Γεύση σχεδόν
άγνωστη στην παραδοσιακή ελληνική διατροφή, το φυστικοβούτυρο την
τελευταία 15ετία αποκτά φανατικούς οπαδούς λόγω της στροφής στα προϊόντα
υψηλής διατροφικής αξίας.
Το νήμα της νέας τάσης των Ελλήνων
-υπέρμαχων της υγιεινής ζωής- άρχισε να ξεδιπλώνεται από τη σερραϊκή
εταιρεία «Ο Παραγωγός Των Σερρών». Η εταιρεία δημιουργήθηκε το 2000 στην
περιοχή Αμμουδιά των Σερρών από τον Χρήστο Αγριανίδη και εξελίχθηκε σε
brand name του φυστικοβούτυρου.
Ιστορικές καταβολές βεβαίως υπήρχαν αφού
η αραχίδα ή κοινώς το αράπικο φυστίκι καλλιεργείται στην Αμμουδιά
Σερρών από το 1950. Οι προδιαγραφές ήταν ιδανικές λόγω της αμμούδας που
έχει η περιοχή αλλά η ευκαιρία χάθηκε, όπως εκατοντάδες άλλες,
συντελώντας μοιραία στη συρρίκνωση της εγχώριας παραγωγής. Οι αγρότες
βρέθηκαν σε αδιέξοδο τη δεκαετία του 1990, όταν οι έμποροι δεν αγόραζαν
πια τα φυστίκια τους, προτιμώντας τους εισαγόμενους καρπούς της
Αργεντινής και της Κίνας που είχαν πιο χαμηλή τιμή. Το 2004 τα χωράφια
της οικογένειας Αγριανίδη είναι 10 στρέμματα όλα κι όλα. Διατηρούν
παράλληλα και καφετέρια και προσφέρουν τα φυστίκια ως συνοδευτικά των
ποτών. Την υπόλοιπη παραγωγή έχουν κανονίσει όπως κάθε χρόνο να την
πουλήσουν. Ομως ο έμπορος τους κοροϊδεύει και μένει αδιάθετο ένα στοκ
πέντε τόνων.
Κι ενώ τους είχε κατακλύσει η απελπισία,
σκέφτηκαν κάτι δημιουργικό. Ο Χρήστος Αγριανίδης είχε την ιδέα να
αγοράσουν έναν μικρό φούρνο και να αρχίσουν να ψήνουν τα φυστίκια, τα
οποία πουλούσαν οι ίδιοι σε καφετέριες, σε ανταγωνιστικές τιμές. Η
ανταπόκριση των Σερραίων ήταν εντυπωσιακή. Η μικρή οικογενειακή
επιχείρηση Ελληνικός Καρπός-Φυστίκι Αμμουδιάς αλλάζει τα δεδομένα
ξαφνιάζοντας την τοπική κοινωνία. Μέχρι το 2004 καλλιεργούνταν 100
στρέμματα αραχίδας στην περιοχή της Αμμουδιάς. Σήμερα καλλιεργούνται
πάνω από 5.000 στρέμματα. Το 2008, το μικρό φουρνάκι δίνει τη θέση του
σε μια μεγάλη μονάδα παραγωγής ξηρών καρπών.
Ο Παραγωγός Των Σερρών περνάει στο
επόμενο στάδιο και αρχίζει να πουλάει συσκευασμένα τα ψημένα φυστίκια. Η
γκάμα των ξηρών καρπών διευρύνεται. Ούτε ένα ούτε δύο, αλλά 40 είδη
ξηρών καρπών πωλούνται στα καταστήματα delicatessen και στα σούπερ
μάρκετ όλης της χώρας. Εν μέσω οικονομικής κρίσης, το 2012, Ο Παραγωγός
Των Σερρών κάνει το μεγάλο βήμα εισχωρώντας... σε άγνωστα εδάφη.
«Ηταν μια προτροπή του γιου μου, Τάσου,
να εξελίξουμε το φυστίκι, να δώσουμε ένα καθαρό προϊόν», μας εξηγεί ο κ.
Χρήστος Αγριανίδης, «φτιάξαμε την πρώτη παρτίδα φυστικοβούτυρο χωρίς
πρόσθετα έλαια, χωρίς ζάχαρη και κυρίως χωρίς κορεσμένα λιπαρά και
βλαβερά τρανς λίπη. Το αποτέλεσμα είναι ένα φυσικό προϊόν, το οποίο
περιέχει φυστικόψιχα και αλάτι, με υψηλή διατροφική αξία. Δίνουμε ιδέες
στους καταναλωτές γιατί είναι νέα γεύση. Μπορούν να το χρησιμοποιούν όχι
μόνο για την παρασκευή γλυκών, αλλά και σε φαγητά και σαλάτες. Στο site
της εταιρείας οι καταναλωτές μπορούν να βρουν συνταγές με
φυστικοβούτυρο».
Η ιστορία εξέλιξης του αράπικου
φυστικιού συνεχίζεται. Εκτός από το φυστικοβούτυρο με μέλι και
κομματάκια φυστικιού και το παστέλι με φυστικοβούτυρο, η εταιρεία Ο
Παραγωγός Των Σερρών προμηθεύει έξι μονάδες (4 στην Αθήνα και 2 στις
Σέρρες) για την παρασκευή παγωτού από φυστικοβούτυρο, το οποίο πωλείται
σε ζαχαροπλαστεία. Το πιο πρόσφατο προϊόν που φτάνει στους καταναλωτές
είναι τα μπισκότα «Βιολάντα». Περίπου 60 τόνοι φυστικοβούτυρο
προωθούνται για την παραγωγή των μπισκότων και του παγωτού.
Η οικογένεια εδώ και δύο χρόνια ξεκίνησε
να επεξεργάζεται το τηγανισμένο φυστίκι διαθέτοντας στην αγορά τα πρώτα
ελληνικά πίνατς με παραλλαγές γεύσεων αλλά και λαχταριστή πραλίνα
φυστικιού χωρίς υδρογονωμένα φυτικά έλαια.
300 παραγωγοί
Παράλληλα με την εξέλιξη της
επιχείρησης, ο Χρήστος Αγριανίδης πείθει όλο και περισσότερους
παραγωγούς να επιστρέψουν στην παραδοσιακή καλλιέργεια της περιοχής, την
αραχίδα. Οι 20 παραγωγοί του 2005 σήμερα έχουν γίνει 300. Φέτος
εντάχθηκαν η εταιρεία και οι προμηθευτές-παραγωγοί στο πρόγραμμα
Συμβολαιακής Γεωργίας της Τράπεζας Πειραιώς για να εξασφαλίσουν στους
αγρότες τους οικονομικούς πόρους που είχαν ανάγκη για την καλλιέργεια
των χωραφιών.
«Δώσαμε κίνητρα στους αγρότες», τονίζει ο
Τάσος Αγριανίδης, ο οποίος ασχολείται με το marketing των προϊόντων,
και συνεχίζει: «Ξέρουν ότι το φυστίκι τους θα αγοραστεί σε σταθερή τιμή
και θα έχουν ρευστότητα να πάρουν το λίπασμά τους και να φροντίσουν την
παραγωγή τους. Για εμάς, για τους γονείς, για την αδελφή μου και τα 13
άτομα που απασχολούμε, το σημαντικότερο είναι να διατηρήσουμε την
ποιότητά μας. Μετά θα σκεφτούμε αν θα βγάλουμε λεφτά. Δεν μας αρέσει η
προχειρότητα και εκτιμούμε τους ανθρώπους με τους οποίους
συνεργαζόμαστε. Είναι κάτι σαν οικογενειακή αξία».
Η εταιρεία εμπορεύεται περισσότερους από
700 τόνους φυστίκι, το οποίο και διανέμει σε σούπερ μάρκετ και μεγάλα
καταστήματα delicatessen, ενώ κάθε χρόνο παράγει σχεδόν 200 τόνους
φυστικοβούτυρο. Σημειώνεται ότι η καλλιέργεια του φυστικιού δεν έχει
μεγάλο κόστος, καθώς δεν απαιτείται ράντισμα. Εν μέρει πρόκειται για
μερικώς βιολογική παραγωγή. Η απόδοση ανά στρέμμα κυμαίνεται μεταξύ 400
και 500 κιλών.
Το φυστικοβούτυρο με μέλι και την
επωνυμία «Ελληνικός Καρπός» κέρδισε το πρώτο του βραβείο στον διαγωνισμό
Great Taste 2014. «Το αποτέλεσμα είναι η δημιουργία ενός δυνατού brand
name στην Ελλάδα και ελπίζουμε σταδιακά να κατακτήσουμε και τις αγορές
του εξωτερικού», σημειώνει ο εμπνευστής και δημιουργός της κ. Χρήστος
Αγριανίδης.
Τα προϊόντα της ελληνικής εταιρείας
εξάγονται πλέον στην Αγγλία, στο Βέλγιο, στο Ντουμπάι, στην Αυστρία,
στην Πολωνία και την Κύπρο. Τα φυστίκια θεωρούνται αντιοξειδωτικά,
αποτελούν εξαιρετικές πηγές βιταμινών, ενώ βελτιώνουν και τα επίπεδα της
χοληστερόλης σε υγιείς ενήλικες. Στη λίστα των προϊόντων της σερραϊκής
εταιρείας, εκτός από το φυστίκι και το φυστικοβούτυρο, περιλαμβάνονται,
μεταξύ άλλων, σουσάμι, ποπ κορν, κολοκυθόσποροι, αμύγδαλα, σταφίδες,
δαμάσκηνα, καρύδια, χουρμάδες, φουντούκια και κάσιους.
newmoney.gr
seleo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου