Τέρμα το γκάζι στην εξωλέμβια για να καταφέρει η βάρκα να αντιμετωπίσει το ρεύμα του Ευρίπου στη γέφυρα της Χαλκίδας
Μία βάρκα που προσπαθεί να περάσει το πορθμό του Ευρίπου, κόντρα στο θαλάσσιο ρεύμα, δημοσιεύτηκε στο γκρουπ «Περπατώντας στη Χαλκίδα», δείχνοντας την δύναμη των νερών. Ο βαρκάρης προσπαθεί με την λαγουδέρα να βρει σημείο που το ρεύμα δεν έχει την ίδια δύναμη με τέρμα το γκάζι ώστε να μπορέσει να ξεπεράσει την ταχύτητα του ρεύματος.
Στη κορύφωση του φαινομένου της παλίρροιας η ταχύτητα του ρεύματος φθάνει ακόμη και τα εννέα μίλια την ώρα δυσκολεύοντας ακόμα και μηχανοκίνητα σκάφη να πλεύσουν αντίθετα στο ρεύμα και δημιουργώντας δίνες. Η ροή των ρευμάτων εξαρτάται ολοκληρωτικά από τη σελήνη και έχει άμεση σχέση με την διάρκεια κάθε σεληνιακού μήνα. Η φυσιολογική ροή του ρεύματος προς μια κατεύθυνση διαρκεί έξι ώρες. Αμέσως μετά ακολουθεί ένα διάστημα δέκα περίπου λεπτών, όπου τα νερά παραμένουν στάσιμα. Μετά αλλάζουν κατεύθυνση και κινούνται εντελώς αντίθετα για διάρκεια επίσης έξι ωρών. Η αδιάκοπη αυτή διαδικασία ανάμεσα στους αιώνες δεν έχει αρχή και τέλος. Είναι μια λειτουργία που προκαλεί την περίφημη πλημμυρίδα και Άμπωτη του Ευρίπου. Ωστόσο, υπάρχουν και περίοδοι ακαταστασίας των ρευμάτων του Ευρίπου κατά τη διάρκεια του σεληνιακού μήνα, στις οποίες τα νερά δεν υπακούουν σε κανένα φυσικό νόμο και δεν ισχύει η 6άωρη εναλλαγή της κατεύθυνσής τους. Οι περίοδοι ακαταστασίας συμβαίνουν δύο φορές μέσα στο Σεληνιακό μήνα και έχουν διάρκεια τριών ημερών. Αξίζει να σημειωθεί, ότι στη διάρκεια των περιόδων αυτών είναι δυνατόν τα νερά να αλλάζουν κατεύθυνση έως και 14 φορές το 24ωρο ή αντίθετα να μη συμβαίνει καμία αλλαγή των ρευμάτων μέσα στη μέρα.
Μια άλλη ενδιαφέρουσα επισήμανση που και αυτή αποτελεί τη δεύτερη παγκόσμια μοναδικότητα του παλιρροϊκού φαινομένου του Ευρίπου και καταδείχνει τη θαυμαστή νομοτέλεια της φύσης είναι ότι τις περιόδους ισημερίας (21η Μαρτίου και 22α Σεπτεμβρίου), τα ρεύματα αλλάζουν αμέσως κατεύθυνση, χωρίς τη στασιμότητα των δέκα λεπτών περίπου, όπως συμβαίνει όλες τις υπόλοιπες μέρες του χρόνου.
Μύθοι και ψευδαισθήσεις μαγείας διατηρούνται στο χρόνο γύρω από το φαινόμενο του Πορθμού του Ευρίπου, προσδίδοντας στη Χαλκίδα μια μοναδικότητα, που προκαλεί το θαυμασμό και το ενδιαφέρον των πολιτών καθώς και του επιστημονικού κόσμου. Άλλωστε δεκαετίες τώρα, πολλοί είναι αυτοί, που έχουν προσπαθήσει να δώσουν τη δική τους ερμηνεία στο φαινόμενο, εκφράζοντας απόψεις αστρονομικής, γεωφυσικής και φιλοσοφικής φύσεως. Παρ’ όλα αυτά το μυστήριο παραμένει γύρω από την αλλαγή της ροής των θαλάσσιων ρευμάτων του Ευρίπου.
Πως εξηγείται το φαινόμενο
Η εξήγηση που έχει δοθεί και έχει γίνει σήμερα αποδεκτή για το συγκεκριμένο χώρο είναι ότι το φυσικό παλιρροιακό κύμα στο Αιγαίο φθάνοντας στην Εύβοια ανατολικά, ένα μέρος του εισέρχεται στο Βόρειο Ευβοϊκό (από Β. της Εύβοιας) και ένα άλλο εισέρχεται στο Νότιο Ευβοϊκό (από Ν. της Εύβοιας). Λόγω όμως του διαφορετικού μήκους της διαδρομής, το μεν φυσικό παλιρροιακό κύμα που έρχεται από το Νότο φθάνει στο δίαυλο του Ευρίπου σε 1 ώρα και 15 λεπτά νωρίτερα του ερχόμενου από Βορρά. Εξ αυτού, φυσικό είναι οι νότιοι εισερχόμενοι υδάτινοι όγκοι ν΄ ανεβάζουν εκεί τη στάθμη κατά 30-40 εκατοστά και να δημιουργείται θαλάσσιο ρεύμα από Ν. προς Β. Μετά 6 ώρες, καθώς η άμπωτη διαδέχεται τη πλημμυρίδα, αντιστρέφονται οι συνθήκες και δημιουργείται αντίθετο ρεύμα, αφού στο Β. μέρος έχουν συσσωρευθεί μεγαλύτεροι υδάτινοι όγκοι. Όταν λοιπόν συμβαίνουν συζυγίες, οπότε η ένταση της παλίρροιας είναι μεγάλη, το ρεύμα του Ευρίπου παρουσιάζεται κανονικό. Όμως στους τετραγωνισμούς, όπου το ρεύμα είναι ασθενέστερο, τόσο η διαμόρφωση των ακτών, ο βυθός, οι υφιστάμενες καιρικές συνθήκες καθώς και άλλα βαρομετρικά αίτια συντελούν ώστε το ρεύμα να παρουσιάζεται ακανόνιστο.
Γέφυρα του Ευρίπου
Χαρακτηριστικό σημείο της πόλης της Χαλκίδας είναι η Γέφυρα του Ευρίπου, από όπου ο επισκέπτης μπορεί να παρακολουθήσει το μαγικό περίπατο των «τρελών νερών», όπως έχουν ονομαστεί τα νερά του Πορθμού.
Το άνοιγμα της γέφυρας για τα πλοία και τα σκάφη ρυθμίζεται από το λιμεναρχείο και ανάλογα με την ροή των ρευμάτων. Επιλέγεται το άνοιγμα της γέφυρας για την διέλευση των πλοίων να γίνεται όταν τα νερά είναι στάσιμα ή το ρεύμα έχει μικρή ταχύτητα ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος των ατυχημάτων. Τα τελευταία χρόνια και λόγω της κλιματικής αλλαγής υπάρχει ακαταστασία στη ροή των νερών με συνέπεια να μην είναι εύκολος ο προγραμματισμός της διέλευσης των πλοίων. Προϊστορικά αναφέρεται από τον Διόδωρο, ότι το 410 π.Χ. κατασκεύασαν ξύλινη γέφυρα στο στενό του Ευρίπου και από έναν πύργο στις δύο πλευρές της Βοιωτικής και Ευβοϊκής Ακτής. Το 510 μ.Χ. επί Ιουστινιανού κατασκευάσθηκε η συρταρωτή Γέφυρα. Επί Τουρκοκρατίας και μετά ήταν ξύλινη και ακίνητη. Το 1858 μετετράπη σε ξύλινη περιαιρετή. Το 1896 αντικαταστάθηκε με σιδερένια περιστροφική και διατηρήθηκε έως το 1962, οπότε και κατασκευάσθηκε η υπάρχουσα συρταρωτή.
Ο Αριστοτέλης και το φαινόμενο του Ευρίπου
Ο παγκοσμίου φήμης αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος Αριστοτέλης – καταγόμενος από τα Στάγειρα Χαλκιδικής με μητέρα Χαλκιδέα – πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής του στο οικόπεδο της μητέρας του στη Χαλκίδα όπου και πέθανε από φυσικό θάνατο. Σύμφωνα με κάποιο μύθο, πνίγηκε πέφτοντας στα νερά του Ευρίπου μη μπορώντας να βρει την εξήγηση του φαινομένου.
πηγή
boatfishing.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου