«Η αγορά είναι τεράστια και τα περιθώρια περαιτέρω διείσδυσης για ένα τόσο ποιοτικό προϊόν, όπως το ελληνικό μέλι, είναι υπαρκτά και, έως τώρα, αναξιοποίητα», επισημαίνει σε έκθεσή του το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) του ελληνικού προξενείου στη Νέα Υόρκη.
Το παραγόμενο στις Η.Π.Α. προϊόν, καθώς και η συντριπτική πλειοψηφία του εισαγόμενου μελιού είναι μέτριας ποιότητας, χωρίς ιδιαίτερα γευστικά χαρακτηριστικά και, σε κάθε περίπτωση, καταφανώς κατώτερα του ελληνικού.
Για αυτό κρίσιμης σημασίας πρέπει να είναι η επιδίωξη εκπαίδευσης - επιμόρφωσης του Αμερικανού καταναλωτή για την ποιοτική υπεροχή και τα ιδιαίτερα γευστικά χαρακτηριστικά του ελληνικού μελιού.
Σύμφωνα με το Υπουργείο Γεωργίας των Η.Π.Α. (USDA), κάθε χρόνο παράγονται στη χώρα περίπου 163.000.000 λίβρες (pounds), δηλαδή 74.000 τόνοι μελιού. Δεδομένου ότι η ζήτηση μελιού στις παραμένει σταθερά μεγαλύτερη της εσωτερικής προσφοράς, εισάγονται κάθε χρόνο μεγάλες ποσότητες του προϊόντος από διάφορες χώρες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της «Έκθεσης Μελιού» του USDA, οι τιμές που πληρώθηκαν στους παραγωγούς των ΗΠΑ, στις αρχές του 2017, κυμάνθηκαν από 2,50 $ / λίβρα για το μέλι προερχόμενο από φλαμουριά στην Πολιτεία της Νέας Υόρκης, μέχρι 1,60 $ / λίβρα για το λευκό και το απαλό χρυσοκίτρινο, που παράγεται στις άλλες Πολιτείες.
Οι τιμές του εισαγόμενου μελιού ήταν σημαντικά χαμηλότερες και κυμάνθηκαν από 0,70 $ / λίβρα για το μέλι από το Bιετνάμ, 0,90 $ για το μέλι από την Ουκρανία, 0,97 $ για το προερχόμενο από τον Καναδά, έως και 2,50 $ για το βιολογικό από άνθη πορτοκαλιάς βραζιλιάνικης προέλευσης.
Η γενική αίσθηση του αμερικανικού κοινού για το μέλι είναι ότι αυτό αποτελεί μια γλυκαντική ουσία, εναλλακτική της ζάχαρης και πιο υγιεινή αυτής. Για το 2016 οι λιανικές πωλήσεις μελιού στις Η.Π.Α. έφτασαν τα 588,83 εκατ. $, νούμερο κατά 6,2 % μεγαλύτερο σε σύγκριση με το αντίστοιχο του 2015 (553,8 εκατ. $). Η πιο δημοφιλέστερη συσκευασία για τον Αμερικάνο καταναλωτή είναι αυτή των 12 oz (354 ml).
Το 75% του εισαγόμενου στις Η.Π.Α. μελιού προέρχεται από 5 μόνο χώρες. Η πρώτη χώρα σε εξαγωγές μελιού για το 2016 (όσον αφορά την ποσότητα) ήταν το Βιετνάμ, το οποίο διατηρεί ένα μερίδιο αγορας σε ποσοστό 23%. Ακολουθούν η Αργεντινή με 20% και τρεις άλλες χώρες (Ινδία με 11,5% - Βραζιλία με 11,3% - Καναδάς με 8,3%) με συνολικό ποσοστό 31%.
Προοπτικές για το ελληνικό μέλι
Η παρουσία του ελληνικού μελιού στις Η.Π.Α. είναι αναντίστοιχη της εγχώριας ζήτησης για ποιοτικό μέλι, με μόλις 1,17 εκατ. $ εξαγωγές το 2016. Διαπιστώνεται επίσης πλήρης απουσία του ελληνικού μελιού σε μεγάλες αλυσίδες υπεραγορών, οι οποίες καλύπτουν και το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης στην ευρείας κατανάλωσης στην αμερικανική αγορά. Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν ελληνικής προελεύσεως μέλια σε διαφόρων ειδών συσκευασίες, απουσιάζει η ενίσχυση της διαφοροποίησης στη σύνθεση του προϊόντος (π.χ. σπανίζουν τα μέλια με προσθήκη ξηρών καρπών), η οποία θα μπορούσε να βελτιώσει την ανταγωνιστικότητά του.
Το Γραφείο Ο.Ε.Υ. Νέας Υόρκης εκτιμά ότι οι προοπτικές περαιτέρω αύξησης του μεριδίου του ελληνικού μελιού στην αγορά των Η.Π.Α. είναι υπαρκτές και ευνοϊκές. Η αύξηση αυτή ωστόσο μπορεί να επιτευχθεί μόνον υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
Πρώτον, απόδοση έμφασης στο ηλεκτρονικό εμπόριο, το οποίο άλλωστε γνωρίζει πρωτοφανή άνθηση στις Η.Π.Α. και αλλάζει ραγδαία τον χάρτη του λιανικού εμπορίου.
Η επιλογή του ηλεκτρονικού εμπορίου διασφαλίζει μεγάλο περιθώριο μείωσης του κόστους για το ελληνικό μέλι, χωρίς να θίγεται το περιθώριο κέρδους του παραγωγού, αφού μέσα από τις πλατφόρμες e-commerce παρακάμπτονται οι ενδιάμεσες αλυσίδες, εξαιτίας των οποίων αυξάνεται κατακόρυφα το κόστος του εισαγόμενου προϊόντος (υπολογίζεται ότι τουλάχιστον το 60% της τιμής του προϊόντος στο ράφι αντιστοιχεί σε έξοδα - προμήθειες - αμοιβές των μεσαζόντων).
Δεύτερον, το ελληνικό μέλι, λόγω ποιοτικών χαρακτηριστικών, αλλά και εξαιτίας της αδυναμίας της εγχώριας παραγωγής να καλύψει την κολοσσιαία αγορά των ΗΠΑ σε μαζική κλίμακα, μπορεί να βρει χώρο, κατά κύριο λόγο, αν όχι αποκλειστικά, σε ράφια «gourmet» καταστημάτων, τα οποία απευθύνονται σε κοινό υψηλής εισοδηματικής στάθμης. Το εν λόγω κοινό μπορεί να εκτιμήσει τις γευστικές αρετές και τις ιδιότητες του ελληνικού μελιού. Ως εκ τούτου, εκτιμούμε ότι θα πρέπει να δοθεί έμφαση στα «gourmet» καταστήματα μεγάλων αστικών κέντρων της Ανατολικής και της Δυτικής Ακτής (Νέα Υόρκη, Βοστώνη, Λος Άντζελες, Σαν Φρανσίσκο και συμπληρωματικά σε Σικάγο, Μαϊάμι), στα οποία παρατηρείται υπερσυγκέντρωση του εν λόγω κοινού.
Τρίτον, λέξεις «κλειδιά» που θα πρέπει να χαρακτηρίζουν την όποια προσπάθεια διείσδυσης στην ευρεία αμερικανική αγορά είναι «επιμονή» και «συνέπεια». «Επιμονή» λόγω του πολύ μεγάλου ανταγωνισμού, τόσο από εγχώριες εταιρείες, όσο και από αλλοδαπές. «Συνέπεια», τόσο ως προς τους χρόνους - προθεσμίες παράδοσης των προσφερόμενων προϊόντων, όσο και ως προς τις τιμές και την παραδοτέα ποιότητα αυτών. Οποιαδήποτε παρέκκλιση από αυτά τα προαπαιτούμενα επιφέρει βαρύτατες ρήτρες εις βάρος του εξαγωγέα και πιθανότατα οριστικό αποκλεισμό του από το πελατολόγιο της εταιρείας.
agrotypos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου