Σάββατο 14 Φεβρουαρίου 2015

Πώς τα Επιμελητήρια μπορούν να στηρίξουν την αγορά

http://www.voria.gr/filestore/modules/news/2/1/212505/pic-0-norm.jpg
Οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες τα Επιμελητήρια θα μπορέσουν να εξελιχθούν σε πολύ χρήσιμο εργαλείο για την πραγματική οικονομία, ειδικά στη Θεσσαλονίκη, όπου δεν υπάρχουν φορείς άμεσης εξουσίας. Γράφει ο Γιώργος Μητράκης


  Με την ανακοίνωση πριν από τρεις ημέρες του κ. Γιώργου Ιωαννίδη ότι θα είναι υποψήφιος για την προεδρία του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης στις εκλογές του ερχόμενου φθινοπώρου ξεκίνησε ουσιαστικά η προεκλογική περίοδος για τα τρία Επιμελητήρια, στα οποία είναι καταχωρημένες οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες του νομού Θεσσαλονίκης.
Με βάση τον προγραμματισμό οι εκλογές θα γίνουν το Νοέμβριο, ώστε τα νέα Διοικητικά Συμβούλια να ξεκινήσουν δουλειά από τις αρχές του 2016. Δεν αποκλείεται, όμως, να υπάρξει ολιγόμηνη αναβολή των εκλογών, όπως συνέβη της προηγούμενη φορά, κάτι, όμως, που θα φανεί λίγο πριν τον προγραμματισμένο χρόνο των εκλογών.

Στη Θεσσαλονίκη όπως φαίνεται οι δύο εκ των τριών προέδρων –ο Μιχάλης Ζορπίδης του Επαγγελματικού και ο Παναγιώτης Παπαδόπουλος του Βιοτεχνικού- θα διεκδικήσουν και πάλι την προεδρία, ενώ ανεξιχνίαστες μέχρι στιγμής παραμένουν οι προθέσεις του σημερινού προέδρου του ΕΒΕΘ Δημήτρη Μπακατσέλου.

Σε κάθε περίπτωση οι εκλογές είναι μια καλή ευκαιρία για όλους τους εμπλεκόμενους να δουν και πάλι το ρόλο και τη λειτουργία των Επιμελητηρίων. Ένας θεσμός, ο οποίος πέρα από την αδιαμφισβήτητη παράδοση, μπορεί να προσφέρει πολλά τόσο στα μέλη του, όσο και στην Πολιτεία, της οποίας είναι επίσημος σύμβουλος για θέματα αγοράς και επιχειρηματικότητας. Αρκεί οι εμπλεκόμενοι να αποφασίσουν να λειτουργήσουν θεσμικά και ταυτόχρονα επαγγελματικά.

Κατ’ αρχήν για να υπάρξει στήριξη των μελών από τα Επιμελητήρια –κυρίως σε επίπεδο ενημέρωσης και παρέμβασης προς τις αρμόδιες τοπικές, εθνικές και κοινοτικές αρχές- θα πρέπει εκτός από τη διοίκηση να επιδείξουν ανάλογη διάθεση και τα μέλη. Στην εποχή της κρίσης, όταν τα Επιμελητήρια μπορούν να είναι ακόμη πιο χρήσιμα από άλλοτε, η συμμετοχή των μελών στις εκδηλώσεις είναι μεσοσταθμικά περιορισμένη. Κι όταν υπάρχει καταγράφεται με συνδικαλιστική λογική, κάτι που δεν συνάδει με το ρόλο των Επιμελητηρίων, τα οποία ασφαλώς και προωθούν αιτήματα, αλλά είναι υποχρεωμένα να λαμβάνουν υπόψιν τους ολόκληρη την εικόνα της οικονομίας.

Επίσης, για να βοηθήσουν τα Επιμελητήρια την Πολιτεία στη διαμόρφωση πλαισίου και στη λήψη αποφάσεων για το ρυθμιστικό και το κανονιστικό πλαίσιο της αγοράς και της επιχειρηματικότητας θα πρέπει οι υπουργοί, περιφερειάρχες και δήμαρχοι να έχουν διάθεση να ακούσουν. Εδώ και πολλά χρόνια αυτό δε συμβαίνει, επειδή οι κυβερνήσεις και οι αυτοδιοικήσεις επιλέγουν να πορεύονται με βάση τις απόψεις συμβούλων και όχι των θεσμικών οργάνων της αγοράς. Αν αυτό αλλάξει έστω και εν μέρει ασφαλώς θα πρόκειται για καλή εξέλιξη.

Επιπροσθέτως, τα Επιμελητήρια μπορούν να βοηθήσουν στην αποκέντρωση και στον περιορισμό της γραφειοκρατίας, αρκεί η κεντρική εξουσία να τα εμπιστευθεί. Υπάρχουν πολλές «χαμαλοδουλειές», όπως -για παράδειγμα- οι διάφορες αδειοδοτήσεις, τις οποίες μπορούν να διεκπεραιώνουν στα γρήγορα τα Επιμελητήρια, έναντι των αιωνίως καθυστερημένων αυτοδιοικητικών φορέων.

Ειδικά για τη Θεσσαλονίκη, που δεν έχει φορείς άμεσης εξουσίας, αλλά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες δεν έχουν τις δυνατότητες για ενημέρωση (Ευρωπαϊκά Προγράμματα κ.λπ) τα Επιμελητήρια μπορούν να εξελιχθούν σε πολύ χρήσιμο εργαλείο για την αγορά και την πραγματική οικονομία. Αρκεί να συντρέξουν οι προϋποθέσεις…

του Γιώργου Μητράκη
          voria.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου