Με διάταξη που θα περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο σκούπα του Υπουργείου
Εργασίας διαγράφονται οι αμφισβητούμενες οφειλές ...
... κυρίως προς τον πρώην ΟΕΕ που δημιουργήθηκαν πριν από τη λειτουργία του ΕΦΚΑ, δηλαδή έως 31/12/2016.
Η Υπουργός εργασίας Εφη Αχτσιόγλου κατά την δεύτερη ημέρα συζήτησης του νομοσχεδίου στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής, έδωσε διευκρινίσεις σχετικά με τη διαδικασία διαγραφής.
Συγκεκριμένα ανέφερε ότι η ρύθμιση είναι γενική και δεν θεσπίζεται ένας κανόνας λόγω της πολύ μεγάλης περιπτωσιολογίας.
Π.χ. μπορεί να υπάρχει μια δικαστική απόφαση που να δικαιώνει τον ασφαλισμένο αλλά ο νόμος να λέει κάτι άλλο, μπορεί να υπάρχουν δύο συγκρουόμενες δικαστικές αποφάσεις, μπορεί να μην υπάρχει δικαστική απόφαση αλλά να είναι προφανές ότι ο ασφαλισμένος δεν γνώριζε ότι πρέπει να πληρώσει και σε δεύτερο ταμείο, ή τέλος μπορεί να μην υπάρχει δικαστική απόφαση αλλά να είναι προφανές ότι ο ασφαλισμένος είχε κλείσει τα βιβλία του και δεν θα έπρεπε να χρεώνεται με οφειλές.
«Θεσπίσαμε αυτή την διαδικασία για να μπορέσουμε να συμπεριλάβουμε το σύνολο των περιπτώσεων. Τι λέει η διαδικασία; Ότι θα έρχεται ο ασφαλισμένος θα υποβάλλει την αίτηση και θα εξηγεί όπως λέει ο νόμος γιατί θεωρεί ότι δεν οφείλει κάποια ασφαλιστική οφειλή, θα γνωμοδοτεί το συμβούλιο κοινωνικής ασφάλισης και ο αρμόδιος υπουργός θα βγάζει υπουργική απόφαση όπου θα ομαδοποιεί αυτές τις περιπτώσεις για να λύνει αυτά τα προβλήματα.
Με αυτό τον τρόπο θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε μεγαλύτερη περιπτωσιολογία από ότι εάν πηγαίναμε να θεσπίσουμε ένα συγκεκριμένο κανόνα» επισήμανε η κ. Αχτσιόγλου.
Με την υπουργική απόφαση, θα καθορίζονται κάθε φορά οι όροι και οι προϋποθέσεις, ώστε να εξαιρεθεί η εξεταζόμενη κατηγορία ασφαλισμένων από την ασφάλιση και κατ’ επέκταση να απαλλαχτεί από οφειλές (βεβαιωμένες και μη) ή από τόκους, προσαυξήσεις, τέλη ή τυχόν άλλες επιβαρύνσεις.
Ειδικότερα η διάταξη αναφέρεται σε βεβαιωμένες ή μη οφειλές προς πρώην Φορείς κοινωνικής ασφάλισης ή το Δημόσιο, οι οποίες δημιουργήθηκαν λόγω εύλογης αμφιβολίας περί την υποχρέωση υπαγωγής ή μη στην παράλληλη ασφάλιση δύο ή περισσότερων Φορέων για το χρονικό διάστημα έως 31/12/2016, οι οποίες «δύνανται να διαγράφονται ή να απαλλάσσονται τυχόν επιβληθέντων πρόσθετων τελών, τόκων, προσαυξήσεων και επιβαρύνσεων».
Προσοχή, καθώς «τυχόν καταβληθέντα από τους ασφαλισμένους ποσά έναντι των ανωτέρω οφειλών δεν επιστρέφονται και δεν αναζητούνται».
Με τη διαγραφή των οφειλών δε θα απειλούνται πλέον από το ΚΕΑΟ οι εξής κατηγορίες ασφαλισμένων:
Α) Δημοσιογράφοι ασφαλισμένοι στο τ. ΕΤΑΠ – ΜΜΕ (πριν το 1993) οι οποίοι είχαν μπλοκάκι για δευτερεύουσες δημοσιογραφικές εργασίες και ο ΟΑΕΕ ζήτησε αναδρομικά υπέρογκα ποσά για την υποχρεωτική ασφάλιση σε αυτόν.
Β) Νέοι ασφαλισμένοι (από την 1/1/1993 και μετά) στο ΙΚΑ με ενεργό δελτίο παροχής υπηρεσιών οι οποίοι μπορούσαν να επιλέξουν ασφάλιση ζητώντας εξαίρεση από ΟΑΕΕ εφόσον είχαν 25 ημέρες ασφάλισης κάθε μήνα στο ΙΚΑ. Πολλοί αμελούσαν κάθε χρόνο τη βεβαίωση εξαίρεσης η το ταμείο διαπίστωνε ότι δεν συγκέντρωναν και τα 25 ένσημα με αποτέλεσμα να τους καταλογίζονται εισφορές.
Γ) Ασφαλισμένοι στον ΟΓΑ μικροεπιχειρηματίες και μικροξενοδόχοι, με απαλλακτικές από τον ΟΑΕΕ βεβαιώσεις, λόγω δραστηριότητάς τους σε μικρούς Δήμους με βάση πληθυσμιακά κριτήρια, οι οποίοι μπορεί να χρεώνονταν με αναδρομικές εισφορές από τον ΟΑΕΕ, ο οποίος ζητούσε εκκαθαριστικό εφορίας για να κρίνει αν υπάρχει υποχρέωση ή όχι υπαγωγής στην ασφάλιση με βάση εισοδηματικό κριτήριο.
Δ) Αμφισβητούμενα χρέη από το παρελθόν “σέρνουν” και μηχανικοί που βρίσκονταν ανάμεσα σε ΤΣΜΕΔΕ και ΟΑΕΕ επειδή είχαν αναπτύξει και μια εμπορικού τύπου δραστηριότητα, συναφή με το επάγγελμα του μηχανικού.
Η εύλογη αμφιβολία μπορεί να αποδεικνύεται ενδεικτικά από :
(α) ύπαρξη δικαστικής απόφασης υπέρ του ασφαλισμένου-οφειλέτη,
(β) ύπαρξη αντίθετων αποφάσεων των δικαστηρίων επί του ιδίου δυσχερώς ερμηνευόμενου νομικού θέματος,
(γ) προηγούμενη μακρόχρονη πρακτική της διοίκησης συνεπεία της οποίας είχε δημιουργηθεί στα υπόχρεα πρόσωπα η πεποίθηση περί μη υπαγωγής στην ασφάλιση,
(δ) ύπαρξη διαφορετικών οδηγιών επί του θέματος από τη διοίκηση,
(ε) πλήρης ασφάλιση από μισθωτή ή μη μισθωτή απασχόληση κατά την ίδια χρονική περίοδο για την οποία έχουν καταλογιστεί εισφορές από Φορέα ασφάλισης μισθωτών ή μη μισθωτών.
... κυρίως προς τον πρώην ΟΕΕ που δημιουργήθηκαν πριν από τη λειτουργία του ΕΦΚΑ, δηλαδή έως 31/12/2016.
Η Υπουργός εργασίας Εφη Αχτσιόγλου κατά την δεύτερη ημέρα συζήτησης του νομοσχεδίου στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής, έδωσε διευκρινίσεις σχετικά με τη διαδικασία διαγραφής.
Συγκεκριμένα ανέφερε ότι η ρύθμιση είναι γενική και δεν θεσπίζεται ένας κανόνας λόγω της πολύ μεγάλης περιπτωσιολογίας.
Π.χ. μπορεί να υπάρχει μια δικαστική απόφαση που να δικαιώνει τον ασφαλισμένο αλλά ο νόμος να λέει κάτι άλλο, μπορεί να υπάρχουν δύο συγκρουόμενες δικαστικές αποφάσεις, μπορεί να μην υπάρχει δικαστική απόφαση αλλά να είναι προφανές ότι ο ασφαλισμένος δεν γνώριζε ότι πρέπει να πληρώσει και σε δεύτερο ταμείο, ή τέλος μπορεί να μην υπάρχει δικαστική απόφαση αλλά να είναι προφανές ότι ο ασφαλισμένος είχε κλείσει τα βιβλία του και δεν θα έπρεπε να χρεώνεται με οφειλές.
«Θεσπίσαμε αυτή την διαδικασία για να μπορέσουμε να συμπεριλάβουμε το σύνολο των περιπτώσεων. Τι λέει η διαδικασία; Ότι θα έρχεται ο ασφαλισμένος θα υποβάλλει την αίτηση και θα εξηγεί όπως λέει ο νόμος γιατί θεωρεί ότι δεν οφείλει κάποια ασφαλιστική οφειλή, θα γνωμοδοτεί το συμβούλιο κοινωνικής ασφάλισης και ο αρμόδιος υπουργός θα βγάζει υπουργική απόφαση όπου θα ομαδοποιεί αυτές τις περιπτώσεις για να λύνει αυτά τα προβλήματα.
Με αυτό τον τρόπο θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε μεγαλύτερη περιπτωσιολογία από ότι εάν πηγαίναμε να θεσπίσουμε ένα συγκεκριμένο κανόνα» επισήμανε η κ. Αχτσιόγλου.
Με την υπουργική απόφαση, θα καθορίζονται κάθε φορά οι όροι και οι προϋποθέσεις, ώστε να εξαιρεθεί η εξεταζόμενη κατηγορία ασφαλισμένων από την ασφάλιση και κατ’ επέκταση να απαλλαχτεί από οφειλές (βεβαιωμένες και μη) ή από τόκους, προσαυξήσεις, τέλη ή τυχόν άλλες επιβαρύνσεις.
Ειδικότερα η διάταξη αναφέρεται σε βεβαιωμένες ή μη οφειλές προς πρώην Φορείς κοινωνικής ασφάλισης ή το Δημόσιο, οι οποίες δημιουργήθηκαν λόγω εύλογης αμφιβολίας περί την υποχρέωση υπαγωγής ή μη στην παράλληλη ασφάλιση δύο ή περισσότερων Φορέων για το χρονικό διάστημα έως 31/12/2016, οι οποίες «δύνανται να διαγράφονται ή να απαλλάσσονται τυχόν επιβληθέντων πρόσθετων τελών, τόκων, προσαυξήσεων και επιβαρύνσεων».
Προσοχή, καθώς «τυχόν καταβληθέντα από τους ασφαλισμένους ποσά έναντι των ανωτέρω οφειλών δεν επιστρέφονται και δεν αναζητούνται».
Με τη διαγραφή των οφειλών δε θα απειλούνται πλέον από το ΚΕΑΟ οι εξής κατηγορίες ασφαλισμένων:
Α) Δημοσιογράφοι ασφαλισμένοι στο τ. ΕΤΑΠ – ΜΜΕ (πριν το 1993) οι οποίοι είχαν μπλοκάκι για δευτερεύουσες δημοσιογραφικές εργασίες και ο ΟΑΕΕ ζήτησε αναδρομικά υπέρογκα ποσά για την υποχρεωτική ασφάλιση σε αυτόν.
Β) Νέοι ασφαλισμένοι (από την 1/1/1993 και μετά) στο ΙΚΑ με ενεργό δελτίο παροχής υπηρεσιών οι οποίοι μπορούσαν να επιλέξουν ασφάλιση ζητώντας εξαίρεση από ΟΑΕΕ εφόσον είχαν 25 ημέρες ασφάλισης κάθε μήνα στο ΙΚΑ. Πολλοί αμελούσαν κάθε χρόνο τη βεβαίωση εξαίρεσης η το ταμείο διαπίστωνε ότι δεν συγκέντρωναν και τα 25 ένσημα με αποτέλεσμα να τους καταλογίζονται εισφορές.
Γ) Ασφαλισμένοι στον ΟΓΑ μικροεπιχειρηματίες και μικροξενοδόχοι, με απαλλακτικές από τον ΟΑΕΕ βεβαιώσεις, λόγω δραστηριότητάς τους σε μικρούς Δήμους με βάση πληθυσμιακά κριτήρια, οι οποίοι μπορεί να χρεώνονταν με αναδρομικές εισφορές από τον ΟΑΕΕ, ο οποίος ζητούσε εκκαθαριστικό εφορίας για να κρίνει αν υπάρχει υποχρέωση ή όχι υπαγωγής στην ασφάλιση με βάση εισοδηματικό κριτήριο.
Δ) Αμφισβητούμενα χρέη από το παρελθόν “σέρνουν” και μηχανικοί που βρίσκονταν ανάμεσα σε ΤΣΜΕΔΕ και ΟΑΕΕ επειδή είχαν αναπτύξει και μια εμπορικού τύπου δραστηριότητα, συναφή με το επάγγελμα του μηχανικού.
Η εύλογη αμφιβολία μπορεί να αποδεικνύεται ενδεικτικά από :
(α) ύπαρξη δικαστικής απόφασης υπέρ του ασφαλισμένου-οφειλέτη,
(β) ύπαρξη αντίθετων αποφάσεων των δικαστηρίων επί του ιδίου δυσχερώς ερμηνευόμενου νομικού θέματος,
(γ) προηγούμενη μακρόχρονη πρακτική της διοίκησης συνεπεία της οποίας είχε δημιουργηθεί στα υπόχρεα πρόσωπα η πεποίθηση περί μη υπαγωγής στην ασφάλιση,
(δ) ύπαρξη διαφορετικών οδηγιών επί του θέματος από τη διοίκηση,
(ε) πλήρης ασφάλιση από μισθωτή ή μη μισθωτή απασχόληση κατά την ίδια χρονική περίοδο για την οποία έχουν καταλογιστεί εισφορές από Φορέα ασφάλισης μισθωτών ή μη μισθωτών.
ΠΗΓΗ msn.com
serrespost.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου