«Το μέτρο για το τυποποιημένο ελαιόλαδο θα
ενεργοποιήσει μία σειρά επενδύσεων στον τομέα για τις μικρές
συσκευασίες» ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΕΒΙΤΕΛ Γρηγόρης Αντωνιάδης.
Μία νέα αγορά ανοίγει για τον κλάδο του ελαιολάδου η διάταξη για
το τυποποιημένο ελαιόλαδο στους χώρους εστίασης απαρχής 2018.
Υπολογίζεται ότι σε πρώτη φάση θα χρειαστεί να τυποποιηθούν για τις
ανάγκες της μαζικής εστίασης 10 χιλιάδες τόνοι ελαιολάδου, ποσότητα που
αντιστοιχεί στο 4-5% της εγχώριας παραγωγής.
Το τυποποιημένο αυτό προϊόν θα μπορέσει να λειτουργήσει προωθητικά
για το ελαιόλαδο, ιδιαίτερα όσον αφορά τους εκατομμύρια τουρίστες που
επισκέπτονται κάθε χρόνο τη χώρα μας. Αυτά ήταν κάποια από τα βασικά
συμπεράσματα που προέκυψαν στην εσπερίδα με θέμα «Το ελαιόλαδο στη
μαζική εστίαση» που διοργάνωσαν την Τετάρτη 15 Νοεμβρίου ο ΣΕΒΙΤΕΛ και η
ΠΟΕΣΕ (Πανελληνία Ομοσπονδία Εστιατορίων και Συναφών Επαγγελμάτων).
Όσον αφορά την προετοιμασία που έχει πραγματοποιηθεί μέχρι στιγμής για την εφαρμογή του μέτρου από την 1η Ιανουαρίου του 2018 επισημάνθηκε ότι οι τυποποιητές θα βασιστούν σε δείγματα συσκευασιών που κυκλοφορούν στο εξωτερικό ή άλλων συσκευασιών που χρησιμοποιούνται στις προωθητικές ενέργειες. Οι συσκευασίες εκτός από πλαστικές θα μπορούν να είναι και γυάλινες. Ο κάθε καταναλωτής θα ανοίγει επί τόπου τη συσκευασία και σε περίπτωση που περισσεύει κάποια ποσότητα θα μπορεί να την αγοράσει (αυτό αφορά κυρίως μεγάλες συσκευασίες) αλλιώς το υπόλοιπο θα χρησιμοποιείται από την κουζίνα του εστιατορίου.
Σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν στην εσπερίδα το νομοθετικό πλαίσιο δεν ορίζει συγκεκριμένες ποσότητες για τις συσκευασίες αφήνοντας το περιθώριο στην αγορά να αυτορυθμιστεί ανάλογα με τις ανάγκες της. Αν και η μερίδα κατ’ άτομο στις λιπαρές ουσίες ορίζεται στα 20 ml, η διεθνής εμπειρία έχει δείξει ότι η συσκευασία των 50 ml είναι μία συσκευασία που προτιμάται. Αν η αγορά δεν καταφέρει να αυτορυθμιστεί θα υπάρξει παρέμβαση από τη μεριά των αρχών, σύμφωνα με τον Χρήστο Νικόλσκυ, Διευθυντή Θεσμικών Ρυθμίσεων και Εποπτείας Αγοράς του υπουργείου Ανάπτυξης που συμμετείχε και στη διαμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου.
«Πρόκειται για ένα μέτρο με ευρεία αποδοχή από όλα τα μέρη που εμπλέκονται, που θα συμβάλλει στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας μέσω της ενεργοποίησης μίας αλυσίδας αξίας. Από την άλλη, θα βοηθήσει το ίδιο το προϊόν να αναδειχθεί ως τουριστικό και να προστατευθεί από τα φαινόμενα νοθείας» ανέφερε στον χαιρετισμό του ο Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή Αντώνης Παπαδεράκης. Ο ίδιος εξήρε μάλιστα τη σημασία της πιστοποίησης τονίζοντας ότι στο υπουργείο Ανάπτυξης λειτουργεί Εργαστήριο οργανοληπτικού ελέγχου το οποίο συμβάλλει στις διαδικασίες πιστοποίησης.
Μέσο προβολής στο εξωτερικό
Από την πλευρά του ο Νίκος Αντώνογλου, Γενικός Γραμματέας Αγροτικής Ανάπτυξης, που παρευρέθη στην εκδήλωση τόνισε ότι: «Το μέτρο αυτό εφαρμόζεται ήδη από τους ανταγωνιστές μας, όπως είναι η Ισπανία και η Ιταλία και ήταν σκόπιμο να εφαρμοστεί και από εμάς. Δυστυχώς, η τυποποίηση αφορά αυτή τη στιγμή όνο το 30% της διακινούμενης ποσότητας ελαιολάδου είτε μιλάμε για την εγχώρια κατανάλωση είτε για τις εξαγωγές». Ο κ. Αντώνογλου σημείωσε ότι το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης έχει υλοποιήσει πολλά προγράμματα προώθησης του ελαιολάδου στο εξωτερικό που όμως δεν έχουν αποδώσει ακόμη τα αναμενόμενα και ότι αναμένει το συγκεκριμένο μέτρο να λειτουργήσει συμπληρωματικά στην προώθηση του προϊόντος στο εξωτερικό μέσα από τους τουρίστες που θα δοκιμάσουν ένα επώνυμο προϊόν στη χώρα μας.
Επί του θέματος ο Γιώργος Καββαθάς, πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ και του ΠΟΕΣΕ, επισήμανε ότι οι συσκευασίες ελαιολάδου στη μαζική εστίαση θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη ενός κοινού brand name για τη γαστρονομία που θα χτίσει και μία αξιόπιστη εικόνα στο εξωτερικό.
Επενδύσεις στην τυποποίηση
«Το μέτρο αυτό θα ενεργοποιήσει μία σειρά επενδύσεων στον τομέα της τυποποίησης για τις μικρές συσκευασίες» σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΒΙΤΕΛ Γρηγόρη Αντωνιάδη, ο οποίος στον χαιρετισμό του σημείωσε ότι: «Είναι η πρώτη φορά που δημιουργούμε μία νέα αγορά για το ελαιόλαδο. Αυτό που έχει σημασία είναι όλα τα κομμάτια του κλάδου να δουν σε αυτό μία ευκαιρία και όχι μία υποχρέωση από τον νόμο».
Αναφορικά με τις συσκευασίες ο Νίκος Κατσαρός, πρώην πρόεδρος του ΕΦΕΤ, ξεκαθάρισε ότι δεν θα πρέπει να τίθεται θέμα ρύπανσης γιατί το μέτρο θα βασιστεί σε ανακυκλούμενες συσκευασίες. Ο ίδιος σημείωσε ότι θα ήταν χρήσιμη η επέκταση του μέτρου και στα εστιατόρια των ξενοδοχείων.
Ακαδημία ελαιολάδου από τον ΣΕΒΙΤΕΛ
Στην ομιλία του ο Νίκος Φωτιάδης, πρόεδρος του ΙΕΓ τόνισε ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση, την οποία ο ίδιος χαρακτήρισε τη σημαντικότερη των τελευταίων 20 ετών θα πρέπει να συνδυαστεί με την εκπαίδευση όλων των κρίκων της αλυσίδας. Με άλλα λόγια, των σεφ, των ιδιοκτητών των χώρων εστίασης αλλά και των δημοσιογράφων γεύσης, οι οποίοι σύμφωνα με τον ίδιο δεν διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις.
Το κενό της εκπαίδευσης θα αναλάβει άμεσα να το καλύψει ο ΣΕΒΙΤΕΛ με τη λειτουργία Ακαδημίας Ελαιολάδου, σύμφωνα με όσα ανάφερε στο κλείσιμο της εσπερίδας ο Διευθυντής του ΣΕΒΙΤΕΛ, Γιώργος Οικονόμου.
agronews.gr
Όσον αφορά την προετοιμασία που έχει πραγματοποιηθεί μέχρι στιγμής για την εφαρμογή του μέτρου από την 1η Ιανουαρίου του 2018 επισημάνθηκε ότι οι τυποποιητές θα βασιστούν σε δείγματα συσκευασιών που κυκλοφορούν στο εξωτερικό ή άλλων συσκευασιών που χρησιμοποιούνται στις προωθητικές ενέργειες. Οι συσκευασίες εκτός από πλαστικές θα μπορούν να είναι και γυάλινες. Ο κάθε καταναλωτής θα ανοίγει επί τόπου τη συσκευασία και σε περίπτωση που περισσεύει κάποια ποσότητα θα μπορεί να την αγοράσει (αυτό αφορά κυρίως μεγάλες συσκευασίες) αλλιώς το υπόλοιπο θα χρησιμοποιείται από την κουζίνα του εστιατορίου.
Σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν στην εσπερίδα το νομοθετικό πλαίσιο δεν ορίζει συγκεκριμένες ποσότητες για τις συσκευασίες αφήνοντας το περιθώριο στην αγορά να αυτορυθμιστεί ανάλογα με τις ανάγκες της. Αν και η μερίδα κατ’ άτομο στις λιπαρές ουσίες ορίζεται στα 20 ml, η διεθνής εμπειρία έχει δείξει ότι η συσκευασία των 50 ml είναι μία συσκευασία που προτιμάται. Αν η αγορά δεν καταφέρει να αυτορυθμιστεί θα υπάρξει παρέμβαση από τη μεριά των αρχών, σύμφωνα με τον Χρήστο Νικόλσκυ, Διευθυντή Θεσμικών Ρυθμίσεων και Εποπτείας Αγοράς του υπουργείου Ανάπτυξης που συμμετείχε και στη διαμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου.
«Πρόκειται για ένα μέτρο με ευρεία αποδοχή από όλα τα μέρη που εμπλέκονται, που θα συμβάλλει στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας μέσω της ενεργοποίησης μίας αλυσίδας αξίας. Από την άλλη, θα βοηθήσει το ίδιο το προϊόν να αναδειχθεί ως τουριστικό και να προστατευθεί από τα φαινόμενα νοθείας» ανέφερε στον χαιρετισμό του ο Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή Αντώνης Παπαδεράκης. Ο ίδιος εξήρε μάλιστα τη σημασία της πιστοποίησης τονίζοντας ότι στο υπουργείο Ανάπτυξης λειτουργεί Εργαστήριο οργανοληπτικού ελέγχου το οποίο συμβάλλει στις διαδικασίες πιστοποίησης.
Μέσο προβολής στο εξωτερικό
Από την πλευρά του ο Νίκος Αντώνογλου, Γενικός Γραμματέας Αγροτικής Ανάπτυξης, που παρευρέθη στην εκδήλωση τόνισε ότι: «Το μέτρο αυτό εφαρμόζεται ήδη από τους ανταγωνιστές μας, όπως είναι η Ισπανία και η Ιταλία και ήταν σκόπιμο να εφαρμοστεί και από εμάς. Δυστυχώς, η τυποποίηση αφορά αυτή τη στιγμή όνο το 30% της διακινούμενης ποσότητας ελαιολάδου είτε μιλάμε για την εγχώρια κατανάλωση είτε για τις εξαγωγές». Ο κ. Αντώνογλου σημείωσε ότι το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης έχει υλοποιήσει πολλά προγράμματα προώθησης του ελαιολάδου στο εξωτερικό που όμως δεν έχουν αποδώσει ακόμη τα αναμενόμενα και ότι αναμένει το συγκεκριμένο μέτρο να λειτουργήσει συμπληρωματικά στην προώθηση του προϊόντος στο εξωτερικό μέσα από τους τουρίστες που θα δοκιμάσουν ένα επώνυμο προϊόν στη χώρα μας.
Επί του θέματος ο Γιώργος Καββαθάς, πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ και του ΠΟΕΣΕ, επισήμανε ότι οι συσκευασίες ελαιολάδου στη μαζική εστίαση θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη ενός κοινού brand name για τη γαστρονομία που θα χτίσει και μία αξιόπιστη εικόνα στο εξωτερικό.
Επενδύσεις στην τυποποίηση
«Το μέτρο αυτό θα ενεργοποιήσει μία σειρά επενδύσεων στον τομέα της τυποποίησης για τις μικρές συσκευασίες» σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΒΙΤΕΛ Γρηγόρη Αντωνιάδη, ο οποίος στον χαιρετισμό του σημείωσε ότι: «Είναι η πρώτη φορά που δημιουργούμε μία νέα αγορά για το ελαιόλαδο. Αυτό που έχει σημασία είναι όλα τα κομμάτια του κλάδου να δουν σε αυτό μία ευκαιρία και όχι μία υποχρέωση από τον νόμο».
Αναφορικά με τις συσκευασίες ο Νίκος Κατσαρός, πρώην πρόεδρος του ΕΦΕΤ, ξεκαθάρισε ότι δεν θα πρέπει να τίθεται θέμα ρύπανσης γιατί το μέτρο θα βασιστεί σε ανακυκλούμενες συσκευασίες. Ο ίδιος σημείωσε ότι θα ήταν χρήσιμη η επέκταση του μέτρου και στα εστιατόρια των ξενοδοχείων.
Ακαδημία ελαιολάδου από τον ΣΕΒΙΤΕΛ
Στην ομιλία του ο Νίκος Φωτιάδης, πρόεδρος του ΙΕΓ τόνισε ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση, την οποία ο ίδιος χαρακτήρισε τη σημαντικότερη των τελευταίων 20 ετών θα πρέπει να συνδυαστεί με την εκπαίδευση όλων των κρίκων της αλυσίδας. Με άλλα λόγια, των σεφ, των ιδιοκτητών των χώρων εστίασης αλλά και των δημοσιογράφων γεύσης, οι οποίοι σύμφωνα με τον ίδιο δεν διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις.
Το κενό της εκπαίδευσης θα αναλάβει άμεσα να το καλύψει ο ΣΕΒΙΤΕΛ με τη λειτουργία Ακαδημίας Ελαιολάδου, σύμφωνα με όσα ανάφερε στο κλείσιμο της εσπερίδας ο Διευθυντής του ΣΕΒΙΤΕΛ, Γιώργος Οικονόμου.
agronews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου