθαρα μακροπρόθεσμα αποσκοπούν να αποσχιστούν από το κράτος, το οποίο δεν τους εκφράζει».
Ως εκ τούτου, συμπέρανε «υπάρχει αυτή η άμυνα από τα Σκόπια που στην ουσία εκφράζεται με μια επιθετική πολιτική σε όλα τα επίπεδα, ένα είδος κιτς - πατριωτισμού και είναι αυτή η στροφή προς την αρχαιότητα που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια».
Η στροφή αυτή οφείλεται -κατά τον ομιλητή- στο γεγονός ότι προκειμένου να κερδίσουν τη μάχη για το όνομα με την Ελλάδα και επειδή σε καμιά βυζαντινή πηγή δεν αναφέρεται ότι το όνομα Μακεδονία ταυτίζεται με Σλάβους, ο αρχαιολόγος μέντορας του πρωθυπουργού Γκρούεφσκι τον συμβούλεψε ότι μόνον με την αρχαιότητα μπορούν να καταπολεμηθούν οι ελληνικές θέσεις, διότι εκεί υπάρχουν οι όροι «Μακεδονία», «Μακεδόνες» και «πρέπει να δειχθεί ότι αυτοί δεν έχουν τίποτε το ελληνικό».
Όπως παρατήρησε ο κ. Σφέτας, «ακριβώς για τον λόγο αυτόν στρέφονται προς την αρχαιότητα, τοποθετούνται πολλά αγάλματα και τα Σκόπια έχουν εξελιχθεί σήμερα σε μια νέα αρχαία Ρώμη, σε μια νέα αρχαία Αθήνα με όλα αυτά τα κακόγουστα στο πλαίσιο του "Προγράμματος 2014" που έχει εκπονήσει ο Γκρούεφσκι, αλλά αυτό σημαίνει συγχρόνως ότι χάνουν ένα μέρος των συμπαθειών που έχουν σε ορισμένες χώρες, οι οποίες αρχίζουν να καταλαβαίνουν ότι η Ελλάδα έχει μάλλον δίκαιο, γιατί έχει να κάνει με έναν ανώριμο λαό με μια ανώριμη ηγεσία, η οποία καλλιεργεί τον λαϊκισμό, καλλιεργεί πάρα πολύ τον "κιτς"-πατριωτισμό για να κρατηθεί στην εξουσία».
Σύμφωνα με τον καθηγητή Σφέτα, ο Γκρούεφσκι έχει ένα δικτατορικό καθεστώς, άλλες νηφάλιες φωνές στα Σκόπια καταπιέζονται, όταν αντιδρούν σε αυτή την πολιτική του, που «έχει ως πρότυπό της εκείνη του Ταγίπ Ερντογάν».
Συμπερασματικά, ο ομιλητής ανέφερε πως εάν είναι να υπάρξει μια κινητικότητα ως προς το όνομα, το «μπαλάκι» ανήκει πλέον στην ΠΓΔΜ. «Αυτή πρέπει να κάνει το πρώτο βήμα, η θέση της Ελλάδας είναι γνωστή, αλλά τα Σκόπια πιστεύουν ότι οποιοσδήποτε συμβιβασμός στο όνομα θα σημάνει απώλεια της ταυτότητάς τους. Για τον λόγο αυτόν πιστεύουν πως η Ελλάδα, λόγω των σημερινών δυσκολιών της, θα υποκύψει» κατέληξε ο ομιλητής.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
seleo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου