Τετάρτη 29 Φεβρουαρίου 2012

Επανεκκίνηση με μνημόνιο ανάπτυξης και «προίκα» 30,5 δισ.

Η ατζέντα της συνάντησης του πρωθυπουργού, Λουκά Παπαδήμου, με τον πρόεδρο της Κομισιόν, Χοσέ Μανουέλ Μπαρόζο

 Στόχος του κ. Λουκά Παπαδήμου είναι να υπάρξει ένα πιο σαφές χρονοδιάγραμμα κινήσεων και διαδικασιών μέχρις ότου το ταμείο εγγυήσεων για τη χρηματοδότηση υποδομών πάρει σάρκα και οστά.

 

 Την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας με ένα μνημόνιο ανάπτυξης με ένα πακέτο συνολικού ύψους 30,5 δισ. ευρώ (11,2 δισ. από κοινοπραξία και 19 δισ. αποκρατικοποιήσεις) μέχρι και το 2015 και ενδεχομένως περισσότερα κονδύλια για την αντιμετώπιση της ανεργίας θα συζητήσει σήμερα ο Πρωθυπουργός, Λουκάς Παπαδήμος με τον Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Χοσέ Μανουέλ Μπαρόζο.

 

 

 

Το ευρωπαϊκό σχέδιο «Μάρσαλ» για την Ελλάδα δεν εξαντλείται στην ανάλωση του υπολοίπου των 11,2 δισ. ευρώ από χρήματα του ΕΣΠΑ. Περιλαμβάνει και τη χρήση 1,5 δισ. ευρώ από τα χρήματα αυτά για τη δημιουργία δύο ταμείων εγγυήσεων για ΜΜΕ και χρηματοδότηση των υποδομών που είναι δυνατόν να διαθέσουν περίπου 5 δισ. ευρώ φρέσκου χρήματος στην πραγματική οικονομία.
Το πρώτο ταμείο αποτελεί θέμα υψηλής προτεραιότητας για την Ελλάδα, αφού οι αρχικές εγγυήσεις των 500 εκ. ευρώ από κονδύλια του ΕΣΠΑ θα μετατραπούν σε ισόποσο δάνειο από την ΕΤΕπ που θα κινητοποιήσει άλλο 1 δισ. ευρώ δανείων από τις ελληνικές εμπορικές τράπεζες. Τα χρήματα αυτά θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ακόμη και για κεφάλαιο κίνησης από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες, ενώ βρίσκονται κοντά στο λουκέτο δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό.
Το δεύτερο Ταμείο εγγυήσεων αυτό που θα αφορά τη χρηματοδότηση των μεγάλων υποδομών είναι ακόμη πιο σημαντικό. Κοινοτικοί πόροι ύψους 1 δισ. από το ΕΣΠΑ θα δοθούν εγγυήσεις στην ΕΤΕπ ώστε να δώσει ισόποσο δάνειο για τη χρηματοδότηση βαριών υποδομών.
Ο σχεδιασμός προβλέπει μόχλευση κεφαλαίων από εμπορικές τράπεζες, ενώ τα χρήματα αυτά θα τριπλασιαστούν φτάνοντας τα 3 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότηση υποδομών οι οποίες στις πλειονότητά τους ενισχύονται ήδη από τα κοινοτικά κονδύλια κάτι που δεν προβλέπεται από την κοινοτική νομοθεσία.
Συνεπώς θα πρέπει να υπάρξει συντονισμός για την αλλαγή του κοινοτικού κανονισμού ώστε να εξασφαλιστεί με τον τρόπο αυτό η χρηματοδότηση υποδομών, όπως για παράδειγμα οι πέντε μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι οι οποίοι έχουν «παγώσει» περισσότερο από ένα χρόνο. Αιτία ήταν η έλλειψη ρευστότητας που προέβαλαν οι χρηματοδότριες τράπεζες, αλλά και η αδυναμία του ελληνικού δημοσίου να εξοφλήσει οφειλές ύψους περίπου 1 δισ. στην κοινοπραξία που έχει με τους παραχωρησιούχους.
Τα έργα αυτά θα πρέπει να προχωρήσουν σύντομα, αφού η πώληση των δικαιωμάτων το δημοσίου έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που έχει συμφωνηθεί με την τρόικα. Το ίδιο συμβαίνει και με τα περιφερειακά αεροδρόμια και τα λιμάνια.
Στόχος του κ. Παπαδήμου θα είναι να υπάρξει ένα πιο σαφές χρονοδιάγραμμα κινήσεων και διαδικασιών μέχρις ότου το ταμείο εγγυήσεων για τη χρηματοδότηση υποδομών πάρει σάρκα και οστά.
Από τα δάνεια αναμένεται να χρηματοδοτηθεί και ένα μέρος από τα συνολικά 181 έργα προτεραιότητας που έχουν συμφωνηθεί μεταξύ του υπουργού Ανάπτυξης, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και του επιτρόπου αρμόδιου για θέματα περιφερειακής πολιτικής κ. Γιοχάνες Χαν.
Στο ίδιο πλαίσιο θα συζητηθεί και η τεχνική και χρηματοδοτική στήριξη που μπορεί να παρέχει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στις υπόλοιπες αποκρατικοποιήσεις με τη μορφή δικαιωμάτων μεριδίων κρατικών εταιρειών και ακίνητης περιουσίας. Τούτο στη βάση της υποστήριξης που παρέχει ήδη η ομάδα δράσης του κ. Ράιχενμπαχ.
Ένα δεύτερο πακέτο που θα συζητηθεί μεταξύ του πρωθυπουργού και του προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα είναι τα εγγενή προβλήματα του ΕΣΠΑ η επίλυση των οποίων παρουσιάζει ακόμη πολύ αργή πρόοδο.
Συγκεκριμένα θα πρέπει να συζητηθεί η πορεία των νομοθετικών πρωτοβουλιών που θα πρέπει να αναλάβει η Ελλάδα σε ό,τι αφορά την επιτάχυνση των διαδικασιών ένταξης και διαχείρισης των έργων του ΕΣΠΑ, αλλά και του φλέγοντος θέματος των απαλλοτριώσεων.
Εκτός αυτών θα πρέπει να επιλυθούν και τα επιμέρους προβλήματα που εντοπίζονται σε προγράμματα με μεγάλο προϋπολογισμό και έργα που δημιουργούν πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα για την πραγματική οικονομία όπως είναι οι ενεργές δράσεις απασχόλησης οι οποίες χρηματοδοτούνται μέσω του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου και παρουσιάζουν καθυστέρηση. Στο επίκεντρο θα βρεθούν επίσης και τα έργα περιβάλλοντος και ειδικά το πρόγραμμα «Helios» για την εξαγωγή ηλεκτρικής ενέργειας η οποία θα παράγεται από τον ήλιο στη Γερμανία, αλλά και τη διαχείριση απορριμμάτων.
Ειδικά για το θέμα των απορριμμάτων η επιτροπή έχει προειδοποιήσει πολλές φορές την Ελλάδα η οποία απειλείται με ένα βαρύ ημερήσιο πρόστιμο ύψους 33 εκ. ευρώ αν δεν προχωρήσει στις κατάλληλες επενδύσεις. Η συζήτηση μεταξύ Παπαδήμου Μπαρόζο θα έχει ως στόχο οι κατ' αρχήν συζητήσεις να μετουσιωθούν σε πράξεις και επενδύσεις με την κατάλληλη τεχνική και χρηματοδοτική βοήθεια.
Ένα ακόμη πολύ καυτό θέμα είναι η επίσημη ολοκλήρωση των προγραμμάτων της Γ προγραμματικής περιόδου. Δηλαδή η ολοκλήρωση των περίπου 1.000 ημιτελών έργα της περιόδου 2000-2006, τα οποία αφορούν κυρίως την τοπική αυτοδιοίκηση. Αν τα έργα αυτά δεν ολοκληρωθούν μέχρι και το Σεπτέμβριο του 2013 και παρά το γεγονός ότι οι χρηματοδοτικές ουρές δεν ξεπερνούν τα 260 εκ. ευρώ κινδυνεύουν να κοστίσουν στην Ελλάδα πρόστιμο 3,5 δισ. τα οποία θα πρέπει να επιστραφούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ - tdas@nafemporiki.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου