That’s the upshot of two items throwing fresh light on the outlook for consumer spending, a key metric in China’s much-vaunted shift from an investment- and export-led economy to one more based on people buying things like holidays, clothing and cell-phones.
Σύμφωνα με την Κινεζική Ακαδημία Κοινωνικών Επιστημών στο Πεκίνο, τα επίσημα στοιχεία για το διαθέσιμο εισόδημα είναι πιθανό να είναι κατά 20% χαμηλότερα από τα πραγματικά. Αυτό συμβαίνει γιατί το δείγμα που χρησιμοποιεί η στατιστική υπηρεσία της Κίνας δεν είναι αρκετά αντιπροσωπευτικό για να περιλαμβάνει και τα εύπορα νοικοκυριά που έχουν συγκεντρώσει σημαντικά κέρδη από επενδύσεις.
Επιπλέον, τα νοικοκυριά εμφανίζονται πιο αισιόδοξα από ποτέ τα τελευταία δύο χρόνια, όπως υποδεικνύουν τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν την Τρίτη για την καταναλωτική εμπιστοσύνη. «Είμαστε πιο πλούσιοι απ’ όσο δείχνουν τα στοιχεία και η δυνατότητα καταναλωτικής δαπάνης είναι πιο μεγάλη απ’ όσο φαίνεται», σχολιάζει ο Τσάο Γουέν, επικεφαλής οικονομολόγος της έρευνας. «Η κατανάλωση θα συνεχίσει να αποτελεί βασική κινητήρια δύναμη της οικονομικής ανάπτυξης στο μέλλον», συμπληρώνει.
Η μεταστροφή αυτή αποτυπώνεται στους νέους επιχειρηματικούς κροίσους που έχουν αναδυθεί στην Κίνα: δεν προέρχονται από τη βιομηχανία, αλλά από τον κλάδο των λιανικών πωλήσεων και των καινοτόμων υπηρεσιών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα η Tencent Holdings και η Alibaba Group Holding.
Οι καταναλωτικές δαπάνες, συμπεριλαμβανομένων των δημόσιων δαπανών, αναλογούν σε ποσοστό άνω των 3/4 της οικονομικής ανάπτυξης στην Κίνα το πρώτο τρίμηνο του 2017. Το στοίχημα για τους κυβερνώντες τώρα είναι να διατηρήσουν τον ρυθμό αύξησης του διαθέσιμου εισοδήματος –όπως έχουν υποσχεθεί– παράλληλα με την προσπάθειά τους να συγκρατήσου τις φούσκες στην αγορά ακινήτων.
Αύξηση μισθών
Η επιτυχία δεν είναι αυτόματη διαδικασία. Καθώς η Κίνα βρίσκεται αντιμέτωπη με τον έντονο ανταγωνισμό των γειτονικών κρατών, οι μισθοί «φρενάρουν». Ο ρυθμός αύξησης του μέσου κατά κεφαλήν διαθέσιμου εισοδήματος μειώθηκε στο 6,7% το α’ τρίμηνο, από 8,3% που ήταν τον περασμένο χρόνο.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, δεν είναι εύκολο να πείσεις τους Κινέζους να μιλήσουν για τον πλούτο τους, ενώ είναι σχεδόν αδύνατο να εντοπιστεί το κέρδος που αποκομίζουν από επενδύσεις σε μετοχές και ακίνητα. «Οι πιο φτωχοί που εξαρτώνται από τα κοινωνικά επιδόματα, δεν διστάζουν να μιλήσουν για τα οικονομικά τους προβλήματα, ενώ όσοι έχουν στην κατοχή τους ακίνητα, αποταμιεύσεις και τίτλους δεν αποκαλύπτουν εύκολα την οικονομική τους θέση», εξηγεί.
Πρόθυμοι να ξοδέψουν
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, τα κινεζικά νοικοκυριά βλέπουν το μέλλον τους «ανθηρό», αφού προσδοκούν βελτίωση των συνθηκών στην αγορά εργασίας. Όπως είναι γνωστό από την οικονομική επιστήμη, οι προσδοκίες αποτελούν βασικό παράγοντα της καταναλωτικής συμπεριφοράς, αφού όταν τα άτομα αναμένουν αυξημένα εισοδήματα, αυξάνουν τις τρέχουσες δαπάνες τους.
«Οι καταναλωτές στρέφονται σε προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής ποιότητας και η τάση αυτή θα συνεχιστεί δίνοντας ώθηση στην κατανάλωση», επισημαίνει ο Φίσαλ Μπάλι, διευθύνων σύμβουλος της Nielsen China στη Σαγκάη. Ακόμη και αν επιβραδυνθεί η οικονομική ανάπτυξη, η αύξηση των καταναλωτικών δαπανών δεν αναμένεται να καμφθεί», καταλήγει.
thepaper.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου