Το μνημόνιο συνεργασίας είναι τριετούς
διάρκειας (2017-2020) και στόχο έχει τη σύσφιξη των εμπορικών σχέσεων
μεταξύ Ελλάδας και Κίνας. Το Πεκίνο επιχειρεί να αναβιώσει τον λεγόμενο
«Δρόμο του Μεταξιού», δημιουργώντας μια ανάλογη θαλάσσια εμπορική δίοδο
για τη μεταφορά προϊόντων από την Ασία και στην Ευρώπη. Σε αυτήν την
επενδυτική πρωτοβουλία (One Belt-One Road), η οποία αναμένεται να
γιγαντώσει τον «Κινεζικό Δράκο», η Ελλάδα αποτελεί βασικό «κόμβο»,
αποκομίζοντας σημαντικά οφέλη για την οικονομία της, καθώς τα πεδία
συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών είναι πολλά.
Η επερχόμενη συμφωνία έρχεται ως
συνέχεια των επαφών που είχε ο πρωθυπουργός στο Πεκίνο και στη Σαγκάη
τον Ιούλιο του 2016, τόσο με την κορυφή της πολιτικής ηγεσίας της Κίνας
όσο και με επικεφαλής κινεζικών κολοσσών, σύμφωνα με δημοσίευμα στο
euro2day.gr. Το επενδυτικό μνημόνιο θα φέρει τις υπογραφές του Αλέξη
Τσίπρα και του Κινέζου ομόλογό του Λι Κετσιάνγκ.
Διμερής επιτροπή και κινεζική τράπεζα στην Αθήνα
Προκειμένου να μη χαθεί χρόνος στην υλοποίηση των όσων θα περιλαμβάνονται στη συμφωνία, προωθείται η σύσταση διμερής επιτροπής, με επικεφαλής τον αντιπρόεδρο Ning Jizhe της Εθνικής Επιτροπής Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων της Κίνας και τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης Στέργιο Πιτσιόρλα.
Επιπλέον, δεν αποκλείεται να υπάρξει και άνοιγμα υποκαταστήματος κινεζικής τράπεζας στην Αθήνα, στο πλαίσιο χρηματοδότησης αναπτυξιακών έργων στην ελληνική επικράτεια. Πόροι για την υλοποίηση των έργων μπορούν να βρεθούν τόσο από ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου - Ιδιωτικού Τομέα) όσο και από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων.
Τα πεδία συνεργασίας
Μεταφορές
Με αφετηρία «την επιτυχή ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά», τη δραστηριότητα της Cosco και την πρόσφατη ιδιωτικοποίηση της «ΤΡΑΙΝΟΣΕ», οι δύο πλευρές θα αναζητήσουν συνεργασία στα έργα που αφορούν:
Ο σχεδιασμός βασίζεται στην ανάγκη της μετάβασης της ελληνικής αγοράς ενέργειας σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, η οποία απαιτεί επενδύσεις κυρίως σε νέες τεχνολογίες και νέους τύπους υποδομών. Με «όχημα», και εδώ, την επιτυχή συμμετοχή της China State Grid Corp, οι δύο πλευρές θα συζητήσουν για: α) Ενεργειακά έργα χαμηλών εκπομπών άνθρακα, β) κατασκευή και αναβάθμιση του δημοσίου δικτύου, γ) πρόγραμμα αναβάθμισης παλαιών εγκαταστάσεων λιγνίτη της ΔΕΗ ΔΕΗ -0,88% και δ) κατασκευή νέων εγκαταστάσεων.
Ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί επίσης για έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, καθώς και για σχέδια εξοικονόμησης ενέργειας για τη βιομηχανία, τις μεταφορές και τα κτήρια.
Επισκευές πλοίων
Δεδομένης της σημασίας που δίνει η κινεζική πλευρά στο ναυτικό τμήμα του «Δρόμου του Μεταξιού», συζητά την ανάπτυξη ενός κόμβου επισκευής πλοίων στην ανατολική Μεσόγειο.
Η ελληνική πλευρά προώθησε από την πρώτη στιγμή των συζητήσεων τη χρήση των υφιστάμενων ελληνικών ναυπηγείων Σκαραμαγκά, Ελευσίνας και Νεωρίου (παρότι δεν ανήκουν στο ελληνικό Δημόσιο), χωρίς να αποκλειστεί ο συνδυασμός τους με ένα πλωτό ναυπηγοεπισκευαστικό σύστημα που θέλουν οι Κινέζοι.
Τηλεπικοινωνίες
Η υπό συζήτηση συνεργασία περιλαμβάνει την κατασκευή ευρυζωνικών υποδομών, τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, τον ηλεκτρονικό τουρισμό, πλατφόρμες ψηφιακού περιεχομένου και πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου.
Ως προς το τελευταίο, από την 1η Ιουλίου του τρέχοντος έτους θα ξεκινήσει να ισχύει στην Ελλάδα το σύστημα πληρωμής Alipay που χρησιμοποιεί η κινεζική εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba, με τον πρόεδρο της οποίας συναντήθηκε ο κ. Τσίπρας το 2016 στο Πεκίνο.
Συναρμολόγηση
Η συζήτηση αφορά στην εγκατάσταση μιας «ζώνης συναρμολόγησης και ελαφριάς κατασκευής κινεζικών ημιτελών προϊόντων» προς εξαγωγή στην Ε.Ε., την Ανατολική Ευρώπη, τη Ν. Αφρική και τη Μέση Ανατολή. Επίσης, στη δημιουργία ενός «ευρωπαϊκού κέντρου δοκιμών και πιστοποίησης» για τα κινεζικά προϊόντα.
Στην προκειμένου περίπτωση, η κινεζική πλευρά φέρεται να προτιμούσε το «ενιαίο Θριάσιο», ωστόσο η ελληνική επιλογή να χωριστεί σε δύο τμήματα δεν φαίνεται να έβαλε φρένο στις συζητήσεις.
Διμερής επιτροπή και κινεζική τράπεζα στην Αθήνα
Προκειμένου να μη χαθεί χρόνος στην υλοποίηση των όσων θα περιλαμβάνονται στη συμφωνία, προωθείται η σύσταση διμερής επιτροπής, με επικεφαλής τον αντιπρόεδρο Ning Jizhe της Εθνικής Επιτροπής Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων της Κίνας και τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης Στέργιο Πιτσιόρλα.
Επιπλέον, δεν αποκλείεται να υπάρξει και άνοιγμα υποκαταστήματος κινεζικής τράπεζας στην Αθήνα, στο πλαίσιο χρηματοδότησης αναπτυξιακών έργων στην ελληνική επικράτεια. Πόροι για την υλοποίηση των έργων μπορούν να βρεθούν τόσο από ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου - Ιδιωτικού Τομέα) όσο και από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων.
Τα πεδία συνεργασίας
Μεταφορές
Με αφετηρία «την επιτυχή ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά», τη δραστηριότητα της Cosco και την πρόσφατη ιδιωτικοποίηση της «ΤΡΑΙΝΟΣΕ», οι δύο πλευρές θα αναζητήσουν συνεργασία στα έργα που αφορούν:
- Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης-Βαλκανικής Χερσονήσου-Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης καθώς και της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αθήνας-Πάτρας, ώστε να αξιοποιηθούν στο ζενίθ τα λιμάνια της Ελευσίνας, της Θεσσαλονίκης και της Πάτρας.
- Επενδύσεις στην Ελευσίνα (με κατασκευή λιμανιού), στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και στο Καστέλι Κρήτης, και στην κατασκευή εσωτερικών και διεθνών κέντρων εφοδιασμού.
Ο σχεδιασμός βασίζεται στην ανάγκη της μετάβασης της ελληνικής αγοράς ενέργειας σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, η οποία απαιτεί επενδύσεις κυρίως σε νέες τεχνολογίες και νέους τύπους υποδομών. Με «όχημα», και εδώ, την επιτυχή συμμετοχή της China State Grid Corp, οι δύο πλευρές θα συζητήσουν για: α) Ενεργειακά έργα χαμηλών εκπομπών άνθρακα, β) κατασκευή και αναβάθμιση του δημοσίου δικτύου, γ) πρόγραμμα αναβάθμισης παλαιών εγκαταστάσεων λιγνίτη της ΔΕΗ ΔΕΗ -0,88% και δ) κατασκευή νέων εγκαταστάσεων.
Ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί επίσης για έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, καθώς και για σχέδια εξοικονόμησης ενέργειας για τη βιομηχανία, τις μεταφορές και τα κτήρια.
Επισκευές πλοίων
Δεδομένης της σημασίας που δίνει η κινεζική πλευρά στο ναυτικό τμήμα του «Δρόμου του Μεταξιού», συζητά την ανάπτυξη ενός κόμβου επισκευής πλοίων στην ανατολική Μεσόγειο.
Η ελληνική πλευρά προώθησε από την πρώτη στιγμή των συζητήσεων τη χρήση των υφιστάμενων ελληνικών ναυπηγείων Σκαραμαγκά, Ελευσίνας και Νεωρίου (παρότι δεν ανήκουν στο ελληνικό Δημόσιο), χωρίς να αποκλειστεί ο συνδυασμός τους με ένα πλωτό ναυπηγοεπισκευαστικό σύστημα που θέλουν οι Κινέζοι.
Τηλεπικοινωνίες
Η υπό συζήτηση συνεργασία περιλαμβάνει την κατασκευή ευρυζωνικών υποδομών, τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, τον ηλεκτρονικό τουρισμό, πλατφόρμες ψηφιακού περιεχομένου και πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου.
Ως προς το τελευταίο, από την 1η Ιουλίου του τρέχοντος έτους θα ξεκινήσει να ισχύει στην Ελλάδα το σύστημα πληρωμής Alipay που χρησιμοποιεί η κινεζική εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba, με τον πρόεδρο της οποίας συναντήθηκε ο κ. Τσίπρας το 2016 στο Πεκίνο.
Συναρμολόγηση
Η συζήτηση αφορά στην εγκατάσταση μιας «ζώνης συναρμολόγησης και ελαφριάς κατασκευής κινεζικών ημιτελών προϊόντων» προς εξαγωγή στην Ε.Ε., την Ανατολική Ευρώπη, τη Ν. Αφρική και τη Μέση Ανατολή. Επίσης, στη δημιουργία ενός «ευρωπαϊκού κέντρου δοκιμών και πιστοποίησης» για τα κινεζικά προϊόντα.
Στην προκειμένου περίπτωση, η κινεζική πλευρά φέρεται να προτιμούσε το «ενιαίο Θριάσιο», ωστόσο η ελληνική επιλογή να χωριστεί σε δύο τμήματα δεν φαίνεται να έβαλε φρένο στις συζητήσεις.
zougla.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου