Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2013

Αέριο: Πρόσβαση και για ιδιώτες στο δίκτυο του TAP

Ο ΤΑΡ θα είναι υποχρεωμένος να κατασκευάσει και επιπλέον διασυνδέσεις με ενδιαφερόμενους (ιδιώτες) αγοραστές φυσικού αερίου, ενώ τίθενται και περιορισμοί για τις δεσπόζουσες εταιρείες προμήθειας. 




Περισσότερες των μία διασυνδέσεων του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ με το εθνικό σύστημα του ΔΕΣΦΑ, προβλέπει η άδεια που χορήγησαν για τη λειτουργία του ως ανεξάρτητο σύστημα, οι Ρυθμιστικές Αρχές Ελλάδας, Ιταλίας και Αλβανίας.
Σύμφωνα με την ίδια απόφαση, ο ΤΑΡ θα είναι υποχρεωμένος να κατασκευάσει επιπλέον διασυνδέσεις με ενδιαφερόμενους (ιδιώτες) αγοραστές φυσικού αερίου, ενώ τίθενται και περιορισμοί για τις δεσπόζουσες εταιρείες προμήθειας, με ποσοστό αγοράς πάνω από 50% ως προς τη δέσμευση δυναμικότητας στις εξόδους του αγωγού.
Ειδικότερα, η απόφαση που ενέκριναν οι τρεις ρυθμιστές προκειμένου να επιτρέψουν στον αγωγό να λειτουργεί ως ανεξάρτητο σύστημα, θέτει όρους στη λειτουργία του, ώστε να αποτραπούν διακρίσεις υπέρ χρηστών που είναι συνδεδεμένοι με τους μετόχους του.
Επιπλέον δείχνει ότι αποδέχτηκε αιτήματα του ΔΕΣΦΑ αλλά και άλλων παικτών, για τη διευκόλυνση των διασυνδέσεων επί ελληνικού εδάφους, μέσω των οποίων θα μπορεί να εισέρχεται στο ελληνικό σύστημα φυσικό αέριο προέλευσης Αζερμπαϊτζάν. Ας σημειωθεί ότι ήδη η ΔΕΠΑ υπέγραψε συμφωνία με την αζέρικη Socar, η οποία είναι επίσης μέτοχος του αγωγού ΤΑΡ, για την προμήθεια ενός δισ. κυβικών μέτρων αερίου το χρόνο.
Συγκεκριμένα, η απόφαση προβλέπει ότι η εταιρεία του ΤΑΡ θα είναι υποχρεωμένη να κατασκευάσει επί ελληνικού εδάφους μία ή περισσότερες διασυνδέσεις του αγωγού, με το ελληνικό σύστημα, το οποίο διαχειρίζεται ο ΔΕΣΦΑ. Οι διασυνδέσεις αυτές θα είναι διπλής κατεύθυνσης και με ελάχιστη δυναμικότητα 10 εκατομμύρια κυβικά μέτρα την ημέρα (3,6 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο) ανά κατεύθυνση.
Για τον ακριβή προσδιορισμό του αριθμού των σημείων διασύνδεσης ΤΑΡ με ΔΕΣΦΑ και της δυναμικότητάς τους, οι δύο φορείς (ΤΑΡ και ΔΕΣΦΑ), θα προχωρήσουν σε έρευνα αγοράς (market test) υπό την επίβλεψη της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας. Πάντως η απόφαση ξεκαθαρίζει ότι ανεξάρτητα από τις όποιες απαιτήσεις δυναμικότητας προκύψουν για τις διασυνδέσεις, ο ΤΑΡ δεν υποχρεώνεται να αυξήσει την αρχική, συνολική του δυναμικότητα, η οποία παραμένει στα 10 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο.
Πέραν του ΔΕΣΦΑ, τη δυνατότητα διασύνδεσης με τον ΤΑΡ μέσω επιπλέον διασυνδέσεων εξόδου-εισόδου, η άδεια την προσφέρει και σε τρίτους χρήστες, μετά από αίτημά τους. Η ικανοποίηση των αιτημάτων αυτών σχετίζεται με το κατά πόσο είναι τεχνικά και οικονομικά εφικτό. Σε περίπτωση δε άρνησης, το βάρος της απόδειξης το αναλαμβάνει η εταιρεία του ΤΑΡ. Όσο για το κόστος των έργων που έχουν σχέση με τις διασυνδέσεις, αυτό το αναλαμβάνουν είτε ο ΔΕΣΦΑ για αυτές που αφορούν το εθνικό δίκτυο, είτε οι τρίτοι χρήστες.

Περιορισμοί

Αξίζει να σημειωθεί, ότι προκειμένου να εγκριθεί από τις ρυθμιστικές και τις κοινοτικές αρχές η λειτουργία του ΤΑΡ ως ανεξάρτητου συστήματος, κατά παρέκκλιση των κοινοτικών οδηγιών, επιβάλλονται περιορισμοί τόσο για την προέλευση του αερίου που θα μεταφέρει, τις δεσπόζουσες εταιρείες στις αγορές Ιταλίας και Ελλάδας και την διοικητική οργάνωση της εταιρείας του αγωγού.
Ειδικότερα, ορίζεται ότι η αρχική ετήσια δυναμικότητα του αγωγού που είναι 10 δισ. κυβικά μέτρα, διατίθεται αποκλειστικά για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν. Η αναφορά αυτή αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο η επέκταση της δυναμικότητας κατά επιπλέον 10 δισ. κυβικά μέτρα, να μπορεί να διατεθεί για τη μεταφορά αερίου και από άλλες περιοχές, όπως Τουρκμενιστάν ή Ιράκ.
Επίσης, επιβάλλει στην εταιρεία του αγωγού να συντάξει και δημοσιοποιήσει Κώδικα Διαχείρισης που να είναι συμβατός με τις ενεργειακές οδηγίες της ΕΕ. Τέλος, να εφαρμόσει το unbundling στην οργανωτική και διαχειριστική δομή της εταιρείας, ώστε να διασφαλίζεται ότι τα στελέχη του και τα μέλη των οργάνων διοίκησης, να μην εμπλέκονται με τις εταιρείες μετόχους που συμμετέχουν στην παραγωγή του αερίου στο κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ στην Κασπία.
Στο μετοχολόγιο της εταιρείας του ΤΑΡ, όπως διαμορφώθηκε από το καλοκαίρι και μετά συμμετέχουν οι εταιρείες: BP (20%), SOCAR ( Αζερμπαϊτζάν, 20%), Statoil (Νορβηγία,20%), Fluxys (Βέλγιο, 16%), Total (Γαλλία, 10%), E.ON ( Γερμανία, 9%) και Axpo (Ελβετία, 5%). Οι αρχικοί μέτοχοι με 50% ο καθένας ήταν οι Statoil και Axpo, ενώ στη συνέχεια παραχώρησαν ποσοστό 15% στην Ε.ΟΝ. Οι ΒΡ, Statoil, Socar και Total συμμετέχουν επίσης και στην κοινοπραξία εκμετάλλευσης του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ.

 του Μιχάλη Καϊταντζίδη
            euro2day.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου