... σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν στο Workshop που διοργάνωσε πρόσφατα στην Αθήνα το Ινστιτούτο Ενέργειας Νοτιανατολικής Ευρώπης (ΙΕΝΕ) με τη συμμετοχή φορέων και εκπροσώπων της ελληνικής και παγκόσμιας αγοράς φυσικού αερίου.
Το φυσικό αέριο αντιπροσωπεύει το ένα τέταρτο της παγκόσμιας ενεργειακής αγοράς με το 9,8% να διατίθεται ως LNG. Αν και στο παρελθόν η προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου σημείωσε πιο γρήγορο ρυθμό ανάπτυξης σε σχέση με τον υπόλοιπο κλάδο του φυσικού αερίου (με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 6,2% το διάστημα 2000-2015) το μερίδιο αγοράς του παραμένει στάσιμο από το 2010 καθώς η εγχώρια παραγωγή και η προμήθεια μέσω αγωγών ανταποκρίθηκαν στον ανταγωνισμό σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Φυσικού Αερίου, IGU.
Σύμφωνα με την Ένωση, το 2017, η προμήθεια LNG θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη χρονιά με επιπλέον ποσότητες από Αυστραλία, Νοτιανατολική Ασία και ΗΠΑ. Δεδομένης της ανάπτυξης στις τεχνικές και τη σταθερή παραγωγή, η προσφορά αναμένεται να ξεπεράσει τη ζήτηση το 2017.
Οι ελληνικές επιχειρήσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου
Στην Ελλάδα το φυσικό αέριο αντιπροσωπεύει το 14% του συνολικού εφοδιασμού πρωτογενούς ενέργειας στην Ελλάδα και από αυτό το 25% αφορά στο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) το οποίο εισάγεται στην Ελλάδα μέσω του τερματικού σταθμού επαναεριοποίησης στη Ρεβυθούσα. Το υπόλοιπο εισάγεται από τη Ρωσία και την Τουρκία μέσω αγωγών. Ο σταθμός της Ρεβυθούσας λειτουργεί από το 2000 και σήμερα η δυναμικότητά του φθάνει τα 8, 25 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως. Μέχρι το τέλος του 2017 αναμένεται να ολοκληρωθεί και η τρίτη δεξαμενή αποθήκευσης η οποία θα έχει χωρητικότητα 95.000 κ.μ φυσικού αερίου και θα αυξήσει τη χωρητικότητα του σταθμού σε 225.000 κυβικά μέτρα υγροποιημένου φυσικού αερίου από 130.000 κυβικά μέτρα που είναι σήμερα. Η δυναμικότητα αεριοποίησης θα αυξηθεί σε 1.400 κ.μ υγροποιημένου φυσικού αερίου την ώρα από τα 1.000 κυβικά μέτρα που είναι σήμερα.
Ο ελληνόκτητος στόλος ενδυναμώθηκε το 2016 σημειώνοντας ανάπτυξη 6,5% στον αριθμό των πλοίων και 10,26% στη μεταφορική ικανότητα. Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για σημαντική ανάπτυξη (δεδομένης της οικονομικής κρίσης και των περιορισμένων ταμειακών ροών) οι συνθήκες της αγοράς προκάλεσαν συρρίκνωση του αριθμού των ελληνικών επιχειρήσεων σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας Petrofin.
Ο ελληνικός στόλος μετρά περί τα 5.230 πλοία από τα 4.909 ενώ η χωρητικότητά του σημείωσε αύξηση κατά 7,25% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα.
Όπως σημειώνει ο Τεντ Πετρόπουλος, επικεφαλής της εταιρείας, «σημειώθηκε σημαντική αύξηση το 2016. Οι μεγάλοι πλοιοκτήτες επεκτείνονται ακόμη περισσότερο ενώ είναι νεότεροι σε ηλικία καθώς είναι πιο ικανοί στο να εκμεταλλεύονται τις πιο φτωχιές αγορές και τις χαμηλές τιμές των asset. Ωστόσο, οι πολύ νεότεροι στόλοι εξακολουθούν επίσης να αναπτύσσονται, κάτι που αποτελεί ένδειξη ότι οι Έλληνες παραμένουν δεσμευμένοι στο στόχο να εκσυγχρονίσουν το στόλο τους». Παράλληλα, εκτίμησε ότι οι ελληνικές ναυτιλιακές είχαν καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους καθώς για παράδειγμα, η Ιαπωνία, η Κίνα και η Γερμανία είδαν τον ετήσιο ρυθμό ανάπτυξής τους να μειώνεται το 2016».
Για το 2017, μέχρι στιγμής, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν παραγγείλει περίπου 40 από τα συνολικά 146 πλοία όπου το 65% περίπου αφορούν δεξαμενόπλοια με κυρίαρχα τα VLCC με 15 συμβάσεις. Οι παραγγελίες των Κινέζων ανέρχονται στα 26 πλοία και αφορούν αποκλειστικά σε δεξαμενόπλοια, όλων τω κατηγοριών.
Επιπλέον, η Alibra Shipping αναφέρει ότι οι σταθερές παραγγελίες από Έλληνες έφθασαν τις 14 για φορτηγά πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, εκ των οποίων τα 10 είναι τύπου Panamax.
Ο ελληνικός στόλος αναπτύσσει μεγάλη δυναμική στην παγκόσμια αγορά LNG κάτι που αποδεικνύεται από την ισχυρή θέση που κατέχουν στην αγορά ελληνικές επιχειρήσεις LNG όπως είναι η Maran Gas Maritime του Γιάννη Αγγελικούση η οποία διαθέτει 32 δεξαμενόπλοια και η Dynagas LNG Partners του Γιώργου Προκοπίου η οποία διαχειρίζεται μεταξύ άλλων 10 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (το 2013 το Ob River διέσχισε το Βόρειο Πέρασμα).
Ακόμη, η GasLog του Πήτερ Λιβανός διαθέτει πάνω από 23 πλοία μεταφοράς LNG ενώ σημαντική παρουσία έχουν και άλλες ναυτιλιακέ εταιρείες όπως είναι η Thenamaris, η οποία ανήκει στoν εφοπλιστή Νικόλα Μαρτίνο, η , Tsakos Energy Navigation και η TMS Cardiff Gas, συμφερόντων του Χρήστου Οικονόμου.
Με τον παγκόσμιο στόλο LNG πλοίων να φθάνει τα 500 πλοία, εκτιμάται ότι οι Έλληνες εφοπλιστές θα ελέγχουν το 15% της παγκόσμιας δυναμικότητας υγροποιημένου φυσικού αερίου.
insider.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου