Ετσι πλέον επιστρέφουν οι ερασιτεχνικές άδειες αλιείας με παράβολο “φωτιά” και αποκλεισμό μεγάλων σκαφών και ιπποδυνάμεων.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, όχι μόνον
επανέρχεται η ερασιτεχνική άδεια αλιείας σκάφους, αλλά ακόμα χειρότερα,
σχετικά με το μέγιστο μήκος σκάφους για ερασιτεχνική αλιεία ορίζονται τα
6 μέτρα για φουσκωτά και 7,5 μέτρα για τα υπόλοιπα, με ανώτερη
ιπποδύναμη τα 120 άλογα και για τα δυο!
Όπως σημειώνεται από ανθρώπους που
ασχολούνται για χρόνια με το συγκεκριμένο χόμπι, στα 6τρα φουσκωτά
σκάφη, το 90% από αυτά έχει ελάχιστη ιπποδύναμη από τον κατασκευαστή
τους 150 ίππους, άρα σχεδόν κανένα 6τρο φουσκωτό δε θα μπορεί να εκδώσει
άδεια αλιείας. Εύλογα λοιπόν εκφράζονται απορίες για τις διανοητικές
δυνατότητες του συντάκτη της συγκεκριμένης ρύθμισης και για το σκεπτικό
της απόφασης με την οποία ο κάτοχος ενός 6τρου φουσκωτού μπορεί να
ψαρεύει, ενώ κάποιος άλλος με 7τρο δε θα μπορεί.
Η κατάργηση της άδειας ερασιτεχνικής αλιείας σκάφους είχε τα συνακόλουθα ευεργετικά σε κάθε περίπτωση αποτελέσματα αφού:
Μετά τη συνεχή πτώση του αριθμού των
πωλήσεων μικρών σκαφών από το έτος 2009 και εντεύθεν η οποία,
σημειωτέον, ξεπέρασε το 87%, σύμφωνα με τον ΣΕΚΑΠΛΑΣ παρουσιάστηκε το
έτος 2014 αύξηση κατά ποσοστό 25% επί των πωλήσεων του έτους 2013
σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Ναυτιλίας.
Η πιο πάνω αύξηση αφορά αποκλειστικά και
μόνον στην επαγγελματική χρήση, ενώ δημιουργήθηκε ήδη νέος κλάδος
επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών θαλάσσιας αναψυχής με σκάφος για σκοπούς
άσκησης ερασιτεχνική αλιείας.
Επίσης ενισχύθηκε η απασχόληση νέων στις νέες δραστηριότητες.
Παράλληλα θα επιβληθούν και νέες γραφειοκρατικές διαδικασίες που δρομολογούνται με την καθιέρωση νέου μητρώου, για την ταλαιπωρία του κόσμου και για την αγανάκτησή του για τις παλινωδίες της Κεντρικής Διοίκησης
Επίσης ενισχύθηκε η απασχόληση νέων στις νέες δραστηριότητες.
Παράλληλα θα επιβληθούν και νέες γραφειοκρατικές διαδικασίες που δρομολογούνται με την καθιέρωση νέου μητρώου, για την ταλαιπωρία του κόσμου και για την αγανάκτησή του για τις παλινωδίες της Κεντρικής Διοίκησης
ΤΙ ΘΑ ΠΛΗΡΩΝΕΙ Ο ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ
ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΣΚΑΦΟΥΣ ΜΕ ΚΙΝΗΤΗΡΑ 120 ΒΗΡ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΑΔΕΙΑΣ ΑΛΙΕΙΑΣ
ΣΚΑΦΟΥΣ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΝΕΑ ΡΥΘΜΙΣΗ
Για τους πρώτους 25 ΒΗΡ πληρώνει 50,00 Ευρώ
Για τους υπόλοιπους 95 πληρώνει 95.00 Ευρώ
ΣΥΝΟΛΟ 145, 00 Ευρώ για ένα έτος
Για τους πρώτους 25 ΒΗΡ πληρώνει 50,00 Ευρώ
Για τους υπόλοιπους 95 πληρώνει 95.00 Ευρώ
ΣΥΝΟΛΟ 145, 00 Ευρώ για ένα έτος
ΤΙ ΠΛΗΡΩΝΕ Ο ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΣΚΑΦΟΥΣ ΜΕ ΚΙΝΗΤΗΡΑ 120 ΒΗΡ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΑΔΕΙΩΝ ΑΛΙΕΙΑΣ ΜΕ ΤΟ ν. 4256/2014
Για τους πρώτους 10 ΒΗΡ πλήρωνε 29,34 Ευρώ
Για τους υπόλοιπους 110 πλήρωνε 161,17 Ευρώ (δλδ για κάθε ίππο 1,47 Ευρώ)
ΣΥΝΟΛΟ 190, 51 Ευρώ για δύο έτη.
Κατά συνέπεια για ένα έτος πλήρωνε 190.51: 2 = 95,25
Για τους πρώτους 10 ΒΗΡ πλήρωνε 29,34 Ευρώ
Για τους υπόλοιπους 110 πλήρωνε 161,17 Ευρώ (δλδ για κάθε ίππο 1,47 Ευρώ)
ΣΥΝΟΛΟ 190, 51 Ευρώ για δύο έτη.
Κατά συνέπεια για ένα έτος πλήρωνε 190.51: 2 = 95,25
Άρα έχουν μια αύξηση της τάξης των 49,75 Ευρώ, περίπου κατά 50%
Τι προβλέπει η ρύθμιση
Συγκεκριμένα σύμφωνα με τις διατάξεις
«περί αδειών αλιευτικών σκαφών» καθορίζεται ότι για να εργαστεί
οιοδήποτε σκάφος μηχανοκίνητο ή μη, επαγγελματικό ή ερασιτεχνικό, ως
αλιευτικό, στη θάλασσα, απαιτείται ο εφοδιασμός του με άδεια
επαγγελματικής ή ερασιτεχνικής αλιείας αντίστοιχα.
Οι ερασιτεχνικές άδειες για τα σκάφη αλιείας χορηγούνταν από τις Λιμενικές Αρχές. Για την έκδοση άδειας σε ερασιτεχνικό σκάφος ήταν αναγκαία προϋπόθεση η κατοχή ατομικής άδειας ερασιτεχνικής αλιείας από τον ενδιαφερόμενο και η καταβολή τέλους υπέρ του Δημοσίου, το οποίο προοδευτικά αυξανόταν αναλόγως της ιπποδύναμης της μηχανής του σκάφους . Με τον νόμο για τα Τουριστικά πλοία καταργήθηκε η ατομική ερασιτεχνική άδεια αλιείας και η υποχρέωση εφοδιασμού του σκάφους και των επιβαινόντων σε αυτό, με ερασιτεχνική άδεια για την διενέργεια ερασιτεχνικής αλιείας. Η ρύθμιση, σύμφωνα με το νόμο, αφορά μόνο στα ερασιτεχνικά σκάφη και στους ερασιτέχνες αλιείς που ασκούν δραστηριότητα στη θάλασσα. Η ως άνω ρύθμιση έχει καταστήσει δυσχερή την παρακολούθηση της αλιευτικής δραστηριότητας. Η ερασιτεχνική αλιεία μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στους αλιευτικούς πόρους. Είναι αναγκαίο να διασφαλιστεί η διεξαγωγή της ερασιτεχνικής αλιείας κατά τρόπο ο οποίος δεν παρακωλύει σημαντικά την εμπορική αλιεία και δεν έρχεται σε αντίθεση με τη βιώσιμη εκμετάλλευση των έμβιων υδρόβιων πόρων.
Οι ερασιτεχνικές άδειες για τα σκάφη αλιείας χορηγούνταν από τις Λιμενικές Αρχές. Για την έκδοση άδειας σε ερασιτεχνικό σκάφος ήταν αναγκαία προϋπόθεση η κατοχή ατομικής άδειας ερασιτεχνικής αλιείας από τον ενδιαφερόμενο και η καταβολή τέλους υπέρ του Δημοσίου, το οποίο προοδευτικά αυξανόταν αναλόγως της ιπποδύναμης της μηχανής του σκάφους . Με τον νόμο για τα Τουριστικά πλοία καταργήθηκε η ατομική ερασιτεχνική άδεια αλιείας και η υποχρέωση εφοδιασμού του σκάφους και των επιβαινόντων σε αυτό, με ερασιτεχνική άδεια για την διενέργεια ερασιτεχνικής αλιείας. Η ρύθμιση, σύμφωνα με το νόμο, αφορά μόνο στα ερασιτεχνικά σκάφη και στους ερασιτέχνες αλιείς που ασκούν δραστηριότητα στη θάλασσα. Η ως άνω ρύθμιση έχει καταστήσει δυσχερή την παρακολούθηση της αλιευτικής δραστηριότητας. Η ερασιτεχνική αλιεία μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στους αλιευτικούς πόρους. Είναι αναγκαίο να διασφαλιστεί η διεξαγωγή της ερασιτεχνικής αλιείας κατά τρόπο ο οποίος δεν παρακωλύει σημαντικά την εμπορική αλιεία και δεν έρχεται σε αντίθεση με τη βιώσιμη εκμετάλλευση των έμβιων υδρόβιων πόρων.
Η άσκηση ερασιτεχνικής αλιευτικής
δραστηριότητας χωρίς την υποχρέωση εφοδιασμού του σκάφους με άδεια,
καθιστά αδύνατη τη συλλογή στοιχείων ως προς τον αριθμό των σκαφών και
των αριθμό των απασχολουμένων καθώς και την εκτίμηση και αξιολόγηση της
αλιευτικής πίεσης που ασκείται στα αποθέματα. Επιπροσθέτως
αποδυναμώνεται η δυνατότητα ελέγχου και εφαρμογής των ισχυουσών
διατάξεων όσον αφορά στους όρους, προϋποθέσεις και μέτρα άσκησης της
ερασιτεχνικής αλιείας. Επιπλέον το Δημόσιο έχει απολέσει τα έσοδα των
τελών, τα οποία καταβάλλονταν τόσο κατά την πρώτη έκδοση όσο και κατά
την ανανέωση της ερασιτεχνικής άδειας του σκάφους.
Η κατάργηση της ερασιτεχνικής άδειας
αλιείας σκάφους έχει προκαλέσει την αντίδραση των επαγγελματιών αλιέων,
οι οποίοι επισημαίνουν την ανεξέλεγκτη άσκηση της ερασιτεχνικής αλιείας,
αντιπαραθέτοντας τους αυστηρούς κανόνες που ισχύουν στην επαγγελματική
αλιεία, τους αυστηρούς ελέγχους που αυτή υφίσταται και το γεγονός ότι
μόνο η επαγγελματική αλιεία ενοχοποιείται για την ασκούμενη αλιευτική
πίεση στα αποθέματα, ενώ σημαντική πίεση ασκεί και η ερασιτεχνική αλιεία
που όμως δεν μπορεί να εκτιμηθεί. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αριθμός των
ερασιτεχνικών σκαφών δεν είναι αμελητέος ενώ γίνονται αναφορές ότι
πολλά από αυτά τα σκάφη είναι μεγαλύτερα και καλύτερα εξοπλισμένα από
πολλά επαγγελματικά σκάφη, καθώς δεν υπάρχουν περιορισμοί σε αυτά και ως
εκ τούτου δεν υπολείπονται ως προς τις δυνατότητες των επαγγελματικών
σκαφών, και είναι δυνατόν να τις ξεπερνούν. Από τα παραπάνω προκύπτει η
αναγκαιότητα καταγραφής και παρακολούθησης της ερασιτεχνικής αλιείας που
ασκείται από ερασιτεχνικά σκάφη στη θάλασσα, η θέσπιση περιόδου
απαγόρευσης της άσκησής της, καθώς και περιορισμού των επιτρεπόμενων
αλιευμάτων προκειμένου να περιοριστεί η υπεραλίευση.
Σύμφωνα με το άρθρο 43:
Στη διεύθυνση Ελέγχου Αλιευτικών
Δραστηριοτήτων, συνίσταται μητρώο σκαφών ερασιτεχνικής αλιείας, στο
οποίο καταχωρίζονται τα ερασιτεχνικά σκάφη ελληνικής σημαίας που
χρησιμοποιούνται για ερασιτεχνική αλιευτική δραστηριότητα.
Στο μητρώο καταχωρίζονται τα στοιχεία του ιδιοκτήτη και του σκάφους.
Για την εγγραφή στο μητρώο ερασιτεχνικής αλιείας, τα σκάφη πρέπει να πληρούν τις παρακάτω προϋποθέσεις:
αα) Για πλαστικά ή ξύλινα σκάφη, συμβατά ή ημιταχύπλοα:
1. Αδεια εκτέλεσης πλόων σε ισχύ ή πιστοποιητικό αξιοπλοΐας
2. Ανώτατο όριο ολικού μήκους τα 7,5 μέτρα
3. Μέγιστη ιπποδύναμη μηχανής 120 ίπποι
ββ) Για φουσκωτά σκάφη:
1. Άδεια εκτέλεσης πλόων σε ισχύ ή πιστοποιητικό αξιοπλοΐας
2. Ανώτατο όριο ολικού μήκους τα 6 μέτρα
3. Μέγιστη ιπποδύναμη μηχανής 120 ίπποι
Για την καταχώριση του σκάφους στο
μητρώο σκαφών ερασιτεχνικής αλιείας, υποβάλλεται αίτηση στο Ολοκληρωμένο
Σύστημα Παρακολούθησης και Καταγραφής Αλιευτικών Δραστηριοτήτων ( ΟΣΠΑ
), ηλεκτρονική αίτηση.
Η αίτηση συνοδεύεται από ηλεκτρονικό παράβολο 50,00 € για τα κωπήλατα και για μηχανοκίνητα σκάφη με ιπποδύναμη έως 25 ίππους.
Για μηχανές άνω των 25 ίππων, το παράβολο αυξάνεται κατά 1,00 ευρώ για κάθε ίππο.
Η άδεια ισχύει για ένα χρόνο και με τη λήξη της ανανεώνεται με την ίδια διαδικασία.
Όπως αναφέρουν ερασιτέχνες ψαράδες, εάν
ψηφιστούν οι παραπάνω ρυθμίσεις, θα πρόκειται για μια απόδειξη ακόμα,
πως τελικά σε καίριες θέσεις, έχουν τοποθετηθεί άτομα με παντελή έλλειψη
του σχετικού γνωστικού αντικειμένου. Και διερωτώνται: «Με ποια λογική
άραγε ορίζονται ως ανώτεροι οι 120 ίπποι μηχανής; Τι αλλάζει για έναν
που έχει 150 ή 300 ίππους στο σκάφος του; Και οι δύο τα ίδια παραγάδια
θα ρίξουν, το ίδιο ψαροντούφεκο θα κάνουν.
Άραγε η πρώτη φορά αριστερά, θεωρεί πως
όποιος έχει ένα φουσκωτό σκάφος 6 μέτρων και 10 cm θεωρείται πλούσιος,
οπότε εάν θέλει να ψαρεύει να αγοράσει και δεύτερο σκάφος έως 6 μέτρα
για να κάνει το χόμπι του; Ένα ψάρεμα μας έμεινε να κάνουμε, το οποίο
μας προφυλάσσει από την παράνοια των καιρών. Θα μας το κόψετε και αυτό;»
Πάντως, δεδομένου ότι το σχέδιο νόμου
βρίσκεται ακόμη στην διαδικασία της επεξεργασίας στην Επιτροπή της
Βουλής, υπάρχει η δυνατότητα για τους φορείς της ερασιτεχνικής αλιείας
να παρέμβουν, έστω και με γραπτά υπομνήματα, προκειμένου να διορθώσουν
τις προαναφερθείσες απαράδεκτες ρυθμίσεις.
psarema.net
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου