Δευτέρα 5 Σεπτεμβρίου 2016

Υβριδικά ομόλογα. Πως οι τράπεζες σχεδιάζουν να βγάλουν (κι άλλα) λεφτά από τα καταναλωτικά μας δάνεια

http://www.seleo.gr/media/k2/items/cache/1626b90b713f02ffef5ee33f0c8934b1_L.jpg
Μπαράζ έκδοσης υβριδικών ομολόγων με ενέχυρο καταναλωτικά δάνεια, σχεδιάζουν οι τράπεζες μέχρι τέλος του χρόνου.




Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, τα υβριδικά ομόλογα αναμένεται να τύχουν έντονου ενδιαφέροντος εκ μέρους των ελληνικών τραπεζών, από τη στιγμή που έχει δρομολογηθεί η διαδικασία εξυγίανσης των ισολογισμών τους στο πλαίσιο της αξιοποίησης των «κόκκινων» δανείων.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι μέχρι τέλος του μήνα οι τράπεζες θα συμμετάσχουν σε τρία roadshows, HSBC, Μorgan Stanley και του Χ.Α. στο Λονδίνο, βολιδοσκοπώντας τις αγορές.
Από την πλευρά της, η κυβέρνηση επιχειρεί να αλλάξει τους όρους του παιχνιδιού στην τραπεζική σκακιέρα με πρωτοβουλίες της τελευταίας στιγμής, όπως η συνάντηση του υπουργού Οικονομικών Ε. Τσακαλώτου με την επικεφαλής του SSM Ντανιέλ Νούι. 
Κι αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι τη συνάντηση ζήτησε ο ίδιος ο κ. Τσακαλώτος, επιβεβαιώνοντας πρόσφατα δημοσιεύματα των «Π» ότι η κυβέρνηση θέλει να αναμειχθεί στο ζήτημα των αλλαγών στις διοικήσεις των τραπεζών, οι οποίες τοποθετούνται για το τέλος Οκτωβρίου, αλλά και στην πώληση των «κόκκινων» δανείων, τα οποία, όπως όλα δείχνουν», δεν θα πουληθούν στο 50 ή το 60% της αξίας ους, αλλά σε εξευτελιστικά επίπεδα, δηλαδή κοντά στο 1 σεντ…
ΣΤΑ ΟΡΙΑ. Είναι προφανές, σύμφωνα με την αγορά, ότι η καθυστέρηση στις διοικήσεις των τραπεζών έχει φέρει στα όριά της την πραγματική οικονομία. Για τις χορηγήσεις ούτε λόγος να γίνεται, αφού η πιστωτική επέκταση συνεχίζει να είναι αρνητική και η επιστροφή των καταθέσεων διαμορφώνεται μόλις σε 4 δισ. ευρώ, όταν πριν από τα capital controls και κατά τη διαπραγμάτευση της πρώτης κυβέρνησης Τσίπρα που οδήγησε στο δημοψήφισμα έκαναν φτερά από τα τραπεζικά γκισέ περισσότερα από 42 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το επιχείρημα του κ. Τσακαλώτου προς την κ. Νούι ήταν πως, πουθενά αλλού εκτός από τις ελληνικές τράπεζες δεν υπάρχουν αυτοί οι περιορισμοί. Σε καμία άλλη τράπεζα της ευρωζώνης δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις που τέθηκαν με τον νέο νόμο, στην έκταση τουλάχιστον της αυστηρότητάς τους. Και ίσως αντιλαμβανόμενοι αυτοί την ανισότητα, οι θεσμοί δεν αποκλείουν την εξ αρχής ανάγκη για σχετική ελαστικοποίηση των κριτηρίων, χωρίς ωστόσο να είναι βέβαιο ότι η επικεφαλής του SSM, που έχει επιφορτιστεί με το συγκεκριμένο, είναι διατεθειμένη να κάνει παραχωρήσεις.
ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑ. Επιπρόσθετα, θα πρέπει να σημειωθεί ότι είναι μεγάλη η καχυποψία της κυβέρνησης και ειδικά των αρμόδιων υπουργών προς τους χειρισμούς της Τράπεζας της Ελλάδος, δείχνοντας ευθέως τον διοικητή της Γ. Σουρνάρα. Η Τράπεζα της Ελλάδος έχει τακτική επαφή με τον SSM, δεν φαίνεται να ισχύει το ίδιο με το υπουργείο Οικονομικών. 
Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο κ. Τσακαλώτος θέλει να αλλάξει αυτό το καθεστώς και να αποκαταστήσει την επικοινωνία με τον SSΜ. Εξέλιξη που θα είναι εξαιρετικά χρήσιμη, ειδικά εν όψει των αλλαγών που θα επέλθουν άμεσα στο ΤΧΣ, τις τραπεζικές διοικήσεις και στο πλαίσιο διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων.
Στο πλαίσιο αυτό, η κ. Νούι πιέζει την κυβέρνηση να προχωρήσει τάχιστα στην κάλυψη των κενών που υπάρχουν στο θεσμικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση του σοβαρού προβλήματος των «κόκκινων δανείων, η εκτίμηση για το ύψος των οποίων μέχρι τέλος του χρόνου εκτιμάται στα 120 δισ. ευρώ και των προς καθυστέρηση στα… 200 δισ. ευρώ. 
Η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί να εισαγάγει τη δυνατότητα fast track δικαστικής έγκρισης για συμφωνίες αναδιάρθρωσης και να διευκολύνει την έναρξη διαδικασιών εκκαθάρισης σε περίπτωση που δεν υπάρχει συμμόρφωση με τα συμφωνημένα σχέδια αναδιάρθρωσης, ή αν ο οφειλέτης έχει αξιολογηθεί ως μη βιώσιμος. Επίσης, υπάρχει η δέσμευση να έρθει προς ψήφιση νομοθετική πρόβλεψη βάσει της οποίας θα προστατεύονται από τυχόν αστική και ποινική ευθύνη τα στελέχη των τραπεζών και οι κρατικοί λειτουργοί που υπογράφουν αποφάσεις για αναδιάρθρωση δανείων. Σημειωτέον δε, ότι για τις ρυθμίσεις δανείων πολύ μεγάλων οφειλετών θα πρέπει να ληφθούν πρόσθετες ασφαλιστικές δικλείδες.
ΡΥΘΜΙΣΗ ΧΡΕΩΝ. Σε κάθε περίπτωση, το γενικό πλαίσιο για το οποίο έχει δεσμευθεί η κυβέρνηση είναι εξωδικαστική ρύθμιση χρεών και προβλέπει την οριζόντια αντιμετώπιση των χρεών που έχουν επιχειρήσεις τόσο ως προς τις τράπεζες όσο και ως προς το Δημόσιο. Στόχος είναι οι τράπεζες να προχωρούν σε «κούρεμα» χρεών όταν διαπιστώνεται ότι μια επιχείρηση είναι βιώσιμη, υπό την προϋπόθεση να γίνεται ισόποσο «κούρεμα» και στα χρέη προς την Εφορία και τα ασφαλιστικά Ταμεία, τροποποιώντας δηλαδή τον νόμο Δένδια, που προέβλεπε «κούρεμα» στις προσαυξήσεις και στα πρόστιμα των υποχρεώσεων προς το Δημόσιο.
Σύμφωνα με την αγορά, η εξέλιξη αυτή θα δώσει ανάσα στην αγορά, αλλά πόσες επιχειρήσεις έπειτα από οκτώ χρόνια ύφεσης, εκ των οποίων τα έξι εντός μνημονίων και ανηλεούς λιτότητας, κρίνονται βιώσιμες;
Πολλά προβλήματα δε καλύπτονται προς ώρας κάτω από το χαλί και αυτό προκύπτει από την παράταση κατά έναν μήνα της υποχρέωσης των εισηγμένων εταιρειών να δημοσιεύουν τις λογιστικές καταστάσεις του εξαμήνου. 
Χρηματιστές, υποστηρίζουν μιλώντας στα «Π» ότι εκτός από τα αποτελέσματα των τραπεζών, δεν υπάρχει εικόνα για τα οικονομικά στοιχεία περισσοτέρων από 200 επιχειρήσεις στις οποίες οι επενδυτές έχουν βάλει τα λεφτά τους διαχρονικά!
Η κυβέρνηση θα πρέπει να κινηθεί γρήγορα ως προς τη θεσμοθέτηση συγκεκριμένων ζητημάτων που θα δώσουν ανάσα στον ιδιωτικό τομέα, σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς, προκειμένου να μη ζήσουμε πάλι το μαρτύριο τού… έρχεται ή δεν έρχεται η δόση των 2,8 δισ. ευρώ. 
Δεν θα πρέπει, τέλος, να αγνοηθεί το γεγονός ότι η Φρανκφούρτη είναι υποψιασμένη ως προς την ανάμειξη του υπουργείου Οικονομικών στο θέμα της αλλαγής των διοικήσεων στις τράπεζες προς όφελος της κομματικής ιεραρχίας του ΣΥΡΙΖΑ…


ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ 
                                   seleo.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου